و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز
چرا طبق تورات کنیز نیز همانند غلام بعداز ۶سال آزاد نمیشود؟

خروج 21:2

اگر غلام عبری بخری، شش سال خدمت کند، و در هفتمین، بی‌قیمت، آزاد بیرون رود.

خروج 21:7

امّا اگر شخصی، دختر خود را به کنیزی بفروشد، مثل غلامان بیرون نرود.
در شبهات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+4 امتیاز

اتفاقا در ادامه آیات فرموده که کنیز نیز می تواند بی قیمت و رایگان آزاد گردد:

اما اگر شخصی، دخترخود را به کنیزی بفروشد، مثل غلامان بیرون نرود. 8 هر گاه به نظر آقایش که او را برای خود نامزد کرده است ناپسند آید، بگذارد که او را فدیه دهند، اما هیچ حق ندارد که او را به قوم بیگانه بفروشد، زیرا که بدو خیانت کرده است. 9 و هرگاه او را به پسر خود نامزد کند، موافق رسم دختران با او عمل نماید. 10 اگر زنی دیگر برای خود گیرد، آنگاه خوراک و لباس و مباشرت او را کم نکند. 11 و اگر این سه چیز را برای او نکند، آنگاه بی‌قیمت و رایگان بیرون رود (تورات صحیفه خروج فصل 21 آیات 7 الی 11)

مطابق آیه فوق فرموده که در صورتی کنیز پس از 6 سال آزاد می شود که به عقد آقای خود یا پسر آقای خود درنیامده باشد و نیز فرد دیگری نخواهد آن کنیز را فدیه دهد. در آنصورت است که آن کنیز می تواند بی قیمت و رایگان آزاد گردد.

در این خصوص در پست مربوط به تورات و جواز برده داری توضیح داده شده است. 

بوسیله ی
+3 امتیاز

با توجه به کتاب تثنیه باب ۱۵  در مورد” کنیزان اسراییلی ”پاسخ منفی است:

تثنيه ۱۲:۱۵

اگر مرد یا زن عبرانی از برادرانت به تو فروخته شود، و او تو را شش سال خدمت نماید، پس در سال هفتم او را از نزد خود آزاد کرده، رهاکن.

اما قوانین مربوط به بردگان وکنیزان ”غیراسراییلی” که درکتاب لاویان فصل ۲۵ آمده است ،آنها رامملوک ابدی صاحبان اسراییلی شان میداند:

۴۴و امّا غلامانت و کنیزانت که برای تو خواهندبود، از امّتهایی که به اطراف تو می‌باشند از ایشان غلامان و کنیزان بخرید.

۴۵و هم از پسران مهمانانی که نزد شما مأوا گزینند، و از قبیله‌های ایشان که نزد شما باشند، که ایشان را درزمین شما تولید نمودند، بخرید و مملوک شما خواهندبود.

۴۶و ایشان را بعد از خود برای پسران خود واگذارید، تا ملک موروثی باشند و ایشان را تا به ابد مملوک سازید. و امّا برادران شما از بنی‌اسرائیل هیچکس بر برادر خود به سختی حکمرانی نکند.

واما یک مورد خاص مورد اشاره درسوال مربوط به حالتی است که ازدواجی صورت میگیرد  که توضیحاتش در پست تورات وجواز برده داری آمده است.

بوسیله ی
...