و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+2 امتیاز
در آیات 1 الی 4 سوره نسا بر رعایت حقوق دختران یتیم  تاکید شده و سفارش شده که اگر امکان رعایت عدالت در حق زنان و دختران یتیم موجود نباشد میتوان با ازدواج با انها تا سقف 4 زن ، به کمک آنها شتافت ولی چون رعایت عدالت بین آنها کاری شاق است لذا خداوند تک همسری را برای مرد مسلمان مناسب دیده است.

از طرفی مردان مسنی در جامعه یافت میشوند که برای آنها تفاوتی بین زن جمیل و نا زیبا وجود ندارد زیرا اشتیاق جنسی این مردان که عنصر اساسی در ایجاد تبعیض بین زنان از طرف مرد است ، تقریبا وجود ندارد.

بر این اساس چنین مردانی میتوانند با زنان و دختران یتیم تحت قوانین شرعی ازدواج کنند تا بدین طریق جامعه را از امکان آلوده شدن به زنا و فساد نجات دهند.

آنچه که در این آیات مهم است توجه به مونث بودن کلمه الیتامی است در حالی که در خصوص یتیم در آیات 152 سوره الانعام و 34 سوره الاسرا ، دستورات صریح داده شده که شامل یتیمان دختر و پسر است.

نتیجه اینکه به نظر میرسد که شرط ازدواج دوم علاوه بر رعایت عدالت بین همسران ، انتخاب زن دوم از میان زنان و دختران یتیم و در معرض بیعدالتی است .

اگر فرض کنیم 10 درصد مردان جامعه متمول و خواهان 4 زن باشند در این صورت 30 درصد مردان جامعه از اختیار کردن زن محروم خواهند شد و این عقلا درست نیست.
در خانواده و ازدواج بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+3 امتیاز

1) آیات 1 الی 6 سوره نساء را باید در کنار هم تفهیم کرد.

2) محور آیات 1 تا 6 سوره نساء، اهمیت اقامۀ قسط و اجرای عدالت و بازگرداندن اموال ایتام به ایشان است نه مساله ازدواج با ایتام!  فی الواقع در آیه 6 سوره نساء است که قرآن امر به پس دادن اموال ایتام به ایشان و تاکید بر مختار بودن ایشان در نکاح پس از رسیدن به بلوغ و رشد فکری را فرموده است. اینجا مشخص می شود که آیه 3 سوره نساء بهیچ وجه نمی تواند به ازدواج با ایتام دلالت داشته باشد. چرا؟ پاسخ در بررسی آیه 3 مشخص می شود.

3) در آیۀ 3 فرموده: وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَىٰ فَانكِحُوا مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاءِ...وْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ! یعنی و اگر بيمناكيد كه در حق دختران يتيم به عدل و انصاف رفتار نكنيد، در اين صورت از زنانى كه مى‌پسنديد ... یا خدمتکاران ازدواج کنید. قرآن نفرموده فَانكِحُوا مَا طَابَ لَكُم مِّنَ الیتمی !؟.. نمی فرماید با ایتام ازدواج کنید! بلکه صریحا فرموده با نساء یعنی زنان آزاد یا ما ملکت ایمانکم یعنی افراد مدیون و خدمتکار یا یک زن نکاح کنید. یعنی فرموده اگر بیم دارید که نتوانید ایتام را مدیریت کنید و عادلانه و آنطور که شایسته است به امورشان برسید، زنانی را (نساء) یا خدمت کارانی را (ما ملکت ایمانکم) برای خود بگیرید (به شرط اینکه نکاح کنید) تا این زنان شما را درامور ایتام یاری کنند. نه اینکه با ایتامی که نیاز به قسط و عدالت دارند، ازدواج کنید!!

4) با دقت در آیه 127 سوره نساء مشخص می شود که بحث ازدواج با یتیمان در قرآن بلکه مورد نکوهش هم قرار گرفته و عجیب است که برخی آیه 3 از سوره نساء را به ازدواج با ایتام ترجمه کرده اند. آیه 127 سوره نساء می فرماید:

وَيَسْتَفْتُونَكَ فِي النِّسَاءِ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِيهِنَّ وَمَا يُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ فِي يَتَامَى النِّسَاءِ اللَّاتِي لَا تُؤْتُونَهُنَّ مَا كُتِبَ لَهُنَّ وَتَرْغَبُونَ أَن تَنكِحُوهُنَّ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الْوِلْدَانِ وَأَن تَقُومُوا لِلْيَتَامَىٰ بِالْقِسْطِ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِهِ عَلِيمًا ﴿النساء: ١٢٧﴾

از تو درباره زنان استفتا میکنند؛ بگو: «الله درباره آنان به شما پاسخ می دهد: آنچه در قرآن درباره زنان یتیمی که حقوقشان را به آنها نمی‌دهید، و می‌خواهید با آنها ازدواج کنید، و نیز آنچه درباره کودکان صغیر و ناتوان برای شما بیان شده است، با یتیمان به عدالت رفتار کنید! و آنچه از نیکیها انجام می‌دهید؛ الله از آن آگاه است.

