و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

منظور از «کلمات پروردگار» در آیه ۱۰۹ سوره کهف چیست؟​​

قُلْ لَوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

بگو اگر دريا براى كلمات پروردگارم مركب باشد، بی شک​ آن دريا، پيش از به پايان رسيدن كلمات پروردگارم، به پايان می ‏رسد، ولو آنكه مددى همانند آن به ميان آوريم

ممنون​

در قرآن بوسیله ی
دوباره دسته بندی کردن بوسیله ی

2 پاسخ

+2 امتیاز

با توجه به کارکرد واژۀ "کلمات" در آیات متعدد قرآنی مشخص میگردد که "کلمات" دلالت به "دستورات" دارد و منظور از کلمات ربی در آیه 109 سوره کهف، اشاره به دستورات پروردگار است. به نمونه هایی از کارکرد واژۀ "کلمات" در آیات قرآنی توجه فرمایید:

فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِن رَّبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ ﴿البقرة: ٣٧﴾

سپس آدم از پروردگارش دستوراتی دريافت کرد و الله او را بخشید هر آیینه او توبه‌پذيرِ مهربان است.

یا در نمونه ای دیگر:

وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ ﴿البقرة: ١٢٤﴾

و چون پروردگار ابراهیم وی را با دستوراتی امتحان کرد و وى همه آنها را بجا آورد، الله به او فرمود: «من تو را امام مردم قرار دادم.»  پرسيد: «از نسل من چطور؟» فرمود: «عهد من به ظلم کنندگان (شان) نخواهد رسید.»

نتیجه

منظور از کلمات ربی در آیه 109 سوره کهف، دستورات الله می باشد.  تمامی آسمان ها و زمین و هر آنچه در آن است بواسطه کلمات یا دستورات پروردگار پابرجاست و تمامی هستی (بجز برخی انسانها) مطیع دستورات یا همان کلمات پروردگار هستند. از اینروست که سوره لقمان نیز به این مهم اشاره فرموده است:

وَلَوْ أَنَّمَا فِي الْأَرْضِ مِن شَجَرَةٍ أَقْلَامٌ وَالْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِن بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مَّا نَفِدَتْ كَلِمَاتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿لقمان: ٢٧﴾

و اگر هر چه درخت در زمين است قلم شود و درياها با هفت درياى ديگر اضافه شوند، دستورات الله پايان نپذيرد (کفاف کتابت آنرا ندهد). قطعاً الله است كه شكست‌ناپذير حكيم است.

چرا که مطابق آیه 59 سوره انعام، حتی برگی از درختان بر زمین نمی ریزد و حبه ای در ظلمات زمین رشد نمی کند مگر اینکه الله آنرا دستور داده است و از این روست که تعداد دستورات یا کلمات پروردگار بیشمار است. 

بوسیله ی
+1 امتیاز
ک = آنچه مخفی است

ل = جریان پیدا کردن

م= مربوط بودن

کلمه و کلام آنچه که مربوط است به امری مخفی که به جریان می افتد .‌

 

وقتی کسی چیزی می گوید نیت او تا قبل از سخن گفتن  مخفی است و با کلام او ، نیت او به بیرون جریان پیدا می کند و آشکار می شود .‌

 

کلمه الله یعنی آنچه که از عالم غیب الهی به عالم ظهور می آید . حال می تواند دستورات الهی باشد . یا پدیده های عالم .‌یا عیسی  مسیح

 

سبزی کلم هم به این دلیل که برگهایش طوری است که درونش مخفی است و قابل رویت نیست کلم نام گرفته است .
بوسیله ی
بررسی کلمات باید با استناد به آیات در این سایت صورت بگیرد. نه بر اساس اسم میوه ها در زبان فارسی!!
...