و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

منظور از یخوضون در آیه 68 سوره انعام چیست؟

وَإِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آيَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّىٰ يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ ۚ وَإِمَّا يُنسِيَنَّكَ الشَّيْطَانُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَىٰ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ﴿٦٨

در عمومی بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
پاسخ نصب شده قبلی بدلیل کپی بودن از سایت دیگر پاک شد.

1 پاسخ

+1 امتیاز

یخوضون که از ریشه خوض/حوص مشتق شده، به معنی بیرون رفتن/خروج کردن/گریختن از چیزی دلالت دارد

به آیات زیر توجه کنید:

ערות אחותך בת אביך או בת אמך מולדת בית או מולדת {חוץ} לא תגלה ערותן׃
عروت احوتک بت ابیک او بت امک مولدت بیت او مولدت {حوص} لا تجله عروتن

عورت خواهر خود، خواه دختر پدرت، خواه دختر مادرت چه مولود در خانه چه مولود بیرون، عورت ایشان را کشف منما (لاویان 18:9)
                                        ,
ומגרשי הערים אשר תתנו ללוים מקיר העיר {וחוצה} אלף אמה סביב׃
ومجرشی هعریم اشر تتنو للویم مقیر هعیر {وحوصه} الف امه سبیب

و نواحی شهرها که به لاویان بدهید ازدیوار شهر بیرون از هر طرف هزار ذراع باشد (اعداد 35:4)
                                     ,
ויד תהיה לך {מחוץ} למחנה ויצאת שמה {חוץ׃}
وید تهیه لک {محوص} لمحنه ویصات شمه {حوص}

و تو را مکانی بیرون از اردو باشد تا به آنجا بیرون روی (تثنیه 23:12)

همانطور که مشاهده می کنیم حوص/خوض به معنی بیرون رفتن از چیزی است که این مفهوم در آیات مرتبط و کانتکس آن باید مورد بررسی قرار بگیرد، حال به آیه مورد نظر شما و مثال های دیگر از قرآن می پردازیم:

وَإِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آيَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ وَإِمَّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطَانُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ﴿الانعام:۶۸﴾

و چون ببينى كسانى از آیات ما خارج می شوند از ايشان روى برتاب تا به سختی غیر آن بیرون روند و اگر شيطان تو را به فراموشى انداخت پس از توجه با قوم ستمكار منشين

با توجه به کلیت سوره انعام و آیات قبل که حول محور شرک، خواندن غیر الله و اعراض مخاطبان این سوره از کلام الله است، کاملا مشخص است که منظور از بیرون رفتن از آیات کلام الله و وارد شدن به چیزی غیر از آن باشد. مثالی دیگر از قرآن:

وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذًا مِثْلُهُمْ إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا ﴿النسا:۱۴۰﴾

الله نازل کرده کتابی بر شما كه هر گاه شنيديد آيات الله مورد انكار و ريشخند قرار مى‏ گيرد با آنان منشينيد تا از آن سخن بیرون آیند چرا كه در اين صورت شما هم مثل آنان خواهيد بود الله منافقان و كافران را همگى در دوزخ گرد خواهد آورد

نتیجه اینکه تمامی آیات مرتبط به حوص/خوص معنی و مفهوم بیرون رفتن و خارج شدن از چیزی است که این امر می تواند به صورت فیزیکی یا مفهومی باشد، و با توجه به کلیت آیه و کانتکس آن قابل شناسایی و فهم است.

بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
...