و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+3 امتیاز
بسیاری از احکام و شریعت ها در تورات وجود دارد که در قرآن به آن اشاره ای نشده نظیر ختنه  و ...

آیا برای عمل به دستورات خداوند باید تمامی شریعت های موجود در تورات را نیز در نظر بگیریم ؟ یا تنها عمل به شریعت و احکام قرآنی کافی است ؟
در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

3 پاسخ

+5 امتیاز
 
بهترین پاسخ

عمل به شریعت و احکام قرآنی کافی است به شرط آنکه دستور قرآن مبنی بر ایمان به کتب من قبل نیز پاس داشته شود. 

بعنوان مثال همین قرآن ما را در مورد ایام معدودات صیام یا ایام معلوم حجج به کتب من قبل ارجاع داده است. 

بنابراین عمل به شریعت و احکام قرآنی به معنای حرکت نقطه به نقطه و نظیر به نظیر با آیات قرآن است:

1) قرآن برخی از آیات و احکام را نسخ نموده است یعنی آنها را از حالت قبلی به شکلی جدید در آورده است یعنی آنها را تبدیل نموده است (مانند مجازات سنگسار که به جلد یا همان شلاق تغییر یافته است)

2) قرآن از برخی آیات و احکام چشم پوشی نموده است (مانند حکم سبت، ختنه یا احکام قربانی ها در تورات و غیرو) - چشم پوشی بدان معناست که قرآن در این مسائل باید و نباید مقرر نکرده است و کسی هم نمی تواند عمل بع موارد فوق مثل ختنه را حلال یا حرام نماید). 

3) قرآن برخی آیات را متصل و لینک به کتب من قبل نموده است (مانند ایام معدود صیام، ایام معلوم حجج و شهور حرام) که این ها صد در صد برای تفهیم به قرآن و کتب من قبل نیاز دارند. 

به این ترتیب با در نظر گرفتن موارد فوق عمل به شریعت قرآن به معنای چشم پوشی کردن از کتب من قبل نیست بلکه به معنای تعامل مستمر با کلام الله و فهم مسائل در پرتو آیات قرآن و کتب من قبل می باشد.

بوسیله ی
انتخاب شده بوسیله ی
+3 امتیاز
بسم الله الرحمن الرحیم.

سلام.

بغیر از احکام نسخ شده (مانند سنگ سار )به وسیله کتب باید به بقیه شریعت های جایگزین شده عمل شود...

قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنْزِلَ إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَىٰ وَعِيسَىٰ وَمَا أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (2 | البقرة - 136)
بگویید: «ما به خدا ایمان آورده‌ایم؛ و به آنچه بر ما نازل شده؛ و آنچه بر ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و پیامبران از فرزندان او نازل گردید ، و (همچنین) آنچه به موسی و عیسی و پیامبران (دیگر) از طرف پروردگار داده شده است، و در میان هیچ یک از آنها جدایی قائل نمی‌شویم، و در برابر فرمان خدا تسلیم هستیم؛ »

فَإِنْ آمَنُوا بِمِثْلِ ما آمَنْتُمْ بِهِ فَقَدِ اهْتَدَوْا وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّما هُمْ في شِقاقٍ فَسَيَكْفيكَهُمُ اللهُ وَ هُوَ السَّميعُ الْعَليمُ (002 | البقرة - 137)گر آنها به مانند آنچه شما به آن ايمان آورده ايد ايمان بياورند، هدايت يافته اند; و اگر سرپيچى كنند، از حق جدا شده اند و خداوند، شَرّ آنها را از تو دفع مى كند; و اوست شنواى دانا.

 

وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ ۚ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ ۖ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ سَاءَ مَا يَعْمَلُونَ (5 | المائدة - 66)
و اگر آنان، تورات و انجیل و آنچه را از سوی پروردگارشان بر آنها نازل شده [= قرآن‌] برپا دارند، از آسمان و زمین، روزی خواهند خورد؛ جمعی از آنها، معتدل و میانه‌رو هستند، ولی بیشترشان اعمال بدی انجام می‌دهند.
بوسیله ی
+4 امتیاز

خداوند در سوره هود آیه 17 و در سوره احقاف آیه 12 راهنما و رهبر را قبل از قرآن ، تورات معرفی می کند و می فرماید بعد از تورات ، قران امام و رحمت است . پس خداوند شریعت تازه موجود در قرآن را به عنوان مبنا برای مردم معرفی می کند .

وَمِن قَبْلِهِ كِتَابُ مُوسَى إِمَامًا وَرَحْمَةً وَهَذَا كِتَابٌ مُّصَدِّقٌ لِّسَانًا عَرَبِيًّا لِّيُنذِرَ الَّذِينَ ظَلَمُوا وَبُشْرَى لِلْمُحْسِنِينَ

بنابراین خداوند برای عمل به  شریعت هایی که در کتاب تورات موجود است ( مانند ختنه و ... ) و در قرآن آن احکام و دستورات نیامده است ، اجباری نکرده است . همچنین باید بدانیم خداوند برای ترک آن شریعت ها نیز دستوری نداده است. پس عمل به آن دستورات یا ترک آنها اختیاری است .

اما  برای  احکامی که در کتاب توارت موجود است اما قرآن آن احکام  گذشته را منسوخ  و به جای آن احکام و فرائض جدیدی درشریعت نوین قرآن وضع نموده است ( مانند حکم زناکار و یا خوردن شراب )، موظفیم حکم و شریعت خدا را مدنظر بگیریم .

خداوند در 106 سوره بقره خداوند می فرماید:

مَا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا ۗ أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ [٢:١٠٦]

آنچه براندازیم از آیتها ، یا از یاد بریمش،  بیاریم بهتر از آن یا مانند آن را . آیا ندانی که خدا بر همه چیز تواناست‌

بوسیله ی
...