و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+2 امتیاز
اینکه می گویند غایت عرفان وصال خداوند است آیا بر اساس آیات قرآن یا کتب من قبل است؟؟
در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

خیر.

در قرآن و کتب من قبل، ذات الله جدا و مجزا از مخلوقات خود است و هیچ نفسی به ذات الله نمی پیوندد یا با الله یکی نمی گردد. بلکه تک تک نفوس پس از مرگ در پیشکاه الله بجهت حسابرسی حاضر خواهند شد، نه اینکه به ذات الله بپیوندد یا از ذات الله دور انداخته شوند! 

قرآن فرموده که الله هم "احد" یعنی مجزا و هم "واحد" یعنی یکتاست:

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿الإخلاص: ١﴾

قُلْ إِنَّمَا أَنَا مُنذِرٌ وَمَا مِنْ إِله إِلَّا اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ ﴿ص: ٦٥﴾

در تورات مکتوب است:

ای اسرائیل بشنو، یهوه، خدای ما، یهوه واحد است (آیه 4 از فصل 6 صحیفه تثنیه تورات)

 

همچنین فرموده که در روز قیامت نفوس را پاداش و جزا می دهد:

لِيَجْزِيَ اللَّهُ كُلَّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ ﴿ابراهيم: ٥١﴾

تا الله هر نفس را، بر اساس هر آنچه انجام داده، جزا دهد! به یقین، الله سریع الحساب است!

در زبور نیز مکتوب است:

به حضور یهوه، زیرا که می‌آید. زیرا که برای داوری جهان می‌آید. ربع مسکون را به انصاف داوری خواهد کرد و قوم ها را به امانت خود (مزامیر فصل 96 آیه 13)

به این ترتیب ذات مقدس الله از مخلوقات خود جدا و مجزاست  و دکترین عرفانی وصال (با خدا یکی شدن یا به خدا پیوستن که البته صدها نفر تعاریف مختلفی را از آن سرهم کرده اند) بهیچ عنوان برخواسته از آیات قرآن و کتب من قبل نیست و از جهات متعددی در تضاد و تخالف با آیات الله است. 

 

بوسیله ی
...