و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+3 امتیاز

آیا برای نجات مستضعفینی که تحت ظلم و سیطره طواغیت زمان بوده ، میتوان قتال فی سبیل الله نمود.

 با توجه به اینکه حکومتهای طاغوتی نقش مؤثر در جهالت و دور نمودن  مستضعفان از کلام الله داشته و به حدود الله تجاوز میکنند ، آیا بر مؤمنان و مجاهدان واجب نیست که با تشکیل جبهه واحد و  تحت سرپرستی اولی الامر نظامی متکی بر فرامین الله سبحان ، دین الله و مستضعفان را یاری نمود؟

*** وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ وَلِيًّا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ نَصِيرًا ﴿النساء: ٧٥﴾

 چرا شما در راه الله [و در راه نجات‌] مردان و زنان و كودكان مستضعف نمى‌جنگيد؟ همانان كه مى‌گويند: «پروردگارا، ما را از اين شهرى كه مردمش ستم‌پيشه‌اند بيرون ببر، و از جانب خود براى ما سرپرستى قرار ده، و از نزد خويش ياورى براى ما تعيين فرما.»

*** آیا بر مجاهدان فی سبیل الله واجب نیست طواغیت دوران خویش را که در استحمار و استثمار توده های تحت ظلم نقش  کلیدی ایفاء نموده و مردم را از سبیل الله دور میکنند با ایشان جنگید، طواغیتی که رابطه انسان  با الله را مخدوش نموده و در تخریب، تخطئه و منکوب نمودن شریعت عالیه اسلام از هیچ کوششی فروگذار ننموده اند؟

شاید منتظر منجی از عالم غیب هستیم؟!

در عمومی بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

تنها منجی هر انسان الله رب العلمین است. اما در مورد قتال:

با استناد به آیۀ 72 سوره انفال دو شرط اساسی نصر و یاری مستضعفین از این قرار است:

1) الذین آمنوا باشند: یعنی گروه مستضعف اول باید ایمان دار باشند.

2) یاری و نصر مستضعفین نباید باعث میثاق شکنی مسلمانان با طرف ثالثی گردد.

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ آوَوا وَّنَصَرُوا أُولَٰئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يُهَاجِرُوا مَا لَكُم مِّن وَلَايَتِهِم مِّن شَيْءٍ حَتَّىٰ يُهَاجِرُوا وَإِنِ اسْتَنصَرُوكُمْ فِي الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ إِلَّا عَلَىٰ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُم مِّيثَاقٌ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ وَالَّذِينَ كَفَرُوا بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُن فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَفَسَادٌ كَبِيرٌ ﴿الأنفال: ٧٢ و 73﴾

كسانى كه ايمان آورده و هجرت كرده‌اند و در راه الله با مال و جان خود جهاد نموده‌اند و كسانى كه پناه داده‌اند و يارى كرده‌اند، آنان ياران يكديگرند؛ و كسانى كه ايمان آورده‌اند ولى مهاجرت نكرده‌اند هيچ گونه خويشاوندى [دينى‌] با شما ندارند مگر آنكه هجرت كنند؛ و اگر در دين از شما يارى جويند، يارى آنان بر شما است، مگر بر عليه گروهى باشد كه ميان شما و ميان آنان پيمانى [منعقد شده‌] است، و الله به آنچه انجام مى‌دهيد بيناست. و كسانى كه كفر ورزيدند ياران يكديگرند. اگر اين [دستور] را به كار نبنديد، در زمين فتنه و فسادى بزرگ پديد خواهد آمد.

به این ترتیب آیه 75 سوره نساء در آیات 72 و 73 سوره انفال توضیح داده شده است و دو شرط اساسی یاری مستضعفین (مومن بودن مستضعفین و در عهد نبودن با دشمن) از مطالب مهمی است که باید در تفهیم این کلام لحاظ شوند.

بوسیله ی
...