و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+4 امتیاز

بسم الله الرحمن الرحیم.

سلام.

وقتی لوقا در نسب عیسی در باب 3 سخن می گوید در بند های 24 تا 38 اجداد عیسی را می آورد در بند 31 می نویسد:ابن ملیا ابن مینان ابن متاتا ابن ناثان ابن داوود . این یعنی عیسی را از نواده های داوود آن هم از نسل پسر داوود ناثان می داند

اما در انجیل متی باب یک بند 6 در بیان نسب عیسی می گوید:ابیا ابن رحبعاب ابن سلیمان ابن داوود این یعنی متی عیسی را از نواده های داوود از نسل پسر دیگرش یعنی سلیمان میداند.

آیا این تناقض است؟

در شبهات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی
بازهم تناقضی دیگر و بازهم توجیهی دیگر،
کتاب مقدس مملو از اشتباهات و تناقض فراوان است،
نسب نامه ی عیسی نیست؟
پس نسب نامه ی پسر عمه ی من است،
جالبه که بزرگترین مفسران کتاب مقدس از پاسخ به این سوالات فرار میکنند و شما براحتی توجیهش میکنید.

2 پاسخ

+2 امتیاز

عیسی بن مریم از ذریه و کمر انسان متولد نشده است بلکه انجیل (و قرآن) بر حامله شدن مریم از روح القدس صریحا اشاره دارند:

مریم به فرشته گفت: «این چگونه می‌شود وحال آنکه مردی را نشناخته‌ام؟»  فرشته درجواب وی گفت: «روح‌القدس بر تو خواهد آمد و قوت حضرت اعلی بر تو سایه خواهد افکند، از آنجهت آن مولود مقدس، پسر خدا خوانده خواهد شد ( لوقا 1:27)

پس مسیح اصلا دارای پدر زمینی نیست! و آنچکه در باب 3 لوقا و باب 1 متی مکتوب است، نسب نامه یا شجره نامه نمی باشد ! 

فی الواقع انجیل در صحیفۀ متی، تاریخچۀ پدران دین اسلام را از ابراهیم ترسیم کرده است و در لوقا این تاریخچه از آدم مورد ترسیم قرار گرفته است. داوود نیز دارای یک پسر نبوده و کلام مقدس نه از جهت تناقض بلکه از جهت اطلاع رسانی نام دو پسر داوود را مضبوط آورده است. چرا که مجددا: 

عیسی از ذریه و کمر هیچ مذکری متولد نشده است که حالا کلام بخواهد نگران نسب نامه یا شجره نامه متناقض باشد. 

بوسیله ی
ولی در انجیل متی در فصل یکم توضیح میده که مریم همسر داشته ولی خوب مسیح پدر نداشته ولی مسیح رو پسر یوسف خطاب میکنه...
در لوقا نوشته یوسف ابن هالی...
ولی در متی نوشته یوسف پسر یعقوب هست...
این شجره نامه ها با هم همخوانی ندارند؟
لطفاً بیشتر توضیح دهید که شجره نامه انجیل متی فصل اول از ایات 1 تا 18 برای کیست و شجره نامه لوقا از فصل سوم ایات 23 تا 38 برای کیست؟
اگر مسیح پسر یوسف است پس چرا همان کتاب فرموده پسر داوود است؟
ببینید کتب مشکلی ندارند، بلکه برداشت ما از کتب هماهنگ با متن نیست. بیشتر ما تصور می کنیم که پسر بودن به معنای ارتباط کمری و ذریه ای داشتن با کسی است، در حالیکه در متن مقدس (تورات، انجیل و قرآن) این مساله نادرست است. حتی در قرآن هم داریم "ابن السبیل" که به معنی در راه مانده است نه پسر راه!

نکته بعدی آن است که در کتب مقدس هر انسان می تواند چند اسم داشته باشد، چرا که اسم به معنای عملکرد یک انسان از نظر متن مقدس است و ارتباطی به هویت و کارت شناسایی ندارد:
1) ابرم یا ابرهیم ؟
2) یعقوب یا اسرائیل ؟
3) عمانوئیل یا عیسی؟
4) دانیال یا بالشصر ؟

آیا موارد فوق دو اسم شخصیت متفاوتند؟ البته که خیر. فلذا هالی یا یعقوب یا هر چه دیگر اهمیت ندارد. بلکه آنچکه اهمیت دارد معنای اسم است که عملکرد آن را می رساند.

