و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+4 امتیاز

در قرآن آیاتی دال بر وحی به غیر از انبیای الهی وجود دارد .

چنان چه می‌فرماید: به مادر حضرت موسی (ع) وحی کردیم:
«وَ أَوْحَيْنا إِلى‏ أُمِّ مُوسى‏ أَنْ أَرْضِعيهِ فَإِذا خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقيهِ فِي الْيَمِّ وَ لا تَخافي‏ وَ لا تَحْزَني‏ إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ وَ جاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلينَ» (القصص - 7)
و به مادر موسى وحى كرديم كه او را شير بده، همين كه بر جان او بيمناك شدى او را به دريا بينداز، و مترس و غمگين مباش كه ما وى را به تو برگردانيده و از پيامبرانش مى‏كنيم‏.


خداوند متعال حتی به حیوانات نیز وحی نموده است:
«وَ أَوحى‏ رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذي مِنَ الْجِبالِ بُيُوتاً وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمَّا يَعرِشُونَ» (النحل - 68)
و پروردگارت به زنبور عسل الهام كرد كه در كوه‏ها و درختان و بناها كه بالا مى‏برند خانه كن‏.


همچنین یک سری آیات نیز نشان می دهند که القای وحی فقط از طرف خدا نیست، بلکه حتی انسان‌ها به یک دیگر القای وحی (پیام رسانی پنهانی یا القایی یا الهامی و ...) می‌کنند و این امر نیز فقط اختصاص به انسان‌های مؤمن ندارد، بلکه حتی شیطان و انسان‌های پست مانند منافقین نیز به یک دیگر وحی می‌کنند:

«فَخَرَجَ عَلى‏ قَومِهِ مِنَ المِحرابِ فَأَوحى‏ إِلَيهِم أَن سَبِّحُوا بُكرَةً وَ عَشِيًّا» (مریم - 11)
پس (زکریا ع) از عبادتگاه نزد قوم خود شد و با اشاره به آنان دستور داد كه صبح و شام خدا را تسبيح گوييد.

«و كذلكَ جَعَلنا لكلِّ نبيٍّ عَدواً شياطينَ الْجِنِّ و الاِنسٍ يوحي بَعْضُهُم اِلي بعضٍ زُخْرُفَ الْقولٍ غُروراً» (انعام، آيه112)
بدينگونه هر پيغمبرى را دشمنى نهاديم از ديونهادان انس و جن كه براى فريب، گفتار آراسته به يكديگر القا (وحی) مى‏كنند، اگر پروردگار تو مى‏خواست چنين نمى‏كردند پس ايشان را با چيزهايى كه مى‏سازند واگذار.

«... إِنَّ الشَّياطينَ لَيُوحُونَ إِلى‏ أَوْلِيائِهِم لِيُجادِلُوكُم وَ إِن أَطَعتُمُوهُم إِنَّكُم لَمُشرِكُونَ» (الأنعام -121)
ديو نهادان (شیاطین انس و جن) به دوستان خود القا (وحی) مى‏كنند تا با شما مجادله كنند اگر اطاعتشان كنيد مشرك خواهيد بود.


آیا با توجه به آیات فوق می توان نتیجه گرفت که وحی فقط مختص پیامبران الهی نیست ؟

در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+2 امتیاز

خیر، چرا که وحی در معنای تکلم و نزول غیب از جانب الله یا همان نزول کتاب و بما انزل الله، صرفا بر رسولان و انبیاء مبعوث شده جاری گشته است و احدی بغیر از یک رسول و نبی الهی نمی تواند وحی را دریافت نماید:

عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَىٰ غَيْبِهِ أَحَدًا إِلَّا مَنِ ارْتَضَىٰ مِن رَّسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا لِّيَعْلَمَ أَن قَدْ أَبْلَغُوا رِسَالَاتِ رَبِّهِمْ وَأَحَاطَ بِمَا لَدَيْهِمْ وَأَحْصَىٰ كُلَّ شَيْءٍ عَدَدًا (سوره جن، آیات 26 الی 28)

