و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

با توجه به آیات ابتدایی سوره جن ، آیا قرآن کتاب هدایتی برای جن ها نیز می باشد؟؟ 

قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا ﴿۱﴾

بگو به من وحى فرستاده شده است كه گروهى از جن گوش [به قرآن‏] سپردند، سپس گفتند ما قرآنى شگرف را شنيده‏ايم‏ (۱)

يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ وَلَنْ نُشْرِكَ بِرَبِّنَا أَحَدًا ﴿۲﴾

كه به راستى راه مى‏نمايد، آنگاه به آن ايمان آورديم، و هرگز براى پروردگارمان كسى را شريك نمى‏آوريم‏ (۲)

وَأَنَّهُ تَعَالَى جَدُّ رَبِّنَا مَا اتَّخَذَ صَاحِبَةً وَلَا وَلَدًا﴿۳﴾

و حقا كه بلند است شان پروردگار ما، نه همسرى برگزيده است، و نه فرزندى‏ (۳)

وَأَنَّهُ كَانَ يَقُولُ سَفِيهُنَا عَلَى اللَّهِ شَطَطًا ﴿۴﴾

و نادان ما بود كه در حق خداوند، پريشان مى‏گفت‏ (۴)

وَأَنَّا ظَنَنَّا أَنْ لَنْ تَقُولَ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا ﴿۵﴾

و ما چنين مى‏پنداشتيم كه انس و جن هرگز بر خداوند دروغ نمى‏بندند (۵)

 

در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

بله دقیقا چرا که به شهادت آیات سوره احقاف نیز گروهی از جن پس از استماع آیات قرآن به سوی قوم خود بازگشت کردند و قوم خویش را به ایمان آوردن به کلام قرآن ترغیب کردند:

وَإِذْ صَرَفْنَآ إِلَيْكَ نَفَرًۭا مِّنَ ٱلْجِنِّ يَسْتَمِعُونَ ٱلْقُرْءَانَ فَلَمَّا حَضَرُوهُ قَالُوٓا۟ أَنصِتُوا۟ ۖ فَلَمَّا قُضِىَ وَلَّوْا۟ إِلَىٰ قَوْمِهِم مُّنذِرِينَ قَالُوا۟ يَـٰقَوْمَنَآ إِنَّا سَمِعْنَا كِتَـٰبًا أُنزِلَ مِنۢ بَعْدِ مُوسَىٰ مُصَدِّقًۭا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ يَهْدِىٓ إِلَى ٱلْحَقِّ وَإِلَىٰ طَرِيقٍۢ مُّسْتَقِيمٍۢ يَـٰقَوْمَنَآ أَجِيبُوا۟ دَاعِىَ ٱللَّهِ وَءَامِنُوا۟ بِهِۦ يَغْفِرْ لَكُم مِّن ذُنُوبِكُمْ وَيُجِرْكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍۢ (سوره احقاف آیات 29 تا 31)

و چون تنى چند از جِن را به سوى تو روانه كرديم كه قرآن را بشنوند؛ پس چون بر آن حاضر شدند [به يكديگر] گفتند: «گوش فرا دهيد.» و چون به انجام رسيد، هشداردهنده به سوى قوم خود بازگشتند. گفتند: «اى قوم ما، ما كتابى را شنيديم كه بعد از موسى نازل شده [و] تصديق‌كننده [كتابهاى‌] پيش از خود است، و به سوى حق و به سوى راهى راست راهبرى مى‌كند. اى قوم ما، دعوت‌كننده خدا را پاسخ دهيد و به او ايمان آوريد تا الله برخى از گناهانتان را بر شما ببخشايد و از عذابى پر درد پناهتان دهد. 

نتیجه

کلام الله چه در تورات و چه در قرآن برای هدایت ابناء جن و ابناء انس نازل شده است. چرا که هدایت فقط مختص به گروه انس نیست و گروه جن نیز به هدایت کلام وحی محتاج می باشند. 

بوسیله ی
مگر طبق آیه ۹۵سوره اسرا،هدایتگر ورسول نباید ازجنس خودشان یعنی جنیان باشد؟
بله. و آیات سوره احقاف حاوی این نکته است که رسولان جن، از جنس جن بوده اند. آیه فرموده "قرآن را شنیدند و بعد سوی قوم خود برای هشدار دادن روانه شدند"... یعنی رسولان جن نیز از جنس جن بوده اند. اینطور نبوده که انسان یا انسانها به محل زندگی جنیان بروند و در بین ایشان کلام را تبلیغ کند. بلکه ایشان قرآن را استماع کردند و نزد قوم خود برگشتند و ابلاغ کردند.

به نظر من قران فقط برای انسان هدایت است نه جن

هر جا امده است گفته شده که هدی للناس نه هدی للجن و یا بصاير للناس

منظور از جن هم در قران افراد غریبه است یعنی غیر انس

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کلمه {جن} در زبان عربی در همه مشتقات و موارد کاربرد ان دلالت بر نوعی پوشیدگی و اختفا می کند مثل جنین . جنت(پوشش گیاهی خاک) جنان(قلب پوشیده در سینه) جنون(عقل پوشیده شده) جان(مار و سایر حیوانات دور از چشم و پنهان) جنن(گور) مجنه(محل پنهان شدن) جن اللیل(تاریکی فراگیر شب) و همچنین انسان هایی در سایر نقاط عالم با زبان و فرهنگی متفاوت که برای اعراب کاملا جن(نا اشناو غریبه) بودند.

قرانی که هدی للناس و نذیرا للبشر است و برای انسان هایی نازل شده و از غسل و تیمم و ازدواج و طلاق و جنگ و صلح و صدها حکم بشری سخن می گوید و چگونه ممکن است کتاب هدایت موجوداتی غیر مادی باشد؟ و در قران تصریح شده است که برای هر قومی هدایت گری از جنس خودشان می فرستیم و اگر در زمین فرشتگانی ساکن بودند حتما رسولی فرشته بر انان می فرستادیم(اسرا 17:95)

 

دوست گرامی، مطابق قرآن جن موجوداتی صد در صد مادی هستند. شما با این تصور نادرست که جن مادی نیست اقدام به پاسخ به سوال کرده اید. در ضمن سوره جن را بخوانید! دقیقا بیان کرده که جنیان قرآن را شنیدند و گروه های زیادی از ایشان به قرآن ایمان آوردند!! پس دقیقا قرآن وسیله هدایت جن نیز هست.
نهایتا اینکه، چنانچه در زمینه خاصی هنوز به دانش کامل دست نیافته اید لطفا از طریق دیدگاه اظهار نظر کنید، نه پاسخ!
درسوره جن از زبان جنیان میخوانیم:

 و ما بر آسمان دست‏ يافتيم و آن را پر از نگهبانان توانا و تيرهاى شهاب يافتيم (۸) و در [آسمان] براى شنيدن به كمين مى ‏نشستيم [اما] اكنون هر كه بخواهد به گوش باشد تير شهابى در كمين خود مى‏ يابد (۹)  ما [درست] نمى‏ دانيم كه آيا براى كسانى كه در زمينند بدى خواسته شده يا پروردگارشان برايشان هدايت‏ خواسته است (۱۰)

طبق این آیات جنیان ابداانسان نیستند.
...