و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+3 امتیاز

با سلام و عرض ادب

بنده میدونم که پیامبران علم غیب نداشته اند(طبقه سوره اعراف ایه ۱۸۸ و جن ایه ۲۵ و ...) اما آیا پیامبران و اولیاء خدا بعد از مرگ هم میتوانند در این دنیا باشند و از احوالات مسلمین جویا باشند و حتی جواب سلام را هم بدهند و در خواست های ما رو بشنوتد و پاسخ دهند؟ چون برخی طبق ایه ای که میفرمایند شهیدان زنده اند مدعی هستند که پیامبران و اولیاء خدا هم زنده هستند و صدای ما را می شنوند:

وَلاَتَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَ َتَا بَلْ أَحْيَآءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون

و هچنین ایه ۱۵۴ بقره

پس پیامبران هم شهیدانی هستند که زنده اند و ....

ممنون میشم پاسختون جامع و کامل باشه

در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی
ممنون میشم جواب بدید

1 پاسخ

+3 امتیاز

آیات قرآن به صراحت فرموده که چه از میان زندگان و چه از میان اموات و مردگان، احدی صدای دعا و طلب حاجت و راز و نیاز ما را نمی شنود الا الله! در ادامه فرموده حتی اگر کسی صدای دعای ما را می شنید، قدرت برآورده کردن خواسته و دعای ما را ندارد: 

... وَٱلَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِهِۦ مَا يَمْلِكُونَ مِن قِطْمِيرٍ إِن تَدْعُوهُمْ لَا يَسْمَعُوا۟ دُعَآءَكُمْ وَلَوْ سَمِعُوا۟ مَا ٱسْتَجَابُوا۟ لَكُمْ ۖ وَيَوْمَ ٱلْقِيَـٰمَةِ يَكْفُرُونَ بِشِرْكِكُمْ ۚ وَلَا يُنَبِّئُكَ مِثْلُ خَبِيرٍۢ  (سوره فاطر آیات 13 و 14)

و كسانى را كه بجز او صدا می زنید، مالك پوست هسته خرمايى نيستند اگر آنها را صدا بزنید، دعاى شما را نمى‌شنوند، و اگر می شنیدند اجابتتان نمى‌كنند، و روز قيامت شركِ شما را انكار مى‌كنند؛ و کسی چون خدای آگاه، تو را خبردار نمى‌كند. 

مطابق آیات فوق، هیچ احدی چه زنده و چه مرده، غیر از الله صدای دعای ما را نمی شنود و قدرت استجابت و برآورده کردن حاجات ما را ندارد. آیه فوق، به صراحت این کردار یعنی صدازدن و خواندن غیرالله را شرک نام نهاده است.

همچنین قبلا پستی در خصوص اینکه آیا انبیاء و کسانیکه در راه الله کشته شده اند صدای ما را می شنوند، در سایت نوشته شده است.

نتیجه

مطابق آیات قرآن، نه زندگان و نه اموات و مردگان، صدای دعاها و طلب حاجات ما را نمی شنوند. فراموش نشود که مطابق آیات قرآن این تنها الله است که "سمیع" است و به "علیم" نیز مسمی شده است و هیچ موجود دیگری این ویژگی را ندارد! آنان که تصور میکنند که با صدازدن مردگان، می توانند از ایشان طلب حاجت کرده یا عریضه های خود را به عالم اموات عرضه کنند، باید به آیاتی اینچنین نیز توجه کنند:

آیا قوم از خدای خود مسئلت ننمایند و آیا از مردگان به جهت زندگان مسئلت باید نمود؟ (صحیفه اشعیاء فصل 8 آیه 19)

بوسیله ی
...