و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+4 امتیاز
آیا چشم و همچشمی که مردم خود را با دیگران مقایسه می کنند یا دیگران را الگوی زندگی خود قرار می دهند یا می خواهند کاری را انجام دهند تا مثل دیگران شوند و از رقابت عقب نیفتند از منظر کلام تورات و انجیل و قرآن مورد نکوهش قرار گرفته یا خیر؟
در میان متنی (چند کتاب) بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+3 امتیاز

خداوند در آیات تورات مقدس می فرماید:

به خانه همسایه خود طمع نورز، و به زن همسایه ات و غلامش و کنیزش و گاوش و الاغش و به هیچ‌چیزی که از آن همسایه تو باشد، طمع مکن (تورات مقدس صحیفه خروج باب ٢٠ آیه ١٧)

طبق آیه فوق، یک فرد مومن نباید نسبت به زندگی دیگران در قلب خود طمع ورزیده یا چشم و همچشمی بدان داشته باشد. پروردگار در آیات انجیل علت را برای ما بیان فرموده است: 

پس بدیشان گفت: «زنهار از طمع بپرهیزید زیرا اگرچه اموال کسی زیاد شود، حیات او از اموالش نیست.» و مثلی برای ایشان آورده، گفت: «شخصی دولتمند را از املاکش محصول وافر پیدا شد. پس با خود اندیشیده، گفت چه کنم؟ زیرا جایی که محصول خود را انبار کنم، ندارم. پس گفت چنین می‌کنم انبارهای خود را خراب کرده، بزرگتر بنا می‌کنم و در آن تمامی حاصل و اموال خود را جمع خواهم کرد. و نفس خود را خواهم گفت که‌ ای جان اموال فراوان اندوخته شده بجهت چندین سال داری. الحال بیارام و به اکل و شرب و شادی بپرداز. الله وی را گفت‌ ای احمق در همین شب جان تو را از تو خواهند گرفت!! آنگاه آنچه اندوخته‌ای، از آن که خواهدبود؟ همچنین است هر کسی‌که برای خود ذخیره کند و برای الله دولتمند نباشد. (انجیل مقدس صحیفه لوقا باب ١٢ آیات ١٥ تا ٢١)

پس چشم ما باید به این باشد که در راهی که الله برای ما مشخص کرده که همان اجرای دستورات و فرامین پروردگار است مسابقه و رقابت کنیم، چرا که با فرارسیدن اجل دیگر ذره ای از این مال و اموال و دارایی ها بکار نمی آید. اما مسابقه ای که برای اجرای دستورات و احکام و فرایض پروردگار است ما را نجات می بخشد:

سَابِقُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ ﴿الحديد: ٢١﴾

[براى رسيدن‌] به آمرزشى از پروردگارتان و بهشتى كه پهنايش چون پهناى آسمان و زمين است [و] براى كسانى آماده شده كه به خدا و پيامبرانش ايمان آورده‌اند، بر يكديگر سبقت جوييد. اين فضل خداست كه به هر كس بخواهد آن را مى‌دهد، و خداوند را فزون‌بخشى بزرگ است.

اما قرآن نیز در تصدیق تورات و انجیل صریحا چشم و همچشمی را حرام فرموده است:

و تمنای آنچه را که الله بوسیله آن بعضی از شما را بر بعضی فضیلت داده نکنید. مردان از آنچکه کسب کرده اند بهره ای دارند و زنان از آنچکه کسب کرده اند، از الله درخواست و طلب فضل نمایید! همانا الله به هر چیزی عالم است ﴿قرآن کریم سوره النساء: ٣٢﴾

نتیجه

آیات تورات انجیل و قرآن چشم و همچشمی را منع و حرام کرده اند. مطابق آیات این سه کتاب، انسان مومن در پی اجرای دستورات و فرایض و احکام الله است حال آنکه انسان کافر در پی اندوختن مال و ثروت. در نهایت انسان مومن با دستی پر و کارنامه ای درخشان به دیدار خداوند می رود حال آنکه انسان کافر تمامی مایملک خویش را گذاشته و دست خالی به دیدار معبود خود می رسد! 

بوسیله ی
...