و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+3 امتیاز

از آنجایی که در تعریف صابئین گفتید کسانی هستند که به الله و روز آخرت ایمان می آورند و عمل صالح انجام دهند، آیا بعد از ظهور محمد که پیامبری برای غیر بنی اسراییلی ها بود، کسی میتواند همچنان جزوی از صابئین باشد؟

مربوط به این پاسخ: صابئین چه گروهی هستند؟
در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+4 امتیاز
 
بهترین پاسخ

اسلام در آیات قرآن به مساله تسلیم مطلق الله بودن و شرک نورزیدن به او دلالت دارد، نه عضویت داشتن در آیین تورات، یا انجیل یا قرآن. لیکن کسانیکه صرفا عضو بودن در این گروه یا آن گروه را ملاک خود برگزیده اند، توسط قرآن مورد سرزنش قرار گرفته اند:

وَقَالُوا كُونُوا هُودًا أَوْ نَصَارَىٰ تَهْتَدُوا قُلْ بَلْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَان مِنَ الْمُشْرِكِينَ ﴿البقرة: ١٣٥﴾

و گفتند باید پیرو آیین تورات بود یا باید پیرو آیین انجیل بود تا هدایت شوید، بگو بلکه آیین ابراهیم مخلص کافی است و او از مشرکان نبود

در آیه فوق به صراحت صرف پیرو آیین ابراهیم حنیف بودن و مشرک نبودن نسبت به الله کافی شمرده شده است. این بدان معناست که پیروان شریعت قرآن و انجیل، نمی توانند به کسی که به الله و روز قیامت ایمان دارد و شرک نمی ورزد، ایرادی وارد کنند و او را تسلیم الله ندانند: 

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا ضَرَبْتُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَتَبَيَّنُوا وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَىٰ إِلَيْكُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فَعِندَ اللَّهِ مَغَانِمُ كَثِيرَةٌ كَذَٰلِكَ كُنتُم مِّن قَبْلُ فَمَنَّ اللَّهُ عَلَيْكُمْ فَتَبَيَّنُوا إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا ﴿النساء: ٩٤﴾

اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، چون در راه الله سفر مى‌كنيد [خوب‌] بررسی كنيد و به كسى كه نزد شما [اظهار] اسلام مى‌كند؛ مگوييد: «تو مؤمن نيستى» [تا بدين بهانه‌] کالای زندگى دنيا را بجوييد، چرا كه غنيمتهاى فراوان نزد خداست. قبلا خودتان [نيز] همين گونه بوديد، و خدا بر شما منت نهاد. پس خوب بررسی كنيد، كه الله همواره به آنچه انجام مى‌دهيد آگاه است.

مطابق آیه فوق، آن کس که بواسطه "تسلیم مطلق الله" بودن اظهار اسلام می کند را نمی توان مورد مواخذه قرار داد یا از او خرده و ایراد گرفت (که چرا پیرو قرآن نیستی؟). بلکه هر کس به الله و روز قیامت ایمان داشته باشد و عمل صالح انجام دهد، حتی اگر عضو آیین قرآن یا عضو آیین انجیل نباشد، از نظرالله مسلمان است. 

نتیجه

اگر  کسی به الله و روز قیامت ایمان بیاورد و مشرک نباشد و عمل صالح انجام دهد، اما الزاما عضو شریعت قرآن یا انجیل نباشد، از نظر قرآن صابئی تلقی می گردد. بدین ترتیب، صرف عضویت تنها در گروه پیروان انجیل یا پیروان قرآن سبب آن نمی شود که تنها اعضاء این گروه ها رستگار شوند. بلکه هر کس که به الله و روز قیامت ایمان بیاورد و به الله شرک نورزد و عمل صالح انجام دهد نیز روز قیامت مورد پاداش خداوند قرار می گیرد. 

بوسیله ی
انتخاب شده بوسیله ی
بسیارعالی کاملا موافقم
پس شریعت و احکام دین چه می‌شود؟ الزامی برای عمل به آن وجود ندارد اگر صابئی باشیم؟
در آیات 75 تا 83 سوره انعام، به داستانی در خصوص ابراهیم اشاره شده که ایمان او به الله و آخرت و همچنین نفی شرک توسط ابراهیم را به تصویر کشانده. در این آیات مشاهده می شود که ابراهیم تابع شریعت تورات یا انجیل یا قرآن نیست. اما هنوز به الله و روز قیامت ایمان دارد و مشرک نیست و اعمال صالح انجام می دهد. اینجا ابراهیم یک "صابئی" است، اما نه در معنای خاص کلمه بلکه در عملکرد و خصوصیات. پس صابئی اسم یک گروه یا فرقه خاص نیست. بلکه عملکرد هر کسی است که به الله و رستاخیز ایمان بیاورد و مشرک نباشد و اعمال صالح انجام دهد.
متوجه عملکرد این لفظ هستم. اما ابراهیم پیرو آیین حنیف و امام دین اسلام است. می‌شود فردی مومن به الله باشد و مشرک نباشد و ایمان به رستاخیز داشته باشد و عمل صالح انجام دهد ولی بدون عمل به شریعت و حدود الله مسلم باشد؟ در تورات از همان آیات نخستین، یهوه برای آدمیان شریعت وضع می‌کند.
قطعا. در ادوار مختلف یقینا انسانهایی در سرزمین های مختلف جزو این گروه دسته بندی شده اند (و خواهند شد). قرآن در آن آیه فرموده که خداوند روز جزا در حق کسی که به الله و روز رستاخیز ایمان داشته باشد و عمل صالح انجام داده باشد، ستم نخواهد کرد. اما اینکه کسی بگوید که امروز من از شریعت قرآن عقبگرد میکنم از این پس میخواهم صابئی باشم، که اساسا بی معنا و مفهوم است.
همینطوره. ممنونم.
...