و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز

باسلام...
با توجه به محرمات نکاح که در آیات 23 و 24 نساء ذکر شده و بعد آن گفته شده غیر اینان بر شما حلال است... آیا ازدواج با دختر رضاعی، عمه یا خاله رضاعی، برادرزاده یا خواهر زاده رضاعی و... حلال است؟

نکته: مذاهب با استناد به احادیث، قرابت رضاعی را به حکم قرابت نسبی؛ از حیث حرمت نکاح می‌دانند - که البته در آن اختلاف فراوان نیز دارند. 

در میان متنی (چند کتاب) بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

محرمات سوره نساء آیات 23 و 24 به تفصیل در قرآن بیان شده اند:

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ وَعَمَّاتُكُمْ وَخَالَاتُكُمْ وَبَنَاتُ الْأَخِ وَبَنَاتُ الْأُخْتِ وَأُمَّهَاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُم مِّنَ الرَّضَاعَةِ وَأُمَّهَاتُ نِسَائِكُمْ وَرَبَائِبُكُمُ اللَّاتِي فِي حُجُورِكُم مِّن نِّسَائِكُمُ اللَّاتِي دَخَلْتُم بِهِنَّ فَإِن لَّمْ تَكُونُوا دَخَلْتُم بِهِنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ وَحَلَائِلُ أَبْنَائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلَابِكُمْ وَأَن تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَّحِيمًا ﴿النساء: ٢٣﴾

[نكاح اينان‌] بر شما حرام شده است: مادرانتان، و دخترانتان، و خواهرانتان، و عمه‌هايتان، و خاله هايتان، و دختران برادر، و دختران خواهر، و مادرهايتان كه به شما شير داده‌اند، و خواهران رضاعى شما، و مادران زنانتان، و دختران همسرانتان كه [آنها دختران‌] در دامان شما پرورش يافته‌اند و با آن همسران همبستر شده‌ايد -پس اگر با آنها همبستر نشده‌ايد بر شما گناهى نيست [كه با دخترانشان ازدواج كنيد]- و زنان پسرانتان كه از پشت خودتان هستند، و جمع دو خواهر با همديگر -مگر آنچه كه در گذشته رخ داده باشد- كه خداوند آمرزنده مهربان است. 

و همچنین ادامه آن در آیه 24.

نتیجه

غیر از مواردی که الله در آیات قرآن مشخص کرده، هیچکس حق وضع کردن هیچگونه حرام و حلال دیگری را ندارد. این از بدیهیات دین اسلام است و حتی در آیات قرآن، استفتاء یا طلب سوال در این موارد نیز به شدت مورد نهی قرار گرفته است:

وَيَسْتَفْتُونَكَ فِي النِّسَاءِ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِيهِنَّ وَمَا يُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ ..... ﴿النساء: ١٢٧﴾

و از تو در خصوص زنان استفتاء می خواهند بگو الله به شما فتوا می دهد در خصوص زنان و آنچکه از دستورات بر شما خوانده می شود

لذا توصیه این حقیر این است که اگر به قرآن بعنوان کلام خالق آسمان و زمین ایمان دارید، از طرح کردن اینگونه استفتاءها بپرهیزید. چرا که الله تکلیف همه چیز را روشن کرده و ما انسانها نمی توانیم بر کلام الله خرده گیری کنیم. 

بوسیله ی
بسیار ممنون و متشکر از پاسختان...
فقط اینکه آیا می‌توان به این بخش از آیه «... وَرَبَائِبُكُمُ اللَّاتِي فِي حُجُورِكُم مِّن نِّسَائِكُمُ اللَّاتِي دَخَلْتُم بِهِنَّ...» استناد کرد و ملاک حرمت نکاح با دختران همسر (اعم از رضاعی و غیر رضاعی) را پرورش یافتن در دامان خود دانست؟
قطعا نکاح با "دختران همسرنتان" با استناد به همان فراز حرام است.
مشکل در ابهام مورد پرسش یعنی مادر رضاعی است. رضاعی یعنی فقط دایه بوده؟؟ یا همسر بوده؟ چون اگر همسر بوده که حرام است اما اگر فقط دایه بوده قضیه فرق دارد.
منظورم همسر بود... بله درسته
...