داناى نهان است، و كسى را بر غيب خود آگاه نمى‌كند، جز پيامبرى را كه از او خشنود باشد، كه براى او از پيش رو و از پشت سرش نگاهبانانى بر خواهد گماشت، تا معلوم بدارد كه پيامهاى پروردگار خود را رسانيده‌اند؛ و (الله) بدانچه نزد ايشان است احاطه دارد و هر چيزى را به عدد شماره كرده است (سوره جن، آیات 26 الی 28)

کاملا روشن است که فقط یک رسول مبعوث شده از جانب الله می تواند وحی به معنای کتاب و حکم و نبوت را دریافت نماید و پس از محمد نبی که خاتم انبیاء به شهادت قرآن است، احدی نمی تواند ادعای دریافت وحی نماید:

وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ قَالَ أُوحِيَ إِلَيَّ وَلَمْ يُوحَ إِلَيْهِ شَيْءٌ وَمَن قَالَ سَأُنزِلُ مِثْلَ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَلَوْ تَرَىٰ إِذِ الظَّالِمُونَ فِي غَمَرَاتِ الْمَوْتِ وَالْمَلَائِكَةُ بَاسِطُو أَيْدِيهِمْ أَخْرِجُوا أَنفُسَكُمُ الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهُونِ بِمَا كُنتُمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ وَكُنتُمْ عَنْ آيَاتِهِ تَسْتَكْبِرُونَ ﴿الأنعام: ٩٣﴾

و كيست ستمكارتر از آن كس كه بر الله دروغ مى‌بندد يا مى‌گويد: «به من وحى شده»، در حالى كه چيزى به او وحى نشده باشد، و آن كس كه مى‌گويد: «به زودى نظير آنچه را الله نازل كرده است نازل مى‌كنم»؟ و كاش ستمكاران را در گردابهاى مرگ مى‌ديدى كه فرشتگان دستهايشان را گشوده‌اند «جانهايتان را بيرون دهيد»؛ امروز به آنچه بناحق بر خدا دروغ مى‌بستيد و در برابر آيات او تكبر مى‌كرديد، به عذاب خواركننده كيفر مى‌يابيد.( انعام 23)

دقت فرمایید که زنبور، شیطان یا حتی مادر موسی هیچکدام دارای کتاب و حکم بصورت بماانزل الله نیستند و مخلوط کردن وحی در معنای نزول تنزیل با وحی در معنای الهام و القای یک جهت به یک انسان صرفا یک شیطنت است که ده ها آیه دیگر را که به موضوع وحی در معنای تنزیل اشاره کرده است را مخفی می نماید.

