و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+1 امتیاز

آیا ازدواج اهل کتاب با مسلمانان و بلعکس از دیدگاه کتب مقدس(تورات ، انجیل ، قران ..) جایز است ؟

در خانواده و ازدواج بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

به آیات زیر دقت کنید:

وَإِنَّ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَمَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ خَاشِعِينَ لِلَّهِ لَا يَشْتَرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ ﴿البقره:۱۹۹﴾
و البته از ميان اهل كتاب كسانى هستند كه به الله و بدانچه به سوى تو نازل شده و به آنچه به سوى خودشان فرود آمده ايمان دارند در حالى كه در برابر الله خاشعند و آيات الله را به بهاى ناچيزى نمى‏ فروشند اينانند كه نزد پروردگارشان پاداش خود را خواهند داشت آرى الله زودشمار است

وَآمِنُوا بِمَا أَنْزَلْتُ مُصَدِّقًا لِمَا مَعَكُمْ وَلَا تَكُونُوا أَوَّلَ كَافِرٍ بِهِ وَلَا تَشْتَرُوا بِآيَاتِي ثَمَنًا قَلِيلًا وَإِيَّايَ فَاتَّقُونِ ﴿البقره:۴۱﴾
و بدانچه نازل كرده‏ ام كه مؤيد همان چيزى است كه با شماست ايمان آريد و نخستين کافر به آن نباشيد و آيات مرا به بهايى ناچيز نفروشيد و تنها از من پروا كنيد

با توجه به آیات بالا و شهادتهای بسیار دیگر کلام وحی تمامی اهل کتاب ملزم به ایمان به قرآن هستند و در صورت کفر و عدم ایمان آنها از دایره اسلام و دین یهوه الله خارج و کافر محسوب می شوند:

از این رو، شما را می‌گویم هر نوع گناه و کفر از انسان آمرزیده می‌شود، لیکن کفر به روح‌القدس از انسان عفو نخواهد شد (متى 12:31)

در نتیجه تمامی مومنین به یهوه الله چه از اهل کتاب چه از امیون باید به تمامی زنجیره وحی الهی ایمان داشته باشند. اما در قرآن ایمان داران اهل کتاب به دو دسته تقسیم می شوند

1. کسانی از اهل کتاب که به قرآن ایمان می آورند و به احکام و شرایع  قرآن تغییر شریعت می دهند:

الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿الاعراف:۱۵۷﴾
همانان كه از اين رسول نبی که او را نزد خود در تورات و انجيل نوشته مى‏ يابند تبعیت مى كنند [همان پيامبرى كه] آنان را به كار پسنديده فرمان مى‏ دهد و از كار ناپسند باز مى دارد و براى آنان چيزهاى پاكيزه را حلال و چيزهاى ناپاك را بر ايشان حرام مى‏ گرداند و از [دوش] آنان قيد و بندهايى را كه بر ايشان بوده است برمى دارد پس كسانى كه به او ايمان آوردند و بزرگش داشتند و ياريش كردند و نورى را كه با او نازل شده است تبعیت كردند آنان همان رستگارانند

با توجه به آیه بالا و شهادتهای دیگر قرآن افرادی از اهل کتاب هستند که به قرآن ایمان آورده و تابع شرایع و احکام این کتاب می شوند.

2. کسانی از اهل کتاب که به قرآن ایمان می آورند و به احکام و شرایع  تورات و انجیل عمل می کنند، قرآن این دسته از اهل کتاب را نیز به رسمیت می شناسد:

وَلْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فِيهِ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ عَمَّا جَاءَكَ مِنَ الْحَقِّ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ ﴿المائدة:47 و 48﴾
و اهل انجيل بايد به آنچه الله در آن نازل كرده داورى كنند و كسانى كه به آنچه الله نازل كرده حكم نكنند آنان خود نافرمانند و ما اين كتاب [=قرآن] را به حق به سوى تو فرو فرستاديم در حالى كه تصديق‏ كننده كتابهاى پيشين و نگهبان آنهاست پس ميان آنان بر وفق آنچه الله نازل كرده حكم كن و از هواهايشان [با دور شدن] از حقى كه به سوى تو آمده پيروى مكن براى هر يك از شما [امتها] شريعت و راه روشنى قرار داده‏ ايم و اگر الله مى‏ خواست‏ شما را يك امت قرار مى‏ داد ولى [خواست] تا شما را در آنچه به شما داده است بيازمايد پس در كارهاى نيك بر يكديگر سبقت گيريد بازگشت [همه] شما به سوى الله است آنگاه در باره آنچه در آن اختلاف میکرديد آگاهتان خواهد كرد

در نتیجه با توجه به مستنداتی که قرآن به ما ارائه می دهد، افرادی از اهل کتاب هستند که به قرآن و محمد ایمان آورده اما به هر دلیلی تغییر شریعت نداده و پایبند به شریعت تورات و انجیل باقی مانده اند.
با توجه به توضیحات فوق به بررسی ازدواج اهل کتاب با امیون مومن به شریعت قرآن می پردازیم. به آیه زیر توجه کنید:

الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حِلٌّ لَكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلٌّ لَهُمْ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَلَا مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ وَمَنْ يَكْفُرْ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﴿المائدة:۵﴾
امروز چيزهاى پاكيزه براى شما حلال شده و طعام كسانى كه اهل كتابند براى شما حلال و طعام شما براى آنان حلال است و [بر شما حلال است ازدواج با] زنان پاكدامن از مسلمان و زنان پاكدامن از كسانى كه پيش از شما كتاب [آسمانى] به آنان داده شده به شرط آنكه مهرهايشان را به ايشان بدهيد در حالى كه خود پاكدامن باشيد نه زناكار و نه آنكه زنان را در پنهانى دوست‏ خود بگيريد و هر كس در ايمان خود شك كند قطعا عملش تباه شده و در آخرت از زيانكاران است

با توجه به توضیحاتی که ابتدای پست داده شد در آیه بالا طعام اهل کتاب برای مومنین به قرآن و همچنین طعام مومنین به شریعت قرآن برای اهل کتاب حلال شده است. کاملا مشخص است که این آیه به دو گروه اهل کتاب و امیون دلالت دارد و بنظر هر دو آنها مطیع این آیه هستند اما هر یک شریعت خود را دارند و هنگامی که هم سفره می شوند به دستور قرآن تمام طعام های حلالشان برای یکدیگر حلال می شود. که با توجه به کلیت آیه که در مورد ازدواج با اهل کتاب است می توان نتیجه گرفت این حکم از جهتی برای سهولت در رفت و آمد و خوردن طعام یکدیگر به واسطه ازدواجی است که شکل می گیرد.

نتیجه: ازدواج اهل کتاب با مومنین به شریعت قرآن یا بالعکس، تنها در صورتی موجه است که هر دوی این گروه به تمامی کتب نازل شده توسط یهوه الله ایمان داشته باشند و تنها تفاوت آنها در امور شریعتی است.

بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
...