و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+4 امتیاز
در آیه‌ی ۱۰۰ سوره‌ی یونس آمده است:

‏وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَن تُؤْمِنَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّـهِ ۚ وَيَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ
و هيچ نفسی را نرسد جز به اذن الله ايمان بياورد و [الله] پليدى را بر كسانى مى‌نهد كه نمى‌انديشند.

آیا انسان وقتی ایمان به الله را انتخاب می‌کند ممکن است الله به او اجازه ندهد و اگر اینطور است آیا اختیار و انتخاب از او سلب نمی‌شود؟
در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+3 امتیاز

اگر انسان ایمان به الله را انتخاب کند که مومن می شود . منتها مساله اینجاست که انسان کافراشاره شده در آیه به این مرحله انتخاب نخواهد رسید ودر همان مرحله انکار می ماند به همین دلیل  هم در انتهای این آیه فرموده است :

"يَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ"

پلیدی را برآنان که تعقل نمیکنند قرار میدهد.

واین سختی دل و کوری چشم و زوال عقل همان معنای اذن الله است و الله به کسانی که به این مرحله رسیده باشند اذن هدایت نمیدهد درآیه ۹۶ همین سوره در مورد این افراد میفرماید:

إِنَّ الَّذِينَ حَقَّتْ عَلَيْهِمْ كَلِمَتُ رَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ﴿۹۶﴾

در حقيقت كسانى كه سخن پروردگارت بر آنان تحقق يافته ايمان نمى آورند .

دوباره در همان چند آیه قبل سوره یونس الله کسانی که ایمان نیاوردند را سرزنش کرده است که خودش مساله جبر را نفی میکند:

فَلَوْلَا كَانَتْ قَرْيَةٌ آمَنَتْ فَنَفَعَهَا إِيمَانُهَا إِلَّا قَوْمَ يُونُسَ لَمَّا آمَنُوا كَشَفْنَا عَنْهُمْ عَذَابَ الْخِزْيِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَتَّعْنَاهُمْ إِلَى حِينٍ ﴿۹۸﴾

چرا هيچ شهرى نبود كه ايمان بياورد و ايمانش به حال آن سود بخشد مگر قوم يونس كه وقتى  ايمان آوردند عذاب رسوايى را در زندگى دنیا از آنان برطرف كرديم و تا چندى آنان را برخوردار ساختيم (۹۸)

پس دقیقا همه چیز به اختیار و اراده خود انسان ربط دارد از جمله مساله ایمان فقط تنها نکته قابل توجه این است که الله کافران (کافرانی که به آن حد از شرارت مورد نظر الله رسیده باشند ) را در مسیر گمراهی شان ، گمراه تر خواهد کرد . در مورد علت این امر هم به پست چرا خدا دل فرعون را سخت کرد رجوع کنید.

أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَىٰ عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَىٰ سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَىٰ بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَن يَهْدِيهِ مِن بَعْدِ اللَّهِ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ ﴿الجاثية: ٢٣﴾

پس آيا ديدى كسى را كه هوس خويش را اله خود قرار داده و الله او را دانسته گمراه گردانيده و بر گوش او و دلش مُهر زده و بر ديده‌ اش پرده نهاده است؟ آيا پس از الله چه كسى او را هدايت خواهد كرد؟ آيا پند نمى‌گيريد؟

نتیجه :

مساله ایمان آوردن انسانها امری کاملا اختیاری است. و اگر الله میخواست جبرا همه مومن میشدند لیکن این خلاف قوانین خلقت و عدالت الله است.

بوسیله ی
سپاسگزارم
ممنون از پاسخ خوب تون.
[7:58] وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِي خَبُثَ لَا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِدًا كَذَلِكَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ
...