بوسیله ی
ممنون
اگه جا دارد در مورد پاراگراف آخر یه کم بیشتر توضیح دهید خوب متوجه نشدم؟
منظور قرآن از وحی به پیامبران، اشاره به کلام و دستورات و فرامینی است که به قصه یا توصیه یا حکم دینی خاصی از جانب الله اشاره داشته باشد. برای همین وحی به زنبور عسل یا حیوانات دیگر در دایره بحث احکام و فرایض قرار ندارد و پروردگار صرفا از طریق وحی به پیامبران احکام و فرایض را برای انسان مقرر می سازد که آن وحی نیز در کتاب مکتوب شده و محفوظ می ماند. برای همین دایره احکام و فرایض تنها و تنها محدود به کتابی است که از جانب الله نازل شده باشد (قرآن، تورات و انجیل)، نه دست نوشته هایی چون احادیث و روایات و تاریخ.
با توجه به این توضیحات ، موضوع  مریم بنت عمران که جبرعیل را دیده است و وبراو وحی شده است ، یعنی عالم غیب را دیده است، با توجه به اینکه پیامبر خدا نبوده است، چگونه توجیه میشود؟؟؟
آیا نمیشود نتیجه گیری کرد که علاوه بر پیامبران ،ممکن است بعضی ازبندگان پاک وخالص خدا هم عالم غیب را ببینند وروح خدا درآنها دمیده شود(مانند مریم) ؟؟؟؟؟
لطفا توجه فرمایید که مطابق تورات و قرآن، مادر موسی یک "نبیه" است چرا که مطابق هر دو کتاب پروردگار اخبار غیب را بدو وحی کرده است. در مورد مریم بنت عمرن نیز دقیقا همین مساله در انجیل و قرآن مسجل است. یعنی او نیز "نبیه" است. بطور کلی مطابق کتب، هر انسانی که اخبار غیب را از جانب الله دریافت کند "نبی" تلقی می شود. اینکه در بین توده های مردم این افراد به نبی معروف نیستند دلیل بر ناموجه بودن این افرادنیست. چرا که کتاب ها به نبی بودن این زنان شهادت داده اند. بنابراین هیچ بنده ای نیست که از عالم غیب خبری را دریافت کرده باشد الا اینکه او نبی یا نبیه است. لازم به ذکر است که پس از محمد که "خاتم النبیین" است احدی خبری را از غیب دریافت نکرده و مدعیان چنین ادعایی ناقضان قرآن هستند.
سلام اول بگم که جز خدا کسی از غیب خبر نداره ولی  به نظر حضرت محمد سیدالمرسلین و خاتم النبیین بوده یعنی آخرین پیامبر آما آخرین رسول نبوده به نظر من تمام فرشته ها هم فرستاده های خدا هستند و به نظر من وحی انتقال اطلاعات از طریقی غیر از صحبت کردن می باشد و دریافت درونی یا الهام هم همون وحی است و در نتیجه زنبور عسل هم وحی دریافت می کند و به نظر من هر کسی ممکنه وحی دریافت کنه. البته دیدن ملکوت برای همه مجاز نیست. اما هر کسی که خدا بخواد برای نور خودش هدایت می کند. و انصار الله به نظر من الهام هایی رو از بقیه ارواح و یا فرشتگان و یا شیاطین دریافت می کنند و حتی شاید اولیای خدا هم دریافت کنند البته اینو واقعا مطمئن نیستم ولی حتی اگه پیام های عرفانی هم دریافت نکنند رویاهای صادقانه دارند چون که در قرآن گفته لهم بشری فی الحیاه الدنیا و فی الاخره یعنی در دنیا و سرای پس از مرگ برای اونها مژده هایی داده می شه از اتفاقاتی که قرار بیافته .در واقع مفهوم این نوع وحی از دید من رویای صادقه است. البته بعضی مواقع شکل رویا با معنای اون ارتباط خاصی داره مثلا شخصی می بینه که سوار ماشین و با سرعت در جاده حرکت می کنه ولی معناش این می تونه باشه اوضاع مالی مساعدی داره و به راحتی زندگیشو می گذرونه و در واقع رویا باید تعبیر بشه ولی بعضی مواقع می تونه پیامی عرفانی باشه که در شناخت شخص از خودش و در کمک به رشدش موثر باشه. و بعضی مواقع رویا یک رویداد که انسان از اون رویداد عبرت می گیره.
