و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+4 امتیاز
سلام.

در ایه ی 17 سوره اسراء گفته شده که بنی اسرائیل دو بار در زمین فساد میکنند این دو فساد در کجای کتب منقبل می باشند؟

 

وَقَضَيْنَا إِلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا [١٧:٤]

ما به بنی اسرائیل در کتاب اعلام کردیم که دوبار در زمین فساد خواهید کرد، و برتری‌جویی بزرگی خواهید نمود.
در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+5 امتیاز
 
بهترین پاسخ

پیشگویی اول: تورات و صحف انبیاء 

در تورات مقدس، یهوه خداوند، فساد بنی اسرائیل در آینده را پیشگویی می فرماید: 

و خداوند به موسی گفت: «اینک با پدران خود می‌خوابی و این قوم برخاسته، در‌ پی خدایان بیگانه زمینی که ایشان به آنجا در میان آنها می‌روند، زنا خواهند کرد و مرا ترک کرده، عهدی را که با ایشان بستم خواهند شکست. و در آن روز، خشم من بر ایشان مشتعل شده، ایشان را ترک خواهم نمود، و روی خود را از ایشان پنهان کرده، تلف خواهند شد، و بدیها و تنگیهای بسیار به ایشان خواهد رسید، به حدی که در آن روز خواهند گفت: «آیا این بدیها به ما نرسید ازاین جهت که خدای ما در میان ما نیست؟» و به‌ سبب تمامی بدی که کرده‌اند که به سوی خدایان غیر برگشته‌اند من در آن روز البته روی خود راپنهان خواهم کرد (تورات صحیفه تثنیه فصل 31 آیات 16 تا 18)

تورات همچنین تبعات آن فساد و عواقب آن بصورت بسیار جزیی را آورده که در سوره اسراء از قرآن نیز دقیقا بدان اشاره شده است: 

15 «و اما اگر آواز یهوه خدای خود را نشنوی تا هوشیار شده، همه اوامر و فرایض او را که من امروز به تو امر می‌فرمایم بجا آوری، آنگاه جمیع این لعنتها به تو خواهد رسید، و تو را خواهد دریافت (تورات صحیفه تثنیه فصل 28 آیه 15)

که یکی از عواقب آن فساد، در آیات جلوتر همان فصل، آمده است: 

و خداوند از دور، یعنی ازاقصای زمین، امتی را که مثل عقاب می‌پرد بر تو خواهد آورد، امتی که زبانش را نخواهی فهمید. امتی مهیب صورت که طرف پیران را نگاه ندارد و بر جوانان ترحم ننماید (تورات صحیفه تثنیه فصل 28 آیه 49 و 50)

که بیان نظیر به نظیر آیه ذیل از قرآن می باشد:

فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَّنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّيَارِ وَكَانَ وَعْدًا مَّفْعُولًا ﴿الإسراء: ٥﴾

پس آنگاه كه وعده نخستين آن دو فرا رسد، بندگانى از خود را كه سخت نيرومندند برمی انگیزیم، تا ميان خانه‌ها[يتان براى قتل و غارت شما] به جستجو درآيند، و اين تهديد تحقّق‌يافتنى است.

صحف متعدد انبیاء پس از موسی در عهدعتیق، آیات فوق را تبیین می نمایند که در اینجا تنها به یک نمونه روشن اکتفا میکنم: 

