و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+4 امتیاز

آیه  " الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ( سوره مائده آیه 3 ) پیرامون چه موضوعی نازل گردیده است؟

در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

3 پاسخ

+4 امتیاز

آیه 3 سوره مائده پیرامون به  اکمل رسیدن نعمت رزق  طیب صحبت میکند، چراکه در شریعت قرآن مبین به اهمیت طعام در زندگی انسان تأکیدات فراوانی شده است:

*** حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَن تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ذَٰلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿المائدة: ٣﴾:بر شما حرام شده است: مردار، و خون، و گوشت خوك، و آنچه نام غیر الله بر آن نصب گردیده ، و [حيوان حلال گوشت‌] خفه شده، و به چوب مُرده، و از بلندى افتاده، و به ضرب شاخ مُرده، و آنچه درنده از آن خورده باشد -مگر آنچه را [كه زنده دريافته و خود] سر ببريد- و [همچنين‌] آنچه براى بتان سربريده شده، و [نيز] قسمت كردن شما [چيزى را] به وسيله تيرهاى قرعه؛ اين [كارها همه‌] نافرمانىِ [الله]ست. امروز كسانى كه كافر شده‌اند، از [كارشكنى در] دين شما نوميد گرديده‌اند. پس، از ايشان مترسيد و از من بترسيد، امروز به انجام رسانیدم برای شما دین شما را و پُر نمودم بر شما نعمتم را و پسندیم برای شما اسلام را به عنوان دینی   پس  هر كس دچار گرسنگى شود، بى‌آنكه به گناه متمايل باشد [اگر از آنچه منع شده است بخورد]، بى ترديد، الله آمرزنده مهربان است.

*** فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ ﴿عبس: ٢٤﴾:پس انسان بايد به خوراك خود بنگرد.

 

بوسیله ی
+3 امتیاز
به این ترتیب آیۀ سوم سورۀ مائده در مورد اهمیت خوراک، طعام یا غذا در دین اسلام می باشد نه چیزی غیر.
بوسیله ی
+3 امتیاز

اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا ۖ فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَىٰ عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْأُخْرَىٰ إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ [٣٩:٤٢]

خدا دریابد جانها را هنگام مرگشان و آنکه نمرده است در خوابگه خویش است پس نگاهدارد آن را که مرگ را بر او گذرانیده است و رها کند آن دگر را تا سرآمدی نامبرده همانا در این است آیتهائی برای گروهی که بیندیشند.

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ۖ ثُمَّ تُوَفَّىٰ كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ [٢:٢٨١]

و بترسید روزی را که بازگردانیده شوید در آن بسوی خدا پس داده شود به هر کس آنچه را فراهم کرده است و ستم نشوند

با توجه به آیات بالا خداوند در هنگام مرگ نفس را میگیرد ( نه روح را) و سپس نفس ( حواس انسان) تمامی عملی را که کسب کرده به طور کامل دریافت میکند و مطابق آن محاکمه می شود . پس خداوند بر اساس ورودی و خروجی های این حواس محاکمه می کند. مثلا چیزی که میبینید چیزی که میشنوید ، چیزی که از دهانتان خارج میشود و در نهایت چیزی که می خورید . برای همین است پس از مقرر کردن ورودی و خروجی های نفس (طعام و خوراک)، خداوند میفرماید امروز دینتان را برای شما کامل کردم .
 

بوسیله ی
البته در نظر داشته باشید که الله "در شرایط اضطرار" خوردن گوشت خوک و غیرو را نیز جایز شمرده است.

برای همین این نه خود خوک و نه خود خون بلکه حرمتی که الله بر آنها مقرر کرده است که تمرکز دین اسلام است.  بعبارت دیگر تمرکز آیات بر "اطاعت" است و البته در این مورد اطاعت از مدخل خوراکیها و طعام می گذرد.

بهترین نمونه، حرمت قیمه و قرمه سبزی است که نام غیر الله بر آن برده شده باشد! در این حالت ذات غذا با آیات قرآن تطابق دارد اما فسق نام بردن غیرالله بر روی غذا، آن طعام را حرام می گرداند.
کجا در شرایط اضطرار حلال دانسته خوردن گوشت خوک را
در همان آیه فرموده ...فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿المائدة: ٣﴾... یعنی پس اگر در مخصمصه ای کسی دچار اضطرار شد نه از روی ارتکاب گناه پس الله آمرزنده و رحیم است.
...