و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز

در صحیفه تثنیه ۱۵:۲۷ امده:

"ملعون باد  کسی که صورت تراشیده یا ریخته شده از صنعت دست کارگر که نزد خداوند مکروه ایت بسازد و مخفی نگاه دارد"

منظور از صورت تراشیده چیست؟

در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

ابتدا به متن آیه مورد سوال شما نگاهی می اندازیم:

ארור האיש אשר יעשה פסל ומסכה תועבת יהוה מעשה ידי חרש ושם בסתר וענו כל העם ואמרו אמן (تورات صحیفه تثنیه فصل 27 آیه 15)

ملعون باد  کسی که صورت تراشیده یا ریخته شده از صنعت دست کارگر که نزد خداوند مکروه ایت بسازد و مخفی نگاه دارد

کلمه פסל (فسل) در آیه 15 از فصل 27 صحیفه تثنیه، در فارسی به "صورت تراشیده" برگردان شده است. حال به نمونه دیگری از کارکرد این واژه در آیه ای دیگر توجه فرمایید:

از بت تراشیده (פסל فسل)  چه فایده است که سازنده آن، آن را بتراشد یا از بت ریخته شده و معلم دروغ، که سازنده آن بر صنعت خود توکل بنماید و بتهای گنگ را بسازد. 19 وای برکسی‌که به چوب بگوید بیدار شو و به سنگ گنگ که برخیز! آیا می‌شود که آن تعلیم دهد؟ اینک به طلا و نقره پوشیده می‌شود لکن در اندرونش مطلق روح نیست. 20 اما خداوند در هیکل قدس خویش است پس تمامی جهان به حضور وی خاموش باشد. (صحیفه حبقوق فصل 2 آیات 18 تا 20)

در آیه فوق، مترجم واژۀ فسل را به بت تراشیده برگردان کرده است.

بنابراین، چه صورت تراشیده، چه بت تراشیده در هر حالت، کلمه פסל (فسل) به چیزی دلالت دارد که انسان سرخود و بدون دستور آیات الهی، آنرا با دستان خود می سازد و بعد از آن بعنوان سمبل یا شعائر دین استفاده میکند. سمبلی که مطابق آیات فوق، هیچ روحی در آن وجود ندارد! نه هدایت میکند و نه تکلم می نماید.

نتیجه

در آیات تورات فقط الله است که مقدس است. هیچ ساختۀ دست بشری نمی تواند سمبل دین و شعائر دین شود مگر آنکه خداوند خودش در آیات تورات دستور ساخت آن را داده باشد که در آنصورت نیز کارکرد آن در مناسک عبادی مشخص شده است. هر آنچکه غیر از دستورات تورات ساخته شده و به دین نسبت داده شود "فسل" یا פסל یا همان صورت ریخته شده یا تراشیده شده نام دارد و باید از بین برود!

بلکه با ایشان چنین عمل نمایید؛ مذبحهای ایشان را منهدم سازید، وتمثالهای ایشان را بشکنید و اشیریم ایشان را قطع نمایید، و بتهای تراشیده ایشان را به آتش بسوزانید (تورات صحیفه تثنیه فصل 7 آیه 5)

بوسیله ی
...