و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز

باتوجه به آیه زیر

۳۷هفت روز برای مذبح کفاره کن، و آن را مقدس ساز، و مذبح، قدس‌اقداس خواهد بود. هر که مذبح را لمس کند، مقدس باشد. 

خروج ۲۹

اینکه هر شخصی که مذبح را لمس کند مقدس باشد؛آیا شباهتی به  موضوعاتی رایج از قبیل لمس حرم و کعبه و امامزاده ندارد؟

درضمن شخص باایمانی که آنور دنیا بود و نمیتوانست مذبح را لمس کند ظلم در حقش نمیشد؟

در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

0 امتیاز

مطابق تورات و انجیل تنها یهوه الله مقدس است:

و خداوند موسی را خطاب کرده، گفت: «تمامی جماعت بنی‌اسرائیل را خطاب کرده، به ایشان بگو: مقدس باشید، زیرا که من یهوه خدای شما قدوس هستم (تورات صحیفه لاویان فصل 19 آیات 1 و 2)

«پس شما به اینطور دعا کنید: "ای پدر ما که در آسمانی، نام تو مقدس باد. (انجیل صحیفه متی فصل 6 آیه 9)

لیکن تورات می فرماید که هر چیزی، تقدسش را بواسطه کلام یهوه الله دارد:

و در آنجا با بنی‌اسرائیل ملاقات می‌کنم، تا از جلال من مقدس شود. و خیمه اجتماع و مذبح را مقدس می‌کنم، و هارون وپسرانش را تقدیس می‌کنم تا برای من کهانت کنند. 46 و در میان بنی‌اسرائیل ساکن شده، خدای ایشان می‌باشم. (تورات صحیفه خروج فصل 29 آیات 44 تا 46)

بنابراین، تقدس ذاتی نیست بلکه مقدسات صرفا در کلام الله مشخص شده اند. آنچکه الله مقدس بنامد (وادی، مذبح، خیمه اجتماع، عطر و مابقی که در تورات مکتوب است) تا ابد مقدس می ماند. اینطور نیست که هر کس برای خود مسجدی بسازد و آنرا مقدس بنامد!! بلکه صرفا الله است که مقدسات را برمی شمارد.

نتیجه

آنچکه الله در کلامش مقدس بنامد تا ابد مقدس است اما غیر از آن بهیچ وجه مقدس نیست و جزو مقدسات بحساب نمی آید! لذا قیاسی که در سوال تان در مورد حرم و امامزاده و این چیزها ارائه کرده اید و آنرا با مقدساتی چون مذبح و خیمه اجتماع که در کلام الله در تورات جزو مقدسات الهی بشمار می آید، مقایسه کرده اید، قیاسی صد در صد باطل و رد است. 

بوسیله ی
ببخشید این که عطر مقدس است اشاره به همین عطرهایی دارد که استعمال می کنیم؟  و منظور از مقدس بودن عطر چیست؟
با تشکر
خیر. اشاره به آن عطر ویژه ای دارد که برای مناسک دینی در تورات توسط خداوند مقرر شده و به عطر و ادکلن امروزی ربطی ندارد. کپی برداری از آن عطر ویژه که در تورات آمده، حرام است (به حکم خداوند در تورات)
تشکر و سپاس.
...