و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

آیا هر آنچکه ضرر دارد الزاما حرام است؟ 

بعنوان مثال:

1) به اعتقاد عمومی مسواک نزدن موجب پوسیدگی و فساد در دندان ها می شود. آیا می توان نتیجه گرفت که مسواک نزدن حرام است؟

2) خوردن یک نوع غذا ممکن است فرد را دچار حساسیت های شدید کند و به او آسیب های جدی برساند، آیا آن غذا بر آن فرد حرام است؟

3) خالی کردن پسماند شیمیایی در دریاچه ممکن است اکوسیستم را به تباهی کشاند. آیا خالی کردن پسماند شیمیایی در یک دریاچه حرام است؟

و نمونه هایی دیگر....

در عین حال قرآن کریم صریحا فرموده:

وَلَا تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُكُمُ الْكَذِبَ هَذا حَلَالٌ وَ هذا حَرَامٌ لِّتَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ لَا يُفْلِحُونَ ﴿النحل: ١١٦﴾

و بواسطه هر دروغی که بر زبان هایتان جاری می شود نگویید که این حلال است و این حرام است تا به دروغ به الله افترا نسبت دهید هر آیینه کسانیکه به الله به دروغ افترا نسبت می دهند رستگار نمی گردند.

با توجه به آیات فوق موارد طرح شده فوق را چطور ارزیابی می کنید؟ 

در حلال و حرام بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز
 
بهترین پاسخ

بسم الله الرحمن الرحیم.

سلام.

امروزه آنچه در میان مذاهب مشهود است تعیین حلال و حرام با کتب دست نوشته ی خودشان است.در حالی که این عمل با نص صریح قران در تضاد است:

قُلْ أَرَأَيْتُمْ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ لَكُمْ مِنْ رِزْقٍ فَجَعَلْتُمْ مِنْهُ حَرَامًا وَحَلَالًا قُلْ آللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ ۖ أَمْ عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ (10 | یونس - 59)
بگو: «آیا روزیهایی را که خداوند بر شما نازل کرده دیده‌اید، که بعضی از آن را حلال، و بعضی را حرام نموده‌اید؟!» بگو: «آیا خداوند به شما اجازه داده، یا بر خدا افترا می بندید»

وَلَا تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُكُمُ الْكَذِبَ هَٰذَا حَلَالٌ وَهَٰذَا حَرَامٌ لِتَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ لَا يُفْلِحُونَ (16 | النحل - 116)
به خاطر دروغی که بر زبانتان جاری می‌شود نگویید: «این حلال است و آن حرام»، تا بر خدا افترا ببندید به یقین کسانی که به خدا دروغ می‌بندند، رستگار نخواهند شد!

طبق آیات خداوند ما حق این را نداریم که برای مردم حلال و حرام تعیین کنیم و تعیین کننده ی حلال و حرام خداست و حتی پیامبر هم نمیتواند حلال و حرام (حتی برای شخص خودش نه دیگران) تعیین کند:

 يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ ۖ تَبْتَغِي مَرْضَاتَ أَزْوَاجِكَ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (66 | التحريم - 1)
ای پیامبر! چرا چیزی را که خدا بر تو حلال کرده بخاطر جلب رضایت همسرانت بر خود حرام می‌کنی؟! و خداوند آمرزنده و رحیم است.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحَرِّمُوا طَيِّبَاتِ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ (5 | المائدة - 87)
ای کسانی که ایمان آورده‌اید! چیزهای پاکیزه را که خداوند برای شما حلال کرده است، حرام نکنید! و از حدّ، تجاوز ننمایید! زیرا خداوند متجاوزان را دوست نمی‌دارد.

پاسخ موارد 1 و 2 این است که ما نمی توانیم بگوییم این عمل و کار مثلاً مسواک نزدن حرام است یا مسواک زدن حلال است.و چیزی را که خدا تعیین نکرده را نمی توانیم به خدا افترا ببندیم.اما میتوانیم بگوییم که اگر مسواک بزند خوب است و از شر و بدی و بیماری و دنداندرد در اینده جلوگیری خواهد کرد و همچنین انسان باید بداند که چیزی که برای او ضرر دارد را نباید بخورد اما کسی نمیتواند برای او حرام و حلال بودن این قضیه را تعیین کند.طبق ایه ی قران هرکسی ذره ای عمل شر و بدی انجام دهد ان را خواهد دید و کسی که میداند اینکار او شر و ضرر به او میرساند و انجام دهد پس بازخوردش را خودش خواهد دید(چه در دنیا و چه در آخرت):

فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ (99 | الزلزال - 7)
پس هر کس هموزن ذرّه‌ای کار خیر انجام دهد آن را می‌بیند!
وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ (99 | الزلزال - 8)
و هر کس هموزن ذرّه‌ای کار بد کرده آن را می‌بیند!

اما در مورد گزینه ی سوم (دفع پسماند شیمیایی در طبیعت) که فرمودید.اینکار را خداوند در ایاتش فساد اعلام کرده و خداوند فرد فاسد را دوست ندارد:

وَإِذَا تَوَلَّىٰ سَعَىٰ فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ [٢:٢٠٥]

و چون برگردد [يا رياستى يابد] كوشش مى‌كند كه در زمين فساد نمايد و كِشت و نسل را نابود سازد، و خداوند تباهكارى را دوست ندارد.

الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ (2 | البقرة - 27)

فاسقان کسانی هستند که پیمان خدا را، پس از محکم ساختن آن، میشکنند؛ و پیوندهایی را که خدا دستور داده برقرار سازند، قطع نموده، و در روی زمین فساد میکنند؛ اینها زیانکارانند.

وَأَمَّا الَّذِينَ فَسَقُوا فَمَأْوَاهُمُ النَّارُ ۖ كُلَّمَا أَرَادُوا أَنْ يَخْرُجُوا مِنْهَا أُعِيدُوا فِيهَا وَقِيلَ لَهُمْ ذُوقُوا عَذَابَ النَّارِ الَّذِي كُنْتُمْ بِهِ تُكَذِّبُونَ (32 | السجدة - 20)
و امّا کسانی که فاسق شدند ، جایگاه همیشگی آنها آتش است؛ هر زمان بخواهند از آن خارج شوند، آنها را به آن بازمی‌گردانند و به آنان گفته می‌شود: «بچشید عذاب آتشی را که انکار می‌کردید!»

پس حکم دفع سموم شیمیایی در طبیعت با استناد به آیات فوق فساد است. 

بوسیله ی
انتخاب شده بوسیله ی
دقیقا.
خالی کردن پسماند در دریاچه به حکم قرآن فساد در نسل و حرث است اما نمی توان سرخود به آن حرام و حلالی را چسباند.
...