و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+4 امتیاز
اهمیت تدبر در قرآن انجیل و تورات از منظر کلام وحی چگونه بیان شده است؟
در میان متنی (چند کتاب) بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+4 امتیاز

در آیات تورات، تدبر و تعمق در کلام الهی بارها سفارش شده بطوریکه به مومنین دستور داده که در همه حال دستورهای پروردگار را به یاد داشته باشند و در خصوص آن گفتگو کنند: 

 و این سخنانی که من امروز تو را امر می‌فرمایم، بر دل تو باشد. 7 و آنها را به پسرانت به دقت تعلیم نما، و حین نشستنت در خانه، و رفتنت به راه، و وقت خوابیدن و برخاستنت از آنها گفتگو نما. 8 و آنها را بردست خود برای علامت ببند، و در میان چشمانت عصابه باشد. 9 و آنها را بر باهوهای درخانه ات و بر دروازه هایت بنویس. (تورات صحیفه تثنیه فصل 6 آیات 6 تا 9)

در قرآن نیز الله در دستوری مشابه به اهمیت تدبر و تفکر در کلام الهی اشاره می فرماید: 

الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ﴿آل‌عمران: ١٩١﴾

همانان كه الله را ايستاده و نشسته، و به پهلو آرميده ياد مى‌كنند، و در آفرينش آسمانها و زمين مى‌انديشند [كه:] پروردگارا، اينها را بيهوده نيافريده‌اى؛ منزهى تو! پس ما را از عذاب آتش دوزخ در امان بدار.

فی الواقع در آیات تورات، هدف از تفکر و تدبر در کلام وحی، عمل کردن به کلام وحی و پیروزی و رستگاری انسان عنوان شده است:

این کتاب تورات از دهان تو دور نشود، بلکه روز و شب در آن تفکر کن تا برحسب هر‌آنچه در آن مکتوب است متوجه شده، عمل نمایی زیرا همچنین راه خود را فیروز خواهی ساخت، و همچنین کامیاب خواهی شد (صحیفه یوشع فصل ١ آیه ٨)

که البته قرآن نیز به این پیام تورات اشاره می فرماید:

و چون از شما پيمان محكم گرفتيم، و طور را بر فراز شما افراشتيم، [و فرموديم:] «آنچه را به شما داده‌ايم به جد و جهد بگيريد، و آنچه را در آن است به یاد داشته باشيد، باشد كه به تقوا گراييد.» ﴿البقرة: ٦٣﴾

بوسیله ی
...