و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+4 امتیاز

در آیات صحیفه دوم سموئیل فصل ۶ می فرماید: 

۶چون به خرمنگاه ناکُن رسیدند،‏ عُزَّه دست خود را دراز کرده،‏ صندوق خدا را گرفت،‏ زیرا گاوها می‌لغزیدند.‏ ۷  اما خشم خداوند بر عُزَّه افروخته شد،‏ و خدا او را به‌خاطر بی‌حرمتی‌اش* زد و او همان‌جا کنار صندوق خدا مرد.‏ ۸  و داوود به خشم آمد،‏ زیرا خداوند عُزَّه را زده بود.‏ به همین جهت آن مکان تا به امروز فِرِص‌عُزَّه* نامیده می‌شود.‏ ۹ داوود آن روز از خداوند ترسید و با خود گفت:‏ «چگونه ممکن است صندوق خداوند نزد من بیاید؟ (صحیفه دوم سموئیل فصل ۶آیات 6 تا 9)

چرا اینقدر تابوت عهد نزد خداوند مقدس و حساس است که به خاطر دست زدن عزه به ان خداوند غضب کرد و او کشته شد؟

در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+1 امتیاز

علت آن است که خداوند در تورات در این خصوص حکم و دستور داده است. خداوند به موسی و هارون فرمود:

و چون هارون و پسرانش در هنگام کوچ کردن اردو، از پوشانیدن قدس و تمامی اسباب قدس فارغ شوند، بعد از آن پسران قهات برای برداشتن آن بیایند، اما قدس را لمس ننمایند مبادا بمیرند، این چیزها از خیمه اجتماع حمل بنی قهات می‌باشد. (تورات صحیفه اعداد فصل 4 آیه 15)

مطابق آیه فوق از تورات، تابوت عهد و اسباب مرتبط با آن از جانب خداوند مقدس اعلام شده و قابل دست زدن یا لمس کردن نیست. تورات فرموده کسی که این دستور را اجرا نکند، خداوند او را می کشد. 

بوسیله ی
میتوان درباره حکم خداوند سوال پرسید که دلیل این کار چیست؟
و اینکه الان تابوت عهد کجاست؟
تابوت عهد در حمله پادشاه بابل (بخت النصر) بهمراه دیگر متعلقات و اسباب طلایی معبد سلیمان به یغما برده شد. پس از اسارت بابل دیگر عهدعتیق بدان اشاره ای ننموده است و دیگر اهمیتی هم ندارد که چه بلایی سر آن آمد! احکام محرمات موجود در تورات را خداوند برای بنی اسرائیل مقرر کرده بود و کسی نمی تواند از چرایی آن از خداوند سوال کند. مضاف بر آنکه کلمه مقدس به معنای "خاص و ویژه" است و لذا چیزی که خداوند آنرا مقدس نماید ویژه و اختصاصی خداوند است و باید بر اساس دستور خداوند با آن رفتار کرد.
ممنونم
+1 امتیاز

سلام...
طبق روایت کتاب سموِئیل ۲ و همچین کتاب اول تواریخ ایام که این روایت عینا در آنجا هم بشکل کاملتری توضیح داده شده این اتفاق بخاطر الزاما لمس تابوت عهد نبوده ، چون عزه به قصد بی حرمتی به تابوت دست نزده بلکه طبق نص صریح آیات بخاطر لغزش پایه های ارابه ی حامل تابوت!  بدیهی است که بیم سقوط تابوت او را به نگه داشتن تابوت واداشته که این عمل حتی بشکل ناخواسته و غیر ارادی هم میتوانسته رخ داده باشد !

9. و چون به خرمنگاه کيدون رسيدند عُزّا دست خود را دراز کرد تا تابوت را بگيرد زيرا گاوان مي لغزيدند. ( اول تواریخ 13:9)

اما براساس آنچه بشکل مبسوط تر در کتاب اول تواریخ آمده علت اصلی این اتفاق تمرد از قانون دیگر یهوه بوده که بنا بود از همان ابتدا کلیه ی مسئولیتهای مربوط به تابوت عهد خداوند مطلقا با خاندان طائفه لاویان باشد نه افراد دیگر !

2. آنگاه داود فرمود که غير از لاويان کسي تابوت خدا را برندارد زيرا خداوند ايشان را برگزيده بود تا تابوت خدا بردارند و او را هميشه خدمت نمايند. 3. و داود تمامي اسرائيل را در اورشليم جمع کرد تا تابوت خداوند را به مکاني که برايش مهيا ساخته بود، بياورند. 4. و داود پسران هارون و لاويان را جمع کرد. (اول تواریخ 15:2-4)

نتیجه اینکه طبق روایت کتاب اول تواریخ ایام ، نه تنها عنوان شده حمل تابوت بوسیله ی غیر لاویان باعث خشم و رخنه یهوه شده ، بلکه پسران لاویان در نهایت حتی تابوت را هم بر کتفهایشان حمل می کنند !

12. به ايشان گفت: «شما رؤساي خاندانهاي آباي لاويان هستيد؛ پس شما و برادران شما خويشتن را تقديس نماييد تا تابوت يهُوَه خداي اسرائيل را به مکاني که برايش مهيا ساخته ام بياوريد. 13. زيرا از اين سبب که شما دفعه اول آن را نياورديد، يهُوَه خداي ما بر ما رخنه کرد، چونکه او را بر حسب قانون نطلبيديم.» 14. پس کاهنان و لاويان خويشتن را تقديس نمودند تا تابوت يهُوَه خداي اسرائيل را بياورند. 15. و پسران لاويان بر وفق آنچه موسي بر حسب کلام خداوند امر فرموده بود، چوب دستيهاي تابوت خدا را بر کتفهاي خود گذاشته، آن را برداشتند.(اول تواریخ 15:12-15)

بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
...