دوست گرامی، خاتم النببین یعنی ختم نبوت .. یعنی پایان نزول اخبار غیب !!... پس اگر کسی ادعا کند که او رسول است بدان معنی است که اخبار غیب را دریافت میکند که این با خاتم النببین بودن محمد در تناقض می شود. نتیجه اینکه دیگر کسی اخباری از غیب دریافت نمی کند و لذا رسول یا نبی ای که خبری از غیب دریافت کند وجود ندارد.
در خصوص اظهارات شما در مورد الهامات و غیرو بدانید که هیچ آیه ای در این خصوص در قرآن وجود ندارد .
با سلام
اینکه می فرمایید هیچ آیه ای وجود نداره دو زندانی که در زندان با حضرت یوسف هم سلولی بودند خوابی می بینند اگر شما این خواب رو دریافت خبر به اذن خدا از عالم غیب نمی دونید پس چطوری اون رو توجیه می کنید و یوسف به یکیشون می گه تو به سرور خودت خدمت خواهی کرد و بعد می گه قضی الامر الذی فیه تستفتیان یعنی امر خداوند تعالی در این مورد خاتمه یافته و تموم شده است و در نتیجه تغییری دراش وجود نخواهد داشت چون امر خدواند تعالی خاتمه یافته و ذاتا قضاوت زمانی صورت می گیرد که امر خاتمه یافته باشد. یا زمانی که عزیز مصر اون رویا رو می بینه و متوجه می شه از عالم غیب به اذن خداوند تعالی که  7 سال خشکشالی در پیشه و یا زمانی که اون سامری از اثر جبرئیل خاکی بر می داره و نفسش باعث می شه که اون گوساله رو بسازه اونجا هم اون یک خبر از غیب بوده به اذن خدا به شکل یک فتنه که اون شخص ناموفق بوده. البته طبیعی که جز خداوند تعالی کسی از غیب خبر نداره و هیچ رسول و پیامبر و فرشته و جن و انسی جز خدا از غیب اطلاع نداره ولی طبق مثالهای قرآن به اشخاص زیادی این اخبار غیبی به اذن خداوند تعالی رسیده و حتی فرعون که همه کودکان می کشت چون می دونست که کسی خواهد آمد و اورو شکست خواهد داد . و وحی به زنبور عسل که یکی از آیات قرآنه خودش و یا وخی به مادر حضرت موسی که اونجا که دیگه وحی از جانب بقیه ارواح نبوده بلکه از طرف خود خدا بوده که اون رو به دریا بنداز و دشمن من و تو اون از آب می گیره و خداوند تعالی حتی می گه اگه بند دلش محکم نمی کردیم نمی تونست خودش نگه داره. به نظر من اخبار غیبی همچنان ادامه داره ولی حضرت رسول آخرین پیامبر بود که پیامبر بشارت دهنده و هشدار دهنده برای مردم و دین اسلام آخرین دینه و بعد از اون دینی وجود نداره ولی حضرت رسول آخرین رسول نیست. و نکته دیگه اینکه شما حضرت مریم رو نبیه خوندید در صورتی که هیچ آیه ای دال بر ادعای شما در قرآن در این خصوص وجود نداره و حتی زمانی که حضرت مریم طبق آیه قرآن با مردم روبرو می شه حضرت عیسی در گهواره خودش رو معرفی می کنه و می گه: (وَٱلسَّلَٰمُ عَلَىَّ يَوْمَ وُلِدتُّ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا...) سلام بر من روزی که متولد شدم و روزی که می میرم و روزی که دوباره زنده شوم...  و حضرت مریم روزه سکوت داره طبق آیه و هیچ صحبتی نمی کنه و فقط اشاره به کودک در گهواره می کنه. و در مورد یاران خدا طبق آیه قرآن حواریون عیسی انصار الله بودند ( من انصاری الی الله؟ قال الحواریون نحن انصار الله) و اونها حتی مائده آسمانی از غیب دریافت کردند. و پیامبر هم نبودند.(تَكُونُ لَنا عِيداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا)
دوست گرامی، خواب یا همان منام با وحی فرق دارد. یوسف در تورات تاکید کرد که تعبیر منام فرعون و منام دو هم سلولی اش را الله از غیب به او وحی کرده است. یعنی بدون خبر از غیب نمیتوان از تعبیر خوابی اطلاع یافت و لذا تعبیر خواب فقط از جانب الله است نه انسان. و امروز هر کس ادعای تعبیر خواب کند شیاد و دروغگوست.

