و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+4 امتیاز
با سلام

سوره فیل در قرآن کریم در مورد چه اتفاق و رویدادی صحبت می کند؟

با تشکر
در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+5 امتیاز

سوره فیل، به رمی یعنی سنگسار شدن انسان هایی دلالت دارد که به اذن پروردگار و بوسیله "سجیل" مورد اصابت قرار گرفته و نابود شده اند. در سوره فیل می فرماید: 

تَرْمِيهِم بِحِجَارَةٍ مِّن سِجِّيلٍ (سوره فیل آیه 3)

که بر ایشان سنگ هایی از سجیل می انداختند

لازم به ذکر است که قرآن در دو سوره به نابودشدن قومی توسط سنگ هایی از سجیل اشاره کرده است:

فَجَعَلْنَا عَـٰلِيَهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِمْ حِجَارَةً مِّن سِجِّيلٍ ﴿سوره حجر آیه ٧٤﴾

در نتیجه آن شهر را زیر و رو کردیم و بر آنان سنگ هایی از جنس سجیل باراندیم.

و

لَمَّا جَآءَ أَمْرُنَا جَعَلْنَا عَـٰلِيَهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهَا حِجَارَةً مِّن سِجِّيلٍ مَّنضُودٍ ﴿سوره هود آیه ٨٢﴾

پس چون فرمان ما آمد، آن را زير و زبر كرديم و سنگ‌پاره‌هايى ازسجیل لايه لايه، بر آن فرو ريختيم. 

در آیات تورات مقدس نیز دقیقا به این رخداد اشاره شده است:

 آنگاه خداوند برسدوم و عموره، گوگرد و آتش، از حضور خداوند از آسمان بارانید. 25 و آن شهرها، و تمام وادی، و جمیع سکنه شهرها و نباتات زمین را واژگون ساخت (تورات صحیفه پیدایش فصل 19 آیات 24 و 25)

لذا بر اساس بررسی تطبیقی آیات فوق از قرآن مشخص می شود که تنها یک قوم است که بوسیله سجیل مورد اصابت قرار گرفته و نابود شده است و آن همان قوم لوط است.

نتیجه

بنیان (ف - ل) در لسان وحی در قالب مشتقاتی بکار رفته که عموما به عملکرد "منقطع شدن چیزی از جایی" دلالت دارد. لذا اصحاب فیل به معنای "افراد منقطع شده" است. لیکن بررسی تطبیقی آیات قرآن و تورات، مشخص می کند که منظور از عبارت اصحاب فیل هم قومی است که پروردگار ایشان را با سنگ هایی موسوم به "سجیل" از بین برد و منقطع کرد که همان قوم لوط می باشد.

در ضمن توجه داشته باشید که ریشه (طیر) به معنای پرنده نیست همانطور که در آیات مختلف عملکرد دیگری دارد مانند: وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا۟ بِمُوسَىٰ . عدم توجه به این موضوع و همچنین ترک کردن بررسی تطبیقی کلام وحی و درعوض توجه به افسانه های تاریخی، سبب شده که بسیاری بر این باور باشند که موضوع این آیه با افسانه های تاریخی مرتبط است که البته بررسی تطبیقی آیات وحی، این ادعاها را رد می نماید. 

بوسیله ی
...