و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+3 امتیاز
بنظر میرسد که برخی با علم کردن موضوع آیات نسخ میخواهند به قرآن لطمه وارد کنند. مثلا میگویند که ابتدا قرآن به مردم فرموده به نماز نزدیک نشوید در حالی که مست هستید و چندی بعد شراب را حرام کرده و از اینجا نتیجه میگیرند که قبلا شراب حلال بوده است و به نظر حقیر عدم اعلام حرمت شراب دلیل بر حلال بودن آن نیست. مثلا عدم اعلام حرمت تریاک دلیل بر حلال بودن آن نیست.
در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+1 امتیاز

این سوال قبلا پاسخ داده شده است و از طریق جستجو یا این لینک قابل دسترس است.

بوسیله ی
+1 امتیاز

پاسخ های دیگر مرتبط : لینک

بوسیله ی
با سلام
منظور نسخ آیات تورات و تجویز حکم جدید در قرآن نیست. برخی ادعا دارند که بعضی از آیات قرآن بعضی دیگر از آیات قرآن را نسخ میکنند.
و علیکم السلام.

هیچ آیه ای از قرآن آیه دیگری را نسخ نمی کند. برخی کج فهمی خودشان از آیات را به پای قرآن زده اند و برای همین مدعی شده اند که قرآن خودش، خودش را نسخ کرده است. نمونه بارز آن عدم فهم تقویم الهی و ایام معدود موجود در آیات صیام است و اشاره به شهر مربوط به آن است که می آیند مدعی می شوند که قرآن اول فرموده ایام معدود بعد آنرا نسخ کرده و فرموده کل شهر! .... یعنی طرف اصلا آیات را متوجه نشده و چون متوجه نشده تنها راهی که جلوی پای خود داشته این بوده که مدعی نسخ آیات شود!! .... نمونه دیگر را شما ذکر کردید؛ در حالیکه لا تقربوا الصلات و انتم سکری.... به سکر بودن و حالتی اطلاق می شود که انسان تمرکز حواس نداشته باشد، مثلا خواب آلودگی نوعی سکر است... و این به (شراب) که در قرآن بصورت خمر ظاهر شده است ارتباطی ندارد.

در ضمن حرمت خمر در قرآن صریحا بصورت "اثم" و "رجس من عمل شیطان" آمده است  و در سوره مائده الله از مومنان خواسته که به آن انتها دهند و لذا خمر نیز حرام است:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ ۖ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ ﴿المائدة: ٩٠ و 91﴾

پس "ناسخ و منسوخ" عبارتی ملابافته است و در متن مقدس قرآن هیچ آیه ای، آیه دیگر را نسخ نمی کند.
احسنت این همان جوابی بود که قانعم کرد.
خداوند یار و یاورتان باشد.
سلام
راجع به آیه 101سوره نحل و آیات12 و 13سوره مجادله که شبهه نسخ را ایجاد میکنند در صورت امکان توضیح دههد ممنون
با سلام. قانون سایت: هر پست یک سوال. لذا برای این سوال تان پست جدیدی را باز کنید.
...