و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز
با توجه به سوره مائده ایه ۱۰۹که می فرماید" اموختیم تو را کتاب و حکمت و تورات و انجیل" و همچنین در سوره نسا

منظور از حکمت چیست؟
در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

مطابق صحیفه امثال، این "کلام الله" است که حاوی حکمت می باشد:

 12 من حکمتم و در زیرکی سکونت دارم، و معرفت تدبیر را یافته‌ام .....مشورت و حکمت کامل از آن من است. من فهم هستم و قوت از آن من است. 15 به من پادشاهان سلطنت می‌کنند، و داوران به عدالت فتوا می‌دهند. 16 به من سروران حکمرانی می‌نمایند و شریفان و جمیع داوران جهان (صحیفه امثال فصل 8 آیات 12 تا 16)

در صحیفه دانیال نیز در آیه ای می فرماید:

و دانیال متکلم شده، گفت: «اسم خدا تا ابدلاباد متبارک باد زیرا که حکمت و توانایی از آن وی است (صحیفه دانیال فصل 2 آیه 20)

در قرآن نیز بارها اشاره شده که این کلام الله یعنی کتابی که الله نازل کرده، است که صرفا حاوی حکمت می باشد: 

 وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ ﴿يس: ٢﴾

الر كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ ﴿هود: ١﴾

فَالْحُكْمُ لِلَّهِ الْعَلِيِّ الْكَبِيرِ ﴿غافر: ١٢﴾

نتیجه

حکمت، صرفا، از دهان الله صادر می گردد و این کلام الله است که حاوی حکمت است. در سوره اسراء وقتی که الله از آیات 23 تا 38 دستورات متعددی را به مومنین سفارش می کند، سپس می فرماید:

ذَٰلِكَ مِمَّا أَوْحَىٰ إِلَيْكَ رَبُّكَ مِنَ الْحِكْمَةِ وَلَا تَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ فَتُلْقَىٰ فِي جَهَنَّمَ مَلُومًا مَّدْحُورًا ﴿الإسراء: ٣٩﴾

اين [سفارشها] از حكمتی است كه پروردگارت به تو  وحى كرده است، و با خداى يگانه صاحب قدرت ديگر قرار مده، و گرنه حسرت‌زده و مطرود در جهنم افكنده خواهى شد.

و لذا کاملا روشن می گردد که منظور از حکمت همین دستورات احکام و فرایضی است که الله انسان را بدان سفارش کرده است. 

بوسیله ی
...