و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+5 امتیاز

با توجه به مکان جغرفیایی سرزمین موعود اسرائیل و خشک بودن آن چرا در آیات تورات به کرات گفته شده در آنجا شیر و شهد جاری است؟این بمعنای بیخبری از سرزمین های پربرکت تری مانند نواحی اروپایی و در نتیجه غیر الهی بودن اینگونه آیات نیست؟

۲۴و به شما گفتم شما وارث این زمین خواهید بود ومن آن را به شما خواهم داد و وارث آن بشوید، زمینی که به شیر و شهد جاری است. من یهوه خدای شما هستم که شما را از امتها امتیاز کرده‌ام. (تورات صحیفه لاویان فصل ۲۰ آیه 24)

در شبهات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+4 امتیاز

شیر محصول دام و گله است و شهد را از انگور و خرما و عسل تهیه میکنند. عبارت "شیر و شهد" یک اصطلاح است که حدود بیست بار در آیات تورات و صحف انبیاء آمده و به معنای "پر محصول" بودن مراتع و مزارع سرزمین وعده داده شده است. برای تفهیم بیشتر به فراز ذیل از صحیفه اعداد از تورات توجه فرمایید که طی آن گروهی برای تجسس زمین می روند و بعد اینطور گزارش خود را برای بنی اسرائیل بیان میکنند:

و بعد از چهل روز، از جاسوسی زمین برگشتند. 26 و روانه شده، نزد موسی و هارون و تمامی جماعت بنی‌اسرائیل به قادش در بیابان فاران رسیدند، و برای ایشان و برای تمامی جماعت خبر‌آوردند، و میوه زمین را به ایشان نشان دادند. 27 و برای او حکایت کرده، گفتند: «به زمینی که ما را فرستادی رفتیم، و به درستی که به شیر و شهد جاریست، و میوه‌اش این است (تورات صحیفه اعداد فصل 13 آیات 25 تا 27)

بنابراین، منظور از زمینی که به شیره و شهد جاری است، سرزمینی است که مراتع حاصلخیز برای چرای دام و مزارع پرمحصول دارد و  اصطلاحا "پر برکت" است. 

در خصوص اینکه چرا خداوند بنی اسرائیل را به اروپا که حاصلخیزتر است هدایت نکرد:

آیات تورات و صحف انبیاء اکیدا به بنی اسرائیل گوشزد کرده که برکت و محصول و میوه زمین نه بواسطه موقعیت جغرافیایی سرزمین و حاصلخیزی آن بلکه بواسطه تبعیت ایشان از دستورات کلام تورات است:

 پس اگر این احکام را بشنوید و آنها را نگاه داشته، بجا آورید، آنگاه یهوه خدایت عهد ورحمت را که برای پدرانت قسم خورده است، باتو نگاه خواهد داشت. 13 و تو را دوست داشته، برکت خواهد داد، و خواهد افزود، و میوه بطن تو و میوه زمین تو را و غله و شیره و روغن تو را و نتاج رمه تو را و بچه های گله تو را، در زمینی که برای پدرانت قسم خورد که به تو بدهد، برکت خواهد داد. 14 از همه قومها مبارک تر خواهی شد، و در میان شما و بهایم شما، نر یا ماده، نازادنخواهد بود. 15 و خداوند هر بیماری را از تو دورخواهد کرد، و هیچکدام از مرضهای بد مصر راکه می‌دانی، برتو عارض نخواهد گردانید، بلکه برتمامی دشمنانت آنها را خواهد آورد. 16 وتمامی قومها را که یهوه بدست تو تسلیم می‌کندهلاک ساخته، چشم تو برآنها ترحم ننماید، وخدایان ایشان را عبادت منما، مبادا برای تو دام باشد. (تورات صحیفه تثنیه فصل 7 آیات 12 تا 16)

پس، سبب برکت و حاصلخیزی زمین، نه جغرافیا و آبوهوای آن بلکه میزان پایبندی بنی اسرائیل به دستورات تورات است. از اینروست که خداوند ایشان را به سرزمینی که بدیشان وعده داد هدایت فرمود (نه اروپا یا امریکا) و سبب برکت زمین نیز خود خداوند و میزان پایبندی بنی اسرائیل به دستورات تورات است. 

نتیجه

عبارت "شیر و شهد" دلالت به سرزمینی دارد که مراتع حاصلخیز و مزارع پرثمر دارد. آیات تورات به بنی اسرائیل گوشزد فرموده که شیر و شهد سرزمین موعود یا همان برکت آن، منوط به اطاعت ایشان از دستورات تورات است. اگر ایشان دستورات تورات را اجرا کنند زمین پربرکت می شود و اگر ایشان دستورات تورات را زیرپا قرار دهند انواع بلاها و مصیبت ها حادث می گردد. 

بوسیله ی
...