الله در آیه فوق به کسانیکه حقوق ایتام را نمی دهند و قصد ازدواج با ایتام را دارند هشدار می دهد. چرا که کسی که اموال یتیم در اختیارش است در این مساله که با صاحب مال ازدواج کند و اموال یا بخشی از آن را تصاحب کند، قطعا عجله دارد و ممکن است سنگ پراکنی های بسیار بنماید!

4) در آیه 4 سوره نساء قرآن به تشریح لزوم پرداخت صدقات و اجور آن نساء یا زنان آزاد یا ما ملکت ایمانکم ها می پردازد که قرار است بعنوان کمک اتخاذ کنید. بدیهی است که مفت و مجانی شما را در پرورش ایتام یاری نخواهند کرد و باید حق و حقوق این زنان که کمک حال شما در رسیدگی به امور یتیمان هستند نیز ادا شود و قرآن آن را برمی شمرد.

نتیجه اینکه:

الف) هیچ آیه ای از قرآن کریم حد و محدوده صریحی را برای تعداد ازواج مشخص نفرموده. مذهبیون با تحریف آیات 1 تا 6 سوره نساء و کتمان آن آیات، چیزی را به کلام قرآن نسبت می دهند که صراحت ندارد و اساسا به بستر آیات قبل و بعد در تخالف است.

ب) محوریت آیات 1 تا 6 سوره نساء اقامه عدالت و قسط و بازگرداندن اموال ایتام است، نه ازدواج با آنها !!

ج) قرآن فرموده که اگر ترس دارید که نتوانید عدالت را نسبت به ایتام رعایت کنید، زنانی یا یک زن یا خدمتکارانی را در قالب نکاح اتخاذ کنید تا شما را در این امر یاری کنند.

د) قرآن فرموده که فراموش نکنید که اجور این زن یا زنانی که شما را یاری می کنند پرداخت کنید.

ه) در آیۀ 6 نساء است که قرآن صحبت از ازدواج دادن ایتام پس از رسیدن به بلوغ را می نماید. توجه شود که قرآن نفرموده که با ایتام ازدواج کنید. بلکه فرموده اموال شان را به ایشان برگردانید تا خودشان بروند با هر کس می خواهند ازدواج کنند! وَابْتَلُوا الْيَتَامَىٰ حَتَّىٰ إِذَا بَلَغُوا النِّكَاحَ فَإِنْ آنَسْتُم مِّنْهُمْ رُشْدًا فَادْفَعُوا إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ

در یک کلام آیات 1 تا 6 نساء در مورد بازگرداندن اموال ایتام به ایشان و مختار بودن ایتام در انتخاب همسر برای خودشان است. اما بنظر می رسد که برخی مترجمین نه علاقه ای به مختار بودن زن در انتخاب زوج را دارند، نه علاقه دارند که اموال ایتام به ایشان بازگردانده شود! 

 

بوسیله ی
با بیان محوریت آیات 1 تا 6 سوره نساء بخش اول صدر آیه 3 روشن است، اما جواب شرط را گفتید که با زنانی ازدواج کنید که شمارا در این امر یاری کنند، بنظر با آن محوری که گفتید جور نیست.
بنظرم اگر «النساء» در آیه زنان دارای یتیم معنا شود درست‌تر است و با فضای آیات 1 تا 6 بیشتر هماهنگی دارد (مخصوصا با آیه 4) ... برای زنان بیوه نیز در قرآن النساء استفاده شده... «بقره-235»
چه آنطور که شما می فرمایید بگوییم "زنان دارای یتیم" و چه بگوییم "زنانی که در نگهداری از یتیمان" شما را یاری کنند، در هر دو حالت پذیرفتنی است که محور آیات نگهداری از ایتام و نکاح کردن بهدف کمک به ایتام است. در بقره 235 نیز کلمه نساء مثل مابقی آیات به "زن" دلالت دارد نه بیوه! صرفا بر اساس آیات قبل مشخص می شود که شوهرش فوت کرده. در قرآن کلمه ای برای "بیوه" وجود ندارد.
...