و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز

با توجه به اینکه در آیات قرآن کریم هم از واژه "جنت" یا جنات برای اشاره به مکان مومنین و صالحین در عالم آخرت استفاده شده و هم از واژه "فردوس"، آیا بین این دو چه از نظر معنا و عملکرد واژگان و از چه نظر موقعیت هایی که به آنها اشاره می کنند تفاوتی وجود دارد؟

به عنوان مثال:

سوره مومنون آیه ۱۱

الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

همانان كه بهشت را به ارث مى ‏برند و در آنجا جاودان مى‏ مانند

سوره فجر:

يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿۲۷﴾

اى نفس مطمئنه (۲۷)

ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً ﴿۲۸﴾

خشنود و خداپسند به سوى پروردگارت بازگرد (۲۸)

فَادْخُلِي فِي عِبَادِي ﴿۲۹﴾

و در ميان بندگان من درآى (۲۹)

وَادْخُلِي جَنَّتِي ﴿۳۰﴾

و در بهشت من داخل شو (۳۰)

سوره کهف آیه ۱۰۷:

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلً

بى‏ گمان كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏ اند باغهاى فردوس جايگاه پذيرايى آنان است

در معنی کلمات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

1) فردوس

در لسان وحی ممکن است یک فرد یا یک چیز با اسامی مختلفی ذکر شود. که در حقیقت همه آنها به همان فرد یا چیز دلالت دارد، و هر اسمی از یک زاویه آن را مورد بررسی قرار می دهد (غلام علیم/حلیم که هر دو به اسحاق دلالت دارند و نمونه های بسیار دیگر)

در مورد کلمه فردوس ابتدا لینک زیر را مطالعه کنید:

معنی فردوس یا پارادایس،با توجه به قرآن و کتب من قبل چیست؟

با توجه به معنای ترکیب פרד (فرد) به معنای "جدا" و مجزا اینطور بنظر می رسد که کلمه فردس به معنای باغی مجزا و به خصوص اشاره دارد که با مجموعه ای از درختان پر شده.

2) جنت

جنت از ریشه جن/גן مشتق شده که در عملکرد به چیزی دلالت دارد که محصور و پوشانده شده که باغ یکی از مصادیق این عملکرد است، زیرا که باغ جایی است که توسط دیوارها پوشانده شده و از این منظر جن به پوشاندن دلالت دارد. به آیات زیر توجه کنید:

ויטע יהוה אלהים גן בעדן מקדם וישם שם את האדם אשר יצר

ویطع یهوه الهیم جن بعدن مقدم ویشم شم ات هادم اشر یصر

و یهوه الوهیم باغی در عدن بطرف مشرق غرس نمود و آن آدم را که سرشته بود، در آنجا گذاشت (پیدایش 2:8)

استفاده از واژه جن برای باغ عدن که الله آدم و حوا را در آنجا قرار می دهد.

ובמלואת הימים האלה עשה המלך לכל העם הנמצאים בשושן הבירה למגדול ועד קטן משתה שבעת ימים בחצר גנת ביתן המלך

وبملوات هیمیم هاله عشه هملک لکل هعم هنمصایم بشوشن هبیره لمجدول وعد قطن مشته شبعت یمیم بحصر جنت بیتن هملک

پس بعد از انقضای آن روزها، پادشاه برای همه کسانی که در دارالسلطنه شوشن از خرد و بزرگ یافت شدند، ضیافت هفت روزه در عمارت باغ قصر پادشاه برپا نمود (استر 1:5)



ܗܠܝܢ ܐܡܪ ܝܫܘܥ ܘܢܦܩ ܥܡ ܬܠܡܝܕܘܗܝ ܠܥܒܪܐ ܕܪܓܠܬܐ ܕܩܕܪܘܢ ܐܬܪ ܕܐܝܬ ܗܘܬ ܓܢܬܐ ܐܝܟܐ ܕܥܠ ܗܘ ܘܬܠܡܝܕܘܗܝ

هلین امر یشوع ونفق عم تلمیدوهی لعبرا درجلتا دقدرون اتر دایت هوت جنتا ایکا دعل هو وتلمیدوهی

چون عیسی این را گفت، با شاگردان خود به آن طرف وادی قدرون رفت و در آنجا باغی بود که با شاگردان خود به آن درآمد (انجیل صحیفه یوحنا 18:1)

واژه جن/جنت از صحیفه پیدایش تا به قرآن مورد استفاده قرار گرفته و یکی از معانی و مصادیق پرتکرار آن باغ است و جنت نگاهی کلی، عمومی و بیرونی به باغ دارد برخلاف واژه فردوس که به درون باغ و احاطه شدن آن توسط درختان اشاره دارد. حال با توجه به توضیحات فوق به سراغ آیه قرآنی می رویم:

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا ﴿الکهف:107﴾

بى‏ گمان كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏ اند باغی بخصوص و پر از درختان جايگاه پذيرايى آنان است

بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
...