و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+1 امتیاز

مفهوم این آیات از فصل 23 صحیفه ارمیا چیست ؟


ارمیا ۲۳:

۳۳و چون این قوم یا نبی یا کاهنی از تو سؤال نموده، گویند که وحی خداوند چیست؟ پس به ایشان بگو، کدام وحی؟ قول خداوند این است که شما را ترک خواهم نمود. ۳۴و آن نبی یا کاهن یا قومی که گویند وحی یهوه، همانا بر آن مرد و بر خانه‌اش عقوبت خواهم رسانید. ۳۵و هر کدام از شما به همسایه خویش و هر کدام به برادر خود چنین گویید که خداوند چه جواب داده است و خداوند چه گفته است؟ ۳۶لیکن وحی یهوه را دیگر ذکر منمایید زیرا کلام هر کس وحی او خواهد بود چونکه کلام خدای حیّ یعنی یهوه صبایوت خدای ما را منحرف ساخته‌اید. ۳۷و به‌نبی چنین بگو که خداوند به تو چه جواب داده و خداوند به تو چه گفته است؟ ۳۸و اگر می‌گویید، وحی یهوه، پس یهوه چنین می‌فرماید چونکه این سخن یعنی وحی یهوه را گفتید با آنکه نزد شما فرستاده، فرمودم که وحی یهوه را مگویید، ۳۹لهذا اینک من شما را بالکّل فراموش خواهم کرد و شما را با آن شهری که به شما و به پدران داده بودم از حضور خود دور خواهم انداخت. ۴۰و عار ابدی و رسوایی جاودانی را که فراموش نخواهد شد بر شما عارض خواهم گردانید. 

در شبهات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

مطالعه آیات قبل (یعنی آیات 9 الی 32) این فصل از صحیفه ارمیا نشان می دهد که این فراز در خصوص انبیاء کذبه یا کسانی است که به دروغ از قول خداوند سخن می گویند یا خواب ها و رویاهایی که خداوند بر ایشان نازل نکرده را به دروغ از قول خداوند برای مردم بیان می کردند. توصیه می شود که کل آیات به دقت خوانده شود لیکن در حد مجال به چند فراز از این فصل که در خصوص انبیاء کذبه است اشاره می شود، تا موضوع آیات انتهایی فصل روشن گردد. در آیات این فصل، خداوند می فرماید:

 و در انبیای سامره حماقتی دیده‌ام که برای بعل نبوت کرده، قوم من اسرائیل را گمراه گردانیده‌اند. و در انبیای اورشلیم نیز چیزهولناک دیدم. مرتکب زنا شده، به دروغ سلوک می‌نمایند و دستهای شریران را تقویت می‌دهند مبادا هر یک از ایشان از شرارت خویش بازگشت نماید. و جمیع ایشان برای من مثل سدوم وساکنان آن مانند عموره گردیده‌اند.» (صحیفه ارمیا فصل 23 آیات 13 و 14)

 

آیات فوق در خصوص انبیاء دروغینی است که در سامره و اورشلیم برای "بعل" نبوت می کردند و برای دروغ و تقویت و تمجید کار شریران به نبوت کردن مشغول بودند. خداوند در خصوص ایشان هشدار می دهد و در آیه 16 می فرماید که به سخنان ایشان گوش ندهید:

یهوه صبایوت چنین می‌گوید: «به سخنان این انبیایی که برای شما نبوت می‌کنند گوش ندهید زیرا شما را به بطالت تعلیم می‌دهند و رویای دل خود را بیان می‌کنند و نه از دهان خداوند (صحیفه ارمیا فصل 23 آیه 16)

چرا که طبق آیات همین فصل، خداوند خود ناظر بر سخنان انبیاء است و از دروغگویی ایشان علم دارد:

سخنان انبیا را که به اسم من کاذبانه نبوت کردند شنیدم که گفتند خواب دیدم خواب دیدم. 26 این تا به کی در دل انبیایی که کاذبانه نبوت می‌کنند خواهد بود که انبیای فریب دل خودشان می‌باشند، 27 که به خوابهای خویش که هر کدام از ایشان به همسایه خود باز می‌گویند خیال دارند که اسم مرا از یاد قوم من ببرند، چنانکه پدران ایشان اسم مرا برای بعل فراموش کردند (صحیفه ارمیا فصل 23 آیات 25 تا 28)

بنابراین:

طبق آیات 33 به بعد این فصل، تنها وحی خداوند این است که بنی اسرائیل را ترک خواهد کرد و انبیاء کذبه یا کسانیکه به دروغ سخنان و کلام را به الله نسبت می دهند، عذاب خواهد کرد: 

 و چون این قوم یا نبی یا کاهنی از تو سوال نموده، گویند که وحی خداوند چیست؟ پس به ایشان بگو: کدام وحی؟ قول خداوند این است که شما را ترک خواهم نمود. و آن نبی یا کاهن یاقومی که گویند وحی یهوه، همانا بر او و برخانه‌اش عقوبت خواهم رسانید (صحیفه ارمیا فصل 23 آیه 33) 

چرا که طبق آیات، این انبیاء سخنان خودشان را بجای کلام وحی به مردم می گفتند و از اینروست که خداوند می فرماید دیگر وحی یهوه را ذکر نکنید چرا که این مدل نبوت، ساخته و پرداخته خودتان است و خداوند آنرا نازل نکرده است:

لیکن وحی یهوه رادیگر ذکر منمایید زیرا کلام هر کس وحی او خواهد بود چونکه کلام خدای حی یعنی یهوه صبایوت خدای ما را منحرف ساخته‌اید (صحیفه ارمیا فصل 23 آیه 36) 

نتیجه

آیات 9 الی 40 فصل 23 از صحیفه ارمیا، بیان کننده هشدار خداوند در خصوص انبیاء جعلی و دروغینی است که خداوند ایشان را نفرستاده است. خداوند به بنی اسرائیل هشدار می دهد که از این افراد دروغگو و مکذب که خود را نبی معرفی میکنند، تبعیت نکنند و بدانند که تبعیت از این دروغگویان مکافات سختی را در پیش خواهد داشت. 

بوسیله ی
...