و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+4 امتیاز

منظور از الیسع چه کسی است؟

وَإِسْمَاعِيلَ وَالْيَسَعَ وَيُونُسَ وَلُوطًا وَكُلًّا فَضَّلْنَا عَلَى الْعَالَمِينَ ﴿الأنعام: ٨٦﴾

و اسماعيل و اليسع و يونس و لوط، كه جملگى را بر جهانيان برترى داديم.

همچنین

وَاذْكُرْ إِسْمَاعِيلَ وَالْيَسَعَ وَذَا الْكِفْلِ وَكُلٌّ مِّنَ الْأَخْيَارِ ﴿ص: ٤٨﴾

و اسماعيل و يسع و ذوالكفل را به ياد آور [كه‌] همه از نيكانند.

آیا در تورات یا صحف انبیاء به چنین فردی اشاره شده ؟

در میان متنی (چند کتاب) بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+4 امتیاز

الیشع بن شافاط نام یکی از انبیاء بنی اسرائیل است که پس از الیاس از جانب خداوند به نبوت منصوب شده است:

و ییهو ابن نمشی را به پادشاهی اسرائیل مسح نما، و الیشع بن شافاط را که از آبل محوله است، مسح کن تا به‌جای تو نبی بشود (صحیفه اول پادشاهان فصل 19 آیه 16)

در متن آیه فوق نام او بصورت אֱלִישָׁ֤ע "الیشع" است. در آیات قرآن نام او بصورت الیسع آمده است. آیات صحیفه اول پادشاهان در خصوص انتخاب الیشع توسط الیاس اینطور می فرماید:

 پس از آنجا روانه شده، الیشع بن شافاط را یافت که شیار می‌کرد و دوازده جفت گاو پیش وی و خودش با جفت دوازدهم بود. و چون ایلیا از او می‌گذشت، ردای خود را بر الیشع انداخت  و او گاوها را ترک کرده، از عقب ایلیا دوید وگفت: «بگذار که پدر و مادر خود را ببوسم و بعد ازآن در عقب تو آیم.» او وی را گفت: «برو و برگردزیرا به تو چه کرده‌ام! 21 پس از عقب او برگشته، یک جفت گاو را گرفت و آنها را ذبح کرده، گوشت را با آلات گاوان پخت، و به کسان خود داد که خوردند و الیشع برخاسته، از عقب ایلیا رفت و به خدمت او مشغول شد. (صحیفه اول پادشاهان فصل 19 آیات 19 تا 21)

طبق آیات، الیشع کسی است که شاهد رفعت یعنی به آسمان رفتن الیاس بوده است:

و چون خداوند اراده نمود که ایلیا را درگردباد به آسمان بالا برد، واقع شد که ایلیا والیشع از جلجال روانه شدند. 2 و ایلیا به الیشع گفت: «در اینجا بمان، زیرا خداوند مرا به بیت ئیل فرستاده است.» الیشع گفت: «به حیات یهوه وحیات خودت قسم که تو را ترک نکنم.» پس به بیت ئیل رفتند. 3 و پسران انبیایی که در بیت ئیل بودند، نزد الیشع بیرون آمده، وی را گفتند: «آیا می دانی که امروز خداوند آقای تو را از فوق سرتو خواهد برداشت.» الیشع گفت: «من هم می‌دانم؛ خاموش باشید.» (صحیفه دوم پادشاهان فصل 2 آیات 1 تا 3)

مطابق آیات صحف انبیاء الیشع یا همان الیسع معجزات بسیاری را به اذن الله بین بنی اسرائیل جاری ساخته که منجمله آنها زنده کردن مردگان توسط این نبی به اذن الله است:

پس الیشع به خانه داخل شده، دید که طفل مرده و بر بستر او خوابیده است. و چون داخل شد، در را بر هر دو بست و نزد خداوند دعا نمود. و برآمده بر طفل دراز شد و دهان خود را بردهان وی و چشم خود را بر چشم او و دست خودرا بر دست او گذاشته، بر وی خم گشت و گوشت پسر گرم شد. 35 و برگشته، درخانه یک مرتبه این طرف و آن طرف بخرامید و برآمده، بر وی خم شد که طفل هفت مرتبه عطسه کرد، پس طفل چشمان خود را باز کرد. 36 و جیحزی را آوازداده، گفت: «این زن شونمی را بخوان.» پس او راخواند و چون نزد او داخل شد، او وی را گفت: «پسر خود را بردار.» 37 پس آن زن داخل شده، نزد پایهایش افتاد و رو به زمین خم شد و پسرخود را برداشته، بیرون رفت. (صحیفه دوم پادشاهان فصل 4 آیات 32 تا 37)

نتیجه

الیسع همان الیشع بن شافاط، پیامبر پس از الیاس نبی است. در آیات صحیفه اول و دوم پادشاهان به تفصیل به اقدامات این نبی و نیز معجزاتی که او به اذن الله در بین بنی اسرائیل اجرا نمود، اشاره شده است. قرآن دو بار نام او را ذکر کرده و در سوره صافات پس از ذکر قصه الیاس در خصوص الیاس و الیشع و پیروان مومن ایشان می فرماید:

سَلَامٌ عَلَىٰ إِلْ يَاسِينَ ﴿الصافات: ١٣٠﴾

بوسیله ی
Surah Al-Maeda, Verse 48:
وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ

و این کتاب [= قرآن‌] را به حق بر تو نازل کردیم، در حالی که کتب پیشین را تصدیق می‌کند، و حافظ و نگاهبان آنهاست؛
...