و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

چرا صحیفه یوشع بلعام را فالگیر خوانده وعاقبت کار او کشته شدن به دست بنی اسراییل است؟

یوشع ۱۳

۲۲و بَلْعام بن‌ بَعُور فالگیر را بنی‌اسرائیل در میان کشتگان به شمشیر کشتند.

 

در شبهات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+4 امتیاز
 
بهترین پاسخ

عاقبت بلعام با این که درابتدا یکی ازانبیای خداوند بوده است ، مرگ توسط جماعت خداوند است زیرا که با گذر زمان او ازسبیل الهی خارج شده وطبق گزارش کتاب اعداد زنان مدیان راتحریک کرده واین زنان برحسب مشورت او بنی اسراییل را به بت پرستی کشاندند:

اعداد ۳۱:

۱۵و موسی به ایشان گفت، آیا همۀ زنان را زنده نگاه داشتید؟ ۱۶اینک اینانند که برحسب مشورت بلعام، بنی‌اسرائیل را واداشتند تا در امر فغور به خداوند خیانت ورزیدند و در جماعت خداوند وبا عارض شد.

بنابراین بنی اسراییل طبق گزارش کتاب اعداد و یوشع،بلعام را به سزای عملش رساندند وکشتند.

حتی قرآن کریم نیز در دو آیه به چنین انبیایی اشاره کرده است.

دقت کنیم که طبق کتاب مقدس بلعام یک نبی الهی که به او علمی ازکتاب وحکمت توسط خداوند داده شده بود ، به یک نبی دیگر یعنی موسی ایمان نیاورده و او را یاری نکرد ودرعوض جماعت موسی را به بت پرستی کشاند . با درنظر گرفتن این موضوع آیات ۸۱ و۸۲ سوره آل عمران درباره انبیای الهی را بخوانیم:

وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّينَ لَمَا آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنْصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَى ذَلِكُمْ إِصْرِي قَالُوا أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُوا وَأَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدِينَ ﴿۸۱﴾

و [ياد كن] هنگامى را كه خداوند از پيامبران پيمان گرفت كه هر گاه به شما كتاب و حكمتى دادم سپس شما را فرستاده‏ اى آمد كه آنچه را با شماست تصديق كرد البته به او ايمان بياوريد و حتما ياريش كنيد آنگاه فرمود آيا اقرار كرديد و در اين باره پيمانم را پذيرفتيد گفتند آرى اقرار كرديم فرمود پس گواه باشيد و من با شما از گواهانم (۸۱)

فَمَنْ تَوَلَّى بَعْدَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ﴿۸۲﴾

پس كسانى كه بعد از اين [پيمان] روى برتابند آنان خود نافرمانانند (۸۲)

در سوره اعراف آیه  ۱۷۵ و۱۷۶نیز درباره افراد وانبیای مورد فضل خداوند همانند بلعام نیز میخوانیم:

وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ ﴿۱۷۵﴾

و خبر آن كس را كه آيات خود را به او داده بوديم براى آنان بخوان كه از آن عارى گشت آنگاه شيطان او را دنبال كرد و از گمراهان شد (۱۷۵)

وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ ... ﴿۱۷۶﴾

و اگر مى‏ خواستيم قدر او را به وسيله آن [آيات] بالا مى ‏برديم اما او به زمين [=دنيا] گراييد و از هواى نفس خود پيروى كرد...

میبینیم که قرآن نیز بمانندکتاب مقدس واضحا به تخلف برخی ازانبیای الهی اشاره کرده و معصومیت را پودرمیکند.

بوسیله ی
انتخاب شده بوسیله ی
+2 امتیاز

تورات صحیفه اعداد فصل 22 مشخص می سازد که بلعام، نبی پروردگار است و ذیل لطف پروردگار تحت محافظت قرار دارد:

بلعام به فرشته خداوند گفت: «گناه کردم زیرا ندانستم که تو به مقابل من در راه ایستاده‌ای. پس الان اگر در نظر تو ناپسند است برمی گردم.» 35 فرشته خداوند به بلعام گفت: «همراه این اشخاص برو لیکن سخنی را که من به تو گویم، همان را فقط بگو». پس بلعام همراه سروران بالاق رفت. (تورات صحیفه اعداد فصل 22 آیات 34 و 35)

لیکن در صحیفه یوشع می خوانیم که بعدها بلعام به شمشیر بنی اسرائیل کشته شده است:

و بَلْعام بن‌ بَعُور فالگیر را بنی‌اسرائیل در میان کشتگان به شمشیر کشتند (صحیفه یوشع فصل 13 آیه 22)

نتیجه

با مقایسه آیات تورات و صحیفه یوشع مشخص می شود که با گذشت زمان، بلعام با سبیل الهی زاویه می گیرد و از اینرو از فردی که نسبتا در تورات بعنوان ایمان دار معرفی شده به فردی که مستحق کشته شدن است تبدیل میگردد! این نشان می دهد که او سیری نزولی را در زندگی ایمانی خود طی کرده بطوریکه آیات صحیفه یوشع وی را مستحق قتل برمیشارد و خبر قتل وی را بیان می نماید.  

 

بوسیله ی
ممنونم
...