نتیجه اینکه وحی با خواب دیدن فرق دارد. وحی پیام صریح و روشنی است که نیاز به تعبیر ندارد ولی خواب تعبیر دارد و تعبیر آنرا فقط الله می داند و بس.

پس این دو هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.

در خصوص اثر رسول در سایت جستجو کنید لطفا. قبلا پاسخ داده شده.
با سلام مجدد
به طور کاملا مشخص نبی یعنی پیامبر و الان آیش یادم نیست ولی در قرآن می گه که نبی به عنوان بشیر و نذیر هست و به همراه اون کتاب نازل می شه ولی ما چنین موردی رو در مورد مادر حضرت موسی نمی بینیم. و از طرفی هم قبول دارید که به او وحی شده تنها این مورد نیست اون انسانی که 100 سال در خواب می ره و بعد بهش وحی می شه که نگاه کن چطور ما بر اون حیوانی که سوارش بودی یادم نیست چی بود ولی استخوانهاشو خلق می کنیم و براون گوشت قرار می دیم و رسول در معنای فرستاده است و فرستاده و پیامبر کاملا از هم متمایز هستند من کمی تحقیق کنم و بعد آیات رو خواهم نوشت و بعدا ویرایش می کنم ان شالله ولی چیزی که الان یادم هست  آیه 63 سوره مریم
جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِي وَعَدَ الرَّحْمنُ عِبادَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّهُ كانَ وَعْدُهُ مَأْتِيًّا
کاملا واضحه که در آیه داره عنوان می شه که  خدا به بندگان خودش در غیب جنات عدن را وعده داده است. پس در اینجا اخبار غیب برای بنده ای غیر از پیامبر هم آمده و همین طور در این آیه در سوره یونس اگه اشتباه نکنم که می گه برای اولیا خدا و نشانه های آنها که
لهم بشری فی الحیوه الدنیا والاخره
چطور ممکن که برای کسی بشارتی از آینده بیاد و خبر خوشی بیاد از چیزی که اتفاق نیافتاده و ما اون رو خبر از غیب ندونیم ! و بعلاوه
در جایی که به حواریون حضرت عیسی می گه
من انصاری الی الله
قال الحواریون نحن انصار الله
پس در اینجا واضح که حواریون هم جز انصار الله بودند که با خوندن انجیل کاملا مشخص که برای حواریون هم خبر از غیب می یومده حتی اونها مائده از غیب دریافت کردند طبق آیه قرآن
لتکون عیدا لاولنا و آخرنا
پس برای انصار الله هم اخبار غیبی می یاد به نظر من. پس شد هم فرستاده های خدا همه بنده های خدا هم مادر حضرت موسی هم زنبور عسل هم اولیای خدا و هم انصار الله.
من فقط اینو متوجه نمی شم که چرا شما رسول رو پیامبر معنی می کنید.در صورتی که حتی ما در مورد جبرئیل در قرآن داریم که هر کسی که از اون خوشش نمی یاد بدون که اون رسول ماست و جبرئیل پیامبر نبوده بلکه فرستاده خدا بوده و بر قلب پیامبر نازل شده طبق مضمون آیه. حالا ایندفعه بخونم دقیق آیش رو می گم. پس به طور واضح فرشته ها فرستاده های خدا هستند و حتی یادمه یک جایی بود که گفت ما از بین فرشته ها فرستاده ها رو فکر کنم انتخاب می کنیم. کاملا واضح که فرشته ها می تونند فرستاده خدا باشند و فرشته ها هنوز هم هستند پس حضرت محمد آخرین فرستاده خدا و آخرین رسول نبوده بلکه آخرین پیامبر بوده. حالا من همون طور که گفتم یکم گرفتارم ولی این دفعه آیه ها رو جدا می کنم و هفته بعد این جوابم با سندهای قرآنی و طبق آیات قرآن ویرایش می کنم.
+1 امتیاز

همانطور که در این پست توضیح داده شد وحی ...

1- راهی برای صحبت کردن خداوند و شیاطین با انسان یا بشر است که همانطور که در این پست گفته شد محمد آخرین دریافت کننده وحی و پیام از سمت خداوند است لذا هیچ انسان دیگری نمیتواند پس از محمد ،پیامی را از طریق وحی از سمت خداوند دریافت کند.
همچنین در این پست گفته شد  مادر موسی که پیامی از سمت خداوند دریافت کرده است جز انبیا قرار دارد چرا که بدین وسیله از غیب آگاهی پیدا کرده است، بنابراین وحی به مادر موسی تناقضی در اختصاص وحی به پیامبران ندارد. 

2- راهی برای تعریف وظایف و عملکرد غیر انسان یا غیر بشر است که این امر نه تنها مربوط به زنبور عسل نیست بلکه خداوند وظایف آسمانها و زمین را از این طریق به آنها القا میکند. بنابراین وحی به زنبور عسل از جنس وحی به بشر نیست که بخواهیم از آن برای اختصاص وحی به پیامبران نتیجه گیری کنیم. 

در نتیجه وحی مربوط به انسانها فقط و فقط مختص پیامبران است و به غیر از انبیا بر هیچ بشر دیگری وحی نمیشود که با توجه به این پست ،محمد آخرین نبی معرفی شده است و هیچ انسان دیگری پس از محمد قادر به دریافت وحی از جانب الله نیست. 

بوسیله ی
...