پس هیچ تناقضی در آیات فوق موجود نیست. بلکه ما باید دیدمان را با منطق کلام تطبیق دهیم، نه اینکه کلام را با منطق دانشگاهی قرن 21 محک بزنیم.
تشکر از شما پس این دو شجره نامه که با هم همخوانی ندارند مربوط به چه کسانی میشوند؟
لطفاً دقت کنید.من بررسی کردم حضرت داود فرزندانی داشته که دوتای انها با نام های سلیمان و ناتان بودند که هر دو نبی بودند.. این دو شجره نامه را بررسی کنید از سلیمان و ناتان از هم جدا میشوند و به یوسف ختم میشوند...
کاری با پدر عیسی ع ندارم....یوسف شوهر مریم مادر عیسی است که پدرش یعقوب نام دارد.ولی عیسی فرزند یوسف نیست و از روح القدوس است من میخواهم بدانم که ایا شجره اول که در متی امده مربوط به پدر یوسف است که به سلیمان میرسد؟ و شجره دوم که در لوقا امده مربوط به چه شخصی است که به ناتان میرسد؟ تشکر...
خواهش می کنم. تا آنجا که من می دانم ناتان نبی با ناتان پسر داوود از همسرش بتشوع دو نفس و شخصیت متفاوت هستند:

و اينها براي وي در اورشليم زاييده شدند: شِمعي و شوباب و ناتان و سُليمان. اين چهار از بَتشُوع دخترعَمّيئيل بودند. (اول تواریخ باب 3 آیه 5)

داستان ناتان نبی و توبه داوود (اول تواریخ باب 17)

اما در مورد متی و لوقا:

به اطلاع برسانم که بیش از 38 اختلاف در بین اسامی که متی و لوقا فراهم کرده اند موجود است. اما مساله این است که اختلاف در اسامی صوری و ظاهری است. بعنوان مثال کسی ممکن است از قرآن سوال کند: بنظر شما یوسف پسر یعقوب است یا پسر اسرائیل؟ آیا فرزند اسحاق یعقوب نام دارد یا اسرائیل؟ آیا ابرهیم پدربزرگ اسرائیل است؟ یا نام پدر بزرگ یعقوب ابرام است؟ .... آیا اینها تناقض است؟

تناقض جایی شکل می گیرد که صورت و ظاهر کلمات را مبنای قضاوت قرار دهیم.
در انجیل متی تولد عیسی مسیح به یوسف شوهر مریم نسبت داده شده است.چرا؟
0 امتیاز
بسم الله الرحمن الرحیم.

سلام.

من ایات رو با دقت بیشتری بررسی کردم متوجه شدم هیچ تناقضی وجود نداره زیرا در ایه 23 اشاره کرده که این نام گذاری بر حسب گمان مردم بوده هست نه اصل.... زیرا اصل ان در ابتدای انجیل متی اورده شده و این تناقض به خاطر گمان اشتباه مردم است:

23  و خود عیسی وقتی که شروع کرد، قریب به سی ساله بود. و حسب گمان خلق، پسر یوسف ابن هالیِ
24  ابن متّات، بن لاوی، بن ملکِی، بن یَنَّا، بن یوسف،
25  ابن مَتَّاتیا، بن آموس، بن ناحوم، بن حَسلی، بن نَجَّی،
26  ابن مأت، بن متاتِیا، بن شَمعِی، بن یوسف، بن یهودا،
27  ابن یوحنا، بن ریسا، بن زَروبابل، بن سَألْتِیئیل، بن نِیری،
28  ابن مَلْکی، بن اَدّی، بن قوسام، بن اَیْلمودام، بن عِیر،
29  ابن یوسی، بن ایلعاذَر، بن یوریم، بن مَتَّات، بن لاوی،
30  ابن شَمعون، بن یهودا، بن یوسف، بن یونان، بن ایلیاقیم،
31  ابن مَلِیا، بن مَینان، بن مَتَّاتا بن ناتان، بن داود،
32  ابن یسی، بن عوبید، بن بوعز، بن شَلْمون، بن نَحْشون،
33  ابن عمِّیناداب، بن اَرام، بن حَصرون، بن فارص، بن یهودا،
34  ابن یعقوب، بن اسحاق، بن ابراهیم، بن تارَح، بن ناحور،
35  ابن سَروج، بن رَعو، بن فالَج، بن عابَر، بن صالَح،
36  ابن قِینان، بن اَرْفَکْشاد، بن سام، بن نوح، بن لامَک،
37  ابن مَتوشالِح، بن خَنوخ، بن یارَد، بن مَهْلَلئیل،بن قِینان،
38  ابن اَنوش، بن شِیث، بنآدم، بن الله.
بوسیله ی
حسب گمان خلق به "شجره نامه" بودن این لیست اسامی اشاره دارد نه به اشتباه بودن اسامی داخل آن.
همانطور که قبلا هم عرض کردم این اسامی پشت سر هم شجره نامه نیست و واژۀ "تولدوت" که در اول متی بکار رفته است به معنای ماقدسبق چیزی است نه اینکه الزاما شجره نامه ذریت فرد باشد.
سلام.
تشکر بزرگوار متوجه شدم.من شبه رو انگلیسی جستجو کردم لینک زیر رو پیدا کردم:
https://answersingenesis.org/bible-timeline/genealogy/contradictions-whats-in-a-fathers-name/

