و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

در سوره بقره ایه 72 به ماجرای قتل فردی اشاره شده است که ماجرایی را مخفی کرده اند. در تورات به چنین موضوعی برخورد نکردم.

اول اینکه ماجرای قتل رو اگه می توانید توضیح بدهید و سوال مهم تر این است که چرا فعل جمع (به قتل رساندید) امده است؟

وَإِذْ قَتَلْتُمْ نَفْسًا فَادَّارَأْتُمْ فِيهَا ۖ وَاللَّهُ مُخْرِجٌ مَا كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ

و (به یاد آورید) هنگامی را که فردی را به قتل رساندید؛ سپس درباره (قاتل) او به نزاع پرداختید؛ و خداوند آنچه را مخفی می‌داشتید، آشکار می‌سازد.

در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+4 امتیاز

آیات تورات به این موضوع اشاره ای نکرده اند. لیکن قرآن نیز در خصوص ماجرای این قتل اطلاعاتی ارائه نکرده است! آنچکه از نظر قرآن مورد توجه و تاکید قرار گرفته مساله زنده شدن مردگان پس از مرگ است. قرآن در آیه 73 سوره بقره می فرماید که الله فرد بقتل رسیده را برای بنی اسرائیل زنده کرد و آن را بعنوان نشانه ای از "زنده شدن پس از مرگ" برای ایشان قرار داد:

وَإِذْ قَتَلْتُمْ نَفْسًۭا فَٱدَّ‌ٰرَ‌ْٰٔتُمْ فِيهَا ۖ وَٱللَّهُ مُخْرِجٌۭ مَّا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ فَقُلْنَا ٱضْرِبُوهُ بِبَعْضِهَا ۚ كَذَ‌ٰلِكَ يُحْىِ ٱللَّهُ ٱلْمَوْتَىٰ وَيُرِيكُمْ ءَايَـٰتِهِۦ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ (سوره بقره آیات 72 و 73)

و چون شخصى را كشتيد، و در باره او با يكديگر به ستيزه برخاستيد، و حال آنكه الله، آنچه را كتمان مى‌كرديد، آشكار گردانيد. پس فرموديم: «پاره‌اى از آن [گاو را] به آن [مقتول‌] بزنيد». اين گونه الله مردگان را زنده مى‌كند، و آيات خود را به شما مى‌نماياند، باشد كه بينديشيد.

نتیجه

ماجرای به قتل رسیدن فردی توسط بنی اسرائیل و چند و چون آن و دلایل ستیز و زد و خورد و دعوا برای قرآن و تورات هیچ اهمیتی ندارد. آنچکه برای کلام وحی مهم است مساله ایمان به رستاخیز است. آیات 72 و 73 سوره بقره نشان می دهند که خداوند در میان بنی اسرائیل آیات متعددی را در خصوص اثبات رستاخیز جاری ساخته است. منجمله این نشانه و آیه است که طی آن خداوند فردی مقتول را در برابر چشمان همگان زنده می سازد، باشد که ایشان به رستاخیز و قیامت ایمان بیاورند. 

بوسیله ی
...