و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+3 امتیاز

     با سلام 

با توجه به آیه زیر منظور از صوم چه صومی است ؟ آیا این صوم نسخ شده است یا خیر؟

   فَكُلِي وَاشْرَبِي وَقَرِّي عَيْنًا فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَدًا فَقُولِي إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمَٰنِ صَوْمًا فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنسِيًّا ﴿مريم: ٢٦﴾

در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

واژۀ صم در لسان وحی به عملکرد حفظ و پاسداری کردن (ص) یا مسدود کردن چیزی دلالت دارد. برای همین چنین عملکردی به کر بودن نیز ترجمه می شود. چرا که گوشهای یک فرد کر مسدود است:

صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ ﴿البقرة: ١٨﴾

کرانند گنگانند کورانند پس باز نمی‌گردند

مشتق صوم به مسدود نمودن عمدی چیزی دلالت دارد و در بستر آیه 26 سوره مریم به پاسداری کردن از زبان، مسدود کردن زبان یا همان صحبت نکردن اشاره دارد. توجه به این عملکرد واژۀ "صم" نشان می دهد که کلمه صوم و بنیان صم الزاما در همه جا به معنای روزه نیست! بلکه به عملکرد عمومی مسدود نمودن یا پاسداری کردن از چیزی نیز دلالت دارد (صیام هم پاسداری نمودن از خوردن و آشامیدن و شهوات تا زمانی مشخص است). 

یک مثال:

مشتق دیگر همین واژه صم، "عصم" است که به حفظ و پاسداری کردن/شدن  دلالت دارد:

قَالَ سَآوِي إِلَىٰ جَبَلٍ يَعْصِمُنِي مِنَ الْمَاءِ قَالَ لَا عَاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِلَّا مَن رَّحِمَ وَحَالَ بَيْنَهُمَا الْمَوْجُ فَكَانَ مِنَ الْمُغْرَقِينَ ﴿هود: ٤٣﴾

گفت زود است پناه برم به کوهی که نگه داردم از آب گفت نیست نگهدارنده‌ای امروز از امر خدا مگر آن را که رحم کرده است و حایل شد میان ایشان موج پس شد از غرق‌شدگان‌

الله نیز صم+د است و بدان معنی است که همه برای پاسداری شدن به او نیاز دارند.

بوسیله ی
متشکر از پاسخ تان. فقط می خواهم بدانم که ص و م وقتی ص م می شود یعنی و حذف می شود از لحاظ قواعد عربی مشکلی نخواهئ داشت؟
خواهش می کنم. کدام قواعد؟ قواعدی که شیعه و سنی ساخته اند یا قاعده ای که در متن کلام عربی تورات و انجیل و قرآن جاری شده است؟ اگر منظورتان آخری است که خیر. چرا که اصل اول ارث بری عملکردها از بنیان صم است. به این ترتیب صوم، صام، صیام همگی بواسطه به ارث بردن عملکرد صم، در عملکرد یکسان هستند و تنها تفاوت های مختصری نسبت به هم بسته به بستر آیه دارند.
خیلی متشکر هم از پلسخ خوب هم از عملکرد سریع شما! موفق باشید
...