و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

ویژگی های فتنه گران دینی در قرآن چیست؟ 

در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

الف) گروهی از ایشان زبان خود را به شیوه کتاب الله میگردانند:

وَإِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِيقًا يَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُم بِالْكِتَابِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْكِتَابِ وَمَا هُوَ مِنَ الْكِتَابِ وَيَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِندِ اللَّهِ وَمَا هُوَ مِنْ عِندِ اللَّهِ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ ﴿آل‌عمران: ٧٨﴾: از ميان آنان گروهى هستند كه زبان خود را به [خواندن‌] كتاب مى‌پيچانند، تا آن را از كتاب پنداريد، با اينكه آن از كتاب نيست؛ و مى‌گويند: آن از جانب  الله است، در صورتى كه از جانب  الله نيست، و بر  الله دروغ مى‌بندند، با اينكه خودشان [هم‌] مى‌دانند. (۳: ۷۸).

ب) گروهی دیگر با دست خویش کتاب مینویسند و میگویند از جانب الله است:

         فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَٰذَا مِنْ عِندِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا فَوَيْلٌ لَّهُم مِّمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَوَيْلٌ لَّهُم مِّمَّا يَكْسِبُونَ ﴿البقرة: ٧٩﴾:پس واى بر كسانى كه كتاب با دستهاى خود مى‌نويسند، سپس مى‌گويند: «اين از جانب  الله است»، تا بدان بهاى ناچيزى به دست آرند؛ پس واى بر ايشان از آنچه دستهايشان نوشته، و واى بر ايشان از آنچه [از اين راه‌] به دست مى‌آورند.

ج)  گروهی هم کلام الله را تحریف میکنند:

         أَفَتَطْمَعُونَ أَن يُؤْمِنُوا لَكُمْ وَقَدْ كَانَ فَرِيقٌ مِّنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِن بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ يَعْلَمُونَ ﴿البقرة: ٧٥﴾:آيا طمع داريد كه [اينان‌] به شما ايمان بياورند؟ با آنكه گروهى از آنان سخنان الله را مى‌شنيدند، سپس آن را بعد از فهميدنش تحريف مى‌كردند، و خودشان هم مى‌دانستند.

*** لازم به توضیح است که کلام الله را میتوان تحریف کرد یعنی با شگرد لفاظی  ، حرافی و  برخورد التقاطی و خوشه چینانه  با آیات الهی این امر شدنی است , ولی نمیتوان اصل کلام الله را تغییر داد چرا که حفاظت از کلام الله به عهده آستان قدس الهی است :

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﴿الحجر: ٩﴾:بى‌ترديد، ما اين قرآن را به تدريج نازل كرده‌ايم، و قطعاً نگهبان آن خواهيم بود.

وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَىٰ وَهَارُونَ الْفُرْقَانَ وَضِيَاءً وَذِكْرًا لِّلْمُتَّقِينَ ﴿الأنبياء: ٤٨﴾: در حقيقت، به موسى و هارون فرقان داديم و [كتابشان‌] براى پرهيزگاران روشنايى و ذکری است

نتیجه  اینکه کلام الله را میتوان تحریف کرد ولی  اصل کلام الله بواسطه اینکه " ذکر " است  را نمیتوان تغییر داد. 

بوسیله ی
...