1 وای بر آنانی که احکام غیر عادله راجاری می‌سازند و کاتبانی که ظلم را مرقوم می‌دارند، 2 تا مسکینان را از داوری منحرف سازند و حق فقیران قوم مرا بربایند تا آنکه بیوه‌زنان غارت ایشان بشوند و یتیمان راتاراج نمایند. 3 پس در روز بازخواست در حینی که خرابی از دور می‌آید، چه خواهید کرد وبسوی که برای معاونت خواهید گریخت و جلال خود را کجا خواهید انداخت؟ 4 غیر از آنکه زیراسیران خم شوند و زیر کشتگان بیفتند. با اینهمه غضب او برگردانیده نشده و دست او هنوز درازاست.  5 وای بر آشور که عصای غضب من است. وعصایی که در دست ایشان است خشم من می‌باشد. 6 او را بر امت منافق می‌فرستم و نزد قوم مغضوب خود مامور می‌دارم، تا غنیمتی بربایند و غارتی ببرند و ایشان را مثل گل کوچه‌ها پایمال سازند. 7 اما او چنین گمان نمی کند و دلش بدینگونه قیاس نمی نماید، بلکه مراد دلش این است که امت های بسیار را هلاک و منقطع بسازد. 8 زیرا می‌گوید آیا سرداران من جمیع پادشاه نیستند؟ 9 آیا کلنو مثل کرکمیش نیست و آیاحمات مثل ارفاد نی، و آیا سامره مانند دمشق نمی باشد؟ 10 چنانکه دست من بر ممالک بتهااستیلا یافت و بتهای تراشیده آنها از بتهای اورشلیم و سامره بیشتر بودند. 11 پس آیا به نهجی که به سامره و بتهایش عمل نمودم به اورشلیم و بتهایش چنین عمل نخواهم نمود؟  12 و واقع خواهد شد بعد از آنکه خداوندتمامی کار خود را با کوه صهیون و اورشلیم به انجام رسانیده باشد که من از ثمره دل مغرورپادشاه آشور و از فخر چشمان متکبر وی انتقام خواهم کشید. 13 زیرا می‌گوید: «به قوت دست خود و به حکمت خویش چونکه فهیم هستم این را کردم و حدود قومها را منتقل ساختم و خزاین ایشان را غارت نمودم و مثل جبار سروران ایشان را به زیر انداختم. 14 و دست من دولت قوم‌ها رامثل آشیانه‌ای گرفته است و به طوری که تخمهای متروک را جمع کنند من تمامی زمین راجمع کردم. و کسی نبود که بال را بجنباند یا دهان خود را بگشاید یا جک جک بنماید (صحیفه اشعیاء فصل 10 آیات 1 تا 14)

پیشگویی دوم: انجیل

خداوند فساد دوم بنی اسرائیل در زمین را در انجیل نبوت و پیشگویی فرموده است: 

ای اورشلیم، اورشلیم، قاتل انبیا وسنگسار کننده مرسلان خود! چند مرتبه‌خواستم فرزندان تو را جمع کنم، مثل مرغی که جوجه های خود را زیر بال خود جمع می‌کند ونخواستید! 38 اینک خانه شما برای شما ویران گذارده می‌شود. 39 زیرا به شما می‌گویم از این پس مرا نخواهید دید تا بگویید مبارک است او که به نام خداوند می‌آید.» (انجیل صحیفه متی فصل 23 آیات 376 تا 39)

همچنین خداوند در صحیفه دانیال نبی (که پس از ویرانی اول نازل شده) در مورد فساد و ویرانی دوم پیشگویی فرموده و این مهم در انجیل نیز آمده است:

پس چون مکروه ویرانی را که به زبان دانیال نبی گفته شده است، در جایی که نمی بایدبرپا بینید - آنکه می‌خواند بفهمد - آنگاه آنانی که در یهودیه می‌باشند، به کوهستان فرار کنند (انجیل صحیفه مرقس فصل 13 آیه 14)

برای اطلاعات بیشتر به مقصود از مکروه ویرانی مراجعه فرمایید.

نتیجه

آنچکه در سوره اسراء آیات 1 تا 7 بدان اشاره شده عملا خلاصه ای موجز و بی بدیل از تورات، صحف انبیاء و انجیل است. لیکن مسجل است که برای درک دقیق موضوع آیات فوق و دیگر آیات موجود در صحف انبیاء بنی اسرائیل (در خصوص دو بار فساد) می بایست تمامی آن کتب به دقت مورد مطالعه قرار گیرند. 

بوسیله ی
انتخاب شده بوسیله ی
...