تا جایی که من تونستم ترجمه کنم این بوده که میگه شجره نامه متی برای یوسف شهور مریم است و شجره نامه لوقا برای خود حضرت مریم است... ایا صحیح است؟ بنظرتان چه پاسخ تکمیلی ای برای این شبهه میتوان به زبان فارسی داد؟
احسنت. نکته بسیار جالبی در لینک انگلیسی فوق نوشته که اینجا ذکر می کنم:

1) در آیه 11 باب اول صحیفه متی فردی بنام یهویاقیم نام برده شده است. (توجه اینکه یهویاقیم نام دیگر یکنیا است) ! >> قبلا عرض کردم که افراد در کتاب مقدس اسامی مختلفی دارند << .... حال نکته ای که در مورد این فرد در صحیفه متی اهمیت دارد این است که او فردی مورد لعنت در کتاب ارمیا است و یهوه الله قسم خورده است که احدی از ذریه او بر تخت دوام نخواهد آورد (ارمیا باب 22 آیه 30 و قبل). حال سوال این است که اگر یکنیا یا همان یهویاقیم فردی مورد نفرت و لعنت یهوه است پس چگونه این اسم در شجره نامۀ مسیح ظاهر شده است؟؟ ! پاسخ همان است که اول عرض شد:

این شجره نامه نیست! بلکه ما قد سبق یا شرح ماوقع کتب است و برای همین است که این فرد با عیسی بن مریم هیچ نسبتی ندارد و متن آیات اول صحیفه متی برای رفع همین شبهه دارد به مخاطب گرا می دهدکه مسیح از نسل یهویاقیم یا کنیا نیست! بعبارت دیگر این آیات باب اول متی به ما یادآوری می کند که عیسی پسر مریم است نه پسر یوسف! حتی اگر یوسف از هر شجره ای که می خواهد باشد، باشد! ... که پادشاهی از جانب الله به مسیح تفویض شده است.

2) نکته جالب دومی که متن اشاره کرده این است که مطابق تورات در صحیفه اعداد هنگامی که در خانواده فرزند ذکوری وجود نداشته باشد، داماد تبدیل به پسر می گردد و وارث می شود (اعداد باب 27 و باب 36). یعنی وقتی مریم (که مطابق قرآن نیز یتیم و تحت تکفل ذکریا بود) به عقد یوسف در آمد، یوسف (یعنی داماد) تبدیل به وارث و پسر پدر مریم می گردد. برای همین است که در لوقا یوسف ابن هالی نام برده شده است. بعبارت دیگر یوسف هم ابن یعقوب (پدر اصلی خودش) است و هم ابن هالی (پدر زنش)، چرا که تورات داماد را تبدیل به پسر و وارث نموده است! .... این نکته جالبی بود!

به این ترتیب شرح لوقا مربوط به مریم و پدر او هالی است. حالا اینجا ملاحظه می کنید که هالی همان عمرن موجود در قرآن است! >> بار دیگر: هر فرد در متن مقدس می تواند اسامی متعددی داشته باشد که هر کدام به یک وجه از آن فرد اشاره نماید.

با تشکر از شما از آوردن این تحقیق.
عالی بود تشکر از شما بزرگوار...
...