و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

منظور آیۀ 33 سورۀ احزاب چیست؟

در قرآن و کتاب مقدس بوسیله ی
دوباره دسته بندی کردن بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

اگر آیات قبل سوره احزاب 33 ( آیات 28 الی 33) ملاحظه شود خواهید دید که این آیات پیرامون همسران محمد نبی نازل گردیده و الله تعالی در بطن آیات مطروحه فوق به زنان رسول تأکید مینماید که اولاً: به مانند جاهلیت نخستین خودنمائی و آرایش نکنید و ثانیاً: در گفتار نیز رعایت موضوع را نیز نمائید و سوره احزاب آیه 33 میفرماید:    وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ ۖ وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا: در خانه‌هايتان قرار گيريد و مانند روزگار جاهليت قديم زينتهاى خود را آشكار مكنيد و صلات برپا داريد و زكات بدهيد و الله و فرستاده‌اش را فرمان بريد. جز این نیست که میخواهد الله تا دور کند از شما پلیدی را ای اهل خانه و پاک سازد شما را پاک ساختنی .

*** لازم به یادآوری است که محمد نبی در هسته مرکزی اهل بیت واقع شده و ضمیر مذکر" کُم" در عبارت (وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا)  در لسان عربی  بر ضمیر مؤنث همیشه غالب است

بوسیله ی
با صرف نظر از مخاطب این آیه ، آیا این آیه دلالتی بر معصومیت دارد؟ آیا دور کردن پلیدی به معنی پاک کردن گناهان و معصومیت است؟
خیر. بهیچ وجه.

فعل تطهیر شدن در آیات متعدد دیگر قرآن نیز بکار رفته است مانند  ﴿الأنفال: ١١﴾ که خواب و باران باعث تطهیر و دور شدن رجز و تثبیت قلوب سربازان اسلام شده است یا در ﴿المائدة: ٦﴾ که تطهیر و اتمام نعمت بواسطه مقرر شدن آیه وضو و تیمم بر مسلمانان جاری می شود.

همانطور که ملاحظه می کنید هیچ کدام از این آیات منجمله آیۀ (احزاب 33) به پاک شدن از گناه و معصوم شدن اشاره ندارد و اساسا معصومیت دکترینی غیرقرآنی است و انسان معصوم در دین اسلام وجود ندارد. کافیست آیه ذیل مورد توجه قرار گیرد:

وَلَوْ يُؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِم مَّا تَرَكَ عَلَيْهَا مِن دَابَّةٍ وَلَٰكِن يُؤَخِّرُهُمْ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ ﴿النحل: ٦١﴾

و اگر الله مردم را بخاطر ظلمشان مجازات می‌کرد، جنبنده‌ای را بر پشت زمین باقی نمی‌گذارد!!  ولی آنها را تا زمان معیّنی به تأخیر می‌اندازد. و هنگامی که اجلشان فرا رسد، نه ساعتی تأخیر می‌کنند، و نه ساعتی پیشی می‌گیرند.

پس اگر هیچ جنبنده ای معصوم نیست چگونه است که عده ای ادعای معصومیت کرده اند.
...