و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+1 امتیاز
آیا دین اسلام با دینهای یهودی و مسیحی هیچ اختلافی ندارن؟

در صورت اختلاف در چه مواردی؟
در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

این باور که دینی بنام دین یهودی یا مسیحی یا نصرانی وجود دارد، باوری کوچه و بازاری است، نه از کلام قرآن!

مطابق آیات قرآن بنیانگذار دین اسلام یک امام است که همان امام ابراهیم نام دارد:

.... مِّلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِن قَبْلُ وَفِي هَٰذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ .....الحج: ٧٨﴾

آیین پدرتان ابراهیم، وی قبل از این شما را مسلمان نامید و همچنین در این (کلام) تا فرستاده بر شما شاهد باشد و شما شاهد باشید بر مردم (که ایمان نیاوردند).

در همین راستا قرآن می فرماید اگر کسی بغیر از آیین ابراهیم (اسلام) دین دیگری را اختیار کند از او پذیرفته نمی شود:

وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﴿آل‌عمران: ٨٥﴾

و هر كه جز اسلام، دينى جويد، هرگز از وى پذيرفته نشود، و وى در آخرت از زيانكاران است.

وَمَن يَرْغَبُ عَن مِّلَّةِ إِبْرَاهِيمَ إِلَّا مَن سَفِهَ نَفْسَهُ وَلَقَدِ اصْطَفَيْنَاهُ فِي الدُّنْيَا وَإِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ ﴿البقرة: ١٣٠﴾

و چه كسى جز آنكه به سبك‌مغزى گرايد از آيين ابراهيم روى برمى‌تابد؟ و ما او را در اين دنيا برگزيديم؛ و البته در آخرت [نيز] از شايستگان خواهد بود.

در نتیجه:

1) تمامی پیامبران از جمله ابراهیم، اسماعیل، اسحاق، اسرائیل و ذریه او یعنی بنی اسرائیل مانند موسی، داوود، سلیمان، دانیال، حزقیال و عیسی بن مریم مسلم بوده اند. آیه ذیل صریحا به مسلمان بودن کسانی که از تورات اطاعت می کردند اشاره دارد:

إِنَّا أَنزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا هُدًى وَنُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ هَادُوا.... ﴿المائدة: ٤٤﴾

ما تورات را كه در آن رهنمود و روشنايى بود نازل كرديم. پيامبرانى كه مسلمان بودند، بر اساس آن براى هدایت یافتگان حکم می کردند.

2) هر جا یهود و نصارا در قرآن ظاهر شده است بحث در مورد شرک ایشان است. بعنوان مثال یهودی عیسی بن مریم را قبول ندارد یا نصرانی مدعی است که خدا سه تاست یا عیسی خداست یا عیسی را واسط الله (ولد) می داند. پس آن باور کوچه و بازاری که یهودی و نصرانی را دین موسی و عیسی می داند، صد در صد غلط و با متن قرآن در تخالف است. چرا که دین موسی و دین عیسی دین شرک نبوده است بلکه دین ملت ابراهیم بوده است. در یک کلام یهودی و نصرانی در قرآن به مانند شیعه و سنی امروز نماد شرک و دستکاری و تغییر دین الله می باشند و ربطی به اسلام و انبیاء آن ندارند.

3) دین موسی و دین عیسی همان دین ابراهیم و همان اسلام است که همان دینی است که محمد به تبعیت از آن امر شده است:

ثُمَّ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ أَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ﴿النحل: ١٢٣﴾

سپس به تو وحى كرديم كه: از آيين ابراهيم حق‌گراى پيروى كن، او از مشركان نبود.

پس دین واحد و همان اسلام است اما شریعت دین اسلام در کتب تورات و انجیل و قرآن با هم فرق هایی جزیی دارند که این تغییرات را الله (نه پیامبر) وضع و مقرر فرموده است. 

إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ مَا يُرِيدُ ﴿المائدة: ١﴾

بوسیله ی
...