و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+3 امتیاز

سلام

در سوره مائده ایه ۳ ، چندین مورد رو خداوند حرام کردند. منظور از اهل لغیر الله در آن آیه چیست ؟

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ ٱلْمَيْتَةُ وَٱلدَّمُ وَلَحْمُ ٱلْخِنزِيرِ وَمَآ أُهِلَّ لِغَيْرِ ٱللَّـهِ بِهِۦ وَٱلْمُنْخَنِقَةُ وَٱلْمَوْقُوذَةُ وَٱلْمُتَرَدِّيَةُ وَٱلنَّطِيحَةُ وَمَآ أَكَلَ ٱلسَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى ٱلنُّصُبِ وَأَن تَسْتَقْسِمُوا۟ بِٱلْأَزْلَـٰمِ ۚ ذَٰلِكُمْ فِسْقٌ ۗ ٱلْيَوْمَ يَئِسَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَٱخْشَوْنِ ۚ ٱلْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَرَضِيتُ لَكُمُ ٱلْإِسْلَـٰمَ دِينًا ۚ فَمَنِ ٱضْطُرَّ فِى مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ ۙ فَإِنَّ ٱللَّـهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿٣

در عمومی بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی

2 پاسخ

+2 امتیاز

ما = آنچه

اهل = منسوب شده

لغیر الله = برای غیرالله

ما اهل لغیرالله = آنچه منسوب شده برای غیر الله

منظور از ما اهل لغیرالله، طعام یا خوراک یا غذا یا نوشیدنی است که برای غیرالله منسوب شده باشد.

مثلا شما شربتی درست کنید و بجای آنکه بگویید این نذر الله است بگویید "این نذر فلانی" است یا آش بپزید و بگویید این نذر فلانی است. در آنصورت آن شربت و آش، چون گوشت خوک، مردار یا خون، حرام می باشند و حکم دین اجتناب از اینگونه خوراکی هاست مگر در مواقعی که انسان در خطر و اضطرار ضعف و مرگ باشد. 

نتیجه

مطابق قرآن کریم، نذرها به الله اختصاص دارد و باید برای الله وفا گردند. این همان مفهوم "ما اهل لغیرالله" می باشد که انسان هر طعام و خوراکی را صرفا باید منسوب به الله نماید و بس:

إِذْ قَالَتِ ٱمْرَأَتُ عِمْرَٰنَ رَبِّ إِنِّى نَذَرْتُ لَكَ مَا فِى بَطْنِى مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّىٓ ۖ إِنَّكَ أَنتَ ٱلسَّمِيعُ ٱلْعَلِيمُ ﴿آل عمران ٣٥﴾

...وَلْيُوفُوا۟ نُذُورَهُمْ ....﴿حج ٢٩﴾

بوسیله ی
+2 امتیاز

درتایید این موضوع درآیه ۱۲۱سوره انعام نیز می خوانیم:

وَلَا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَإِنَّهُ لَفِسْقٌ وَإِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَى أَوْلِيَائِهِمْ لِيُجَادِلُوكُمْ وَإِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ

و از آنچه نام خدا بر آن برده نشده است مخوريد چرا كه آن قطعا نافرمانى است و در خفا ‏شيطانها به دوستان خود وسوسه مى كنند تا با شما ستيزه نمايند و اگر اطاعتشان كنيد قطعا شما هم مشركيد .

با تطبیق این آیه و آیه ۳سوره مائده ،” ما اهل لغیرالله ”همان ”ما لم یذکراسم الله علیه ” میباشد.

مشاهده میشود که خوردن طعامی که منسوب به غیرالله باشد فسق و کار مشرکان است.

بوسیله ی
ببخشید چرا در معانی حتی محمود اشرفی تبریزی امده که هنگام ذبح کردن
چون بدنبال توجیه کردن اعتقادات فرقه ای خودشان هستند. می خواهند نذر برای غیرالله را موجه کنند. برای همین در ترجمه دستکاری میکنند و "اهل لغیر الله" را به ذبح ترجمه میکنند. در حالیکه کلمه ذبح در همان آیه آمده و معنای بریدن گردن حیوان را دارد.
...