و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+2 امتیاز
اگر کسی از مادر خود بخواهد که برایش دعا و طلب خیر کند ایا این واسطه قرار دادن است؟
در خواندن من دون الله بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

قرآن و کتب من قبل می فرمایند که منافقان و کافران می توانند از طریق طلب استغفار از الله و از رسول (سخنگوی الله) طلب  برکت و بخشایش کنند. پس:

1) در دوران حیات پیامبر، منافقان و کافران نمی توانند از غیر الله و غیر از رسول  طلب استغفار کنند:

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا يَسْتَغْفِرْ لَكُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُءُوسَهُمْ وَرَأَيْتَهُمْ يَصُدُّونَ وَهُم مُّسْتَكْبِرُونَ ﴿المنافقون: ٥﴾

و چون به آنها گفته شود: بياييد تا رسول الله برايتان آمرزش بخواهد، سرهاى خود را بر مى‌گردانند، و مى‌بينى كه آنها متكبرانه روى بر مى‌تابند

2) رسول می میرد اما الله نمی میرد، پس منافقان و کافران بعد از مرگ رسول باید مستقیما از الله طلب استغفار نمایند:

قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ﴿الزمر: ٥٣﴾

بگو: اى بندگان من كه بر خويشتن زياده‌روى روا داشته‌ايد! از رحمت الله مأيوس نشويد. همانا الله همه گناهان را مى‌آمرزد، كه او خود آمرزنده‌ى مهربان است

3) مومنین و مومنان که به الله و رسول ایمان دارند موظف به دعا و طلب استغفار برای خود و دیگر مومنان (نه مشرکان) هستند:

مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَن يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوا أُولِي قُرْبَىٰ مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ ﴿التوبة: ١١٣﴾

پيامبر و كسانى كه ايمان آورده‌اند حق ندارند براى مشركان- پس از آن كه برايشان آشكار گرديد كه آنها اهل دوزخند- طلب آمرزش كنند، هر چند اگر از نزدیکان باشند! 

نتیجه:

با استناد به آیات فوق افراد مومن بهیچ عنوان نمی توانند از غیر الله طلب استغفار نمایند، چرا که الله فرموده که دعای دعا کننده را وقتی که الله را بخواند اجابت می کند:

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ ﴿البقرة: ١٨٦﴾

و چون بندگان من از تو در باره‌ى من بپرسند، همانا من نزديكم و دعاى دعا كننده را وقتى كه مرا بخواند پاسخ مى‌دهم، پس آنها نيز دعوت مرا اجابت كنند و به من ايمان بياورند، باشد كه راه يابند

برای همین است که تمامی موارد طلب استغفار از یک انسان در قرآن و کتب من قبل، محدود به طلب استغفار از رسول الله است که آن نیز به معنای پذیرفتن پیام رسول (سخنگوی الله) اهمیت دارد و لاغیر. باید توجه کرد که مشرکین اساسا در مورد مساله استغفار دید متفاوتی را دارند و فلسفۀ توسل در دین اسلام سراپا باطل و حرام است. 

بوسیله ی
مقصود من طلب استغفار نبود بلکه این بود که ایا میشه از پدر و یا مادر خواست دعای خیر بکنند؟
دعا به عملکرد صدا زدن و خواندن اشاره دارد. چه برای طلب آمرزش باشد، چه برای برکت، چه برای درخواست خیر.

سوال قرآن از ما این است: تا وقتی انسان می تواند مستقیما و بدون واسطه با الله در ارتباط باشد، چرا باید واسطه ای را در این بین اختیار کند یا رو به فرد دیگری بیندازد؟

مثلا در موردی که شما مطرح کردید ممکن است بهانه این باشد که پدر و مادر چون پدر و مادر هستند و حق به گردن دارند پس درخواست دعای خیر آنها برآورده می شود. در حالیکه این توجیه یا هر توجیه دیگر با منطق آیات قرآنی در تخالف است. اولا قرآن می فرماید: 1) ایمان 2) عمل صالح و 3) حالا من را بدون واسطه بخوان! الله فرموده من نجات تو هستم، تو را در صحرا و دریا وقتی من را بخوانی اجابت می کنم.

پس یک انسان مومن نمی تواند به بهانه های شخصی یا احساسی این منطق قرآنی را زیر پا بگذارد. چرا که پدر و مادر صرفا انسان هایی مثل من و شما هستند و هیچ "عهدی" نزد الله مبنی بر مستجاب الدعوه بودن نگرفته اند و در آیات هیچ چیزی موجود نیست.
ﺳﻮﺭﻩ : ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺁﯾﻪ : 40


 : ﺭَﺏِّ ﺍﺟْﻌَﻠْﻨِﻲ ﻣُﻘِﻴﻢَ ﺍﻟﺼَّﻼَﺓِ ﻭَﻣِﻦ
ﺫُﺭِّﻳَّﺘِﻲ ﺭَﺑَّﻨَﺎ ﻭَﺗَﻘَﺒَّﻞْ ﺩُﻋَﺎﺀ
ایا این دعای خیر ابراهیم برای فرزندانش نیست؟
ایا در سوره ابراهیم ایه چهل ابراهیم برای فرزندانش طلب خیر نمیکند؟
دقت بفرمایید:

دعا کردن برای دیگران بی اشکال است:

وَالَّذِينَ جَاءُوا مِن بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ ﴿الحشر: ١٠﴾

کسانی که بعد از آنها آمدند و می‌گویند: «پروردگارا! ما و برادرانمان را که در ایمان بر ما پیشی گرفتند بیامرز، و در دلهایمان حسد و کینه‌ای نسبت به مؤمنان قرار مده! پروردگارا، تو مهربان و رحیمی!»

 اما قرآن درخواست دعا از دیگران را باطل اعلام فرموده است:

سوال شما هم در مورد درخواست از پدر و مادر بود. درخواست کردن دعا از هر کس (از جمله پدر و مادر) باطل است. اما اینکه پدر و مادر بخواهند خودشان برای فرزندانشان دعا کنند، مساله ای کاملا متفاوت است.

آیاتی که شما آورده اید در مورد ابراهیم دعای ابراهیم برای فرزندانش است، نه درخواست فرزندانش برای دعا. وانگهی، در جایی که فرزندان یعقوب از پدر خود یعقوب هم طلب دعا می کنند فقط و فقط بخاطر رسول الله بودن یعقوب موجه و مجوز دارد. چرا که همانطور که عرض شد مجوز استغفار از رسول الله در کلام قرآن و کتب من قبل داده شده است و این مجوز فقط محدود به رسول الله است.

ان شاءالله به تفاوت دعا کردن و درخواست دعا کردن دقت بفرمایید.
...