و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز
تعبیر خواب هایی که یوسف و دانیال انجام دادند از کجاست و بر چه اساس و مبنایی بود؟ آیا این علمی است که سینه به سینه منتقل شده است؟

آیا می توان به کتاب های تعبیر خواب رجوع کرد؟
در میان متنی (چند کتاب) بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

تعبیر خواب یوسف بواسطه وحی و از جانب الله است و یوسف به فرعون در این خصوص تذکر داده است: 

 فرعون به یوسف گفت: «خوابی دیده‌ام و کسی نیست که آن را تعبیر کند، و درباره تو شنیدم که خواب می‌شنوی تا تعبیرش کنی.» 16 یوسف فرعون را به پاسخ گفت: «از من نیست، خدا فرعون را به سلامتی جواب خواهد داد.»  (تورات صحیفه پیدایش فصل 41 آیات 15 و 16)

در آیه فوق مشخص می گردد که تعبیر خواب فرعون را "خدا" (الوهیم) انجام داده و یوسف تاکید دارد که "از من نیست". بدین معنا که پاسخ تعبیر خواب را خداوند به فرعون ارائه می کند و یوسف صرفا یک رسول و انتقال دهنده پیام خداوند به فرعون می باشد. در خصوص رسالت یوسف، قرآن نیز می فرماید:

وَلَقَدْ جَاءَكُمْ يُوسُفُ مِن قَبْلُ بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا زِلْتُمْ فِي شَكٍّ مِّمَّا جَاءَكُم بِهِ حَتَّىٰ إِذَا هَلَكَ قُلْتُمْ لَن يَبْعَثَ اللَّهُ مِن بَعْدِهِ رَسُولًا كَذَٰلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُّرْتَابٌ ﴿غافر: ٣٤﴾

و به يقين، يوسف پيش از اين، دلايل آشكار براى شما آورد، و از آنچه براى شما آورد همواره در ترديد بوديد تا وقتى كه از دنيا رفت، گفتيد: «الله بعد از او هرگز رسولی را برنخواهد انگيخت.» اين گونه، الله هر كه را افراطگر شكّاك است، بى راه مى‌گذارد.

پس قرآن نیز یوسف را رسولی از جانب الله برشمرده است.

در خصوص دانیال نیز آیات بر همین اشاره دارد:

دانیال به حضور پادشاه جواب داد و گفت: «رازی را که پادشاه می‌طلبد، نه حکیمان و نه جادوگران و نه مجوسیان و نه منجمان می‌توانند آن را برای پادشاه حل کنند. 28 لیکن خدایی در آسمان هست که کاشف اسرارمی باشد و او نبوکدنصر پادشاه را از آنچه در ایام آخر واقع خواهد شد اعلام نموده است. خواب تو و رویای سرت که در بسترت دیده‌ای این است: 29 ‌ای پادشاه فکرهای تو بر بسترت درباره آنچه بعد از این واقع خواهد شد به‌خاطرت آمد وکاشف الاسرار، تو را از آنچه واقع خواهد شدمخبر ساخته است. 30 و اما این راز بر من ازحکمتی که من بیشتر از سایر زندگان دارم مکشوف نشده است، بلکه تا تعبیر بر پادشاه معلوم شود و فکرهای خاطر خود را بدانی (صحیفه دانیال فصل 2 آیات 27 تا 30)

مطابق آیات فوق از صحیفه دانیال مشخص می شود که تعبیر خوابی که دانیال برای بخت النصر پادشاه بابل انجام داد نیز از جانب الله بوده است. آیه 30 تاکید دارد که این راز نه بواسطۀ حکمت شخص دانیال بلکه بواسطه خداوند که کاشف الاسرار است، تعبیر شده است.

نتیجه

مطابق آیات کلام وحی، تعبیر خوابهایی که یوسف برای فرعون و دانیال برای پادشاه بابل انجام داد، همگی از جانب الله و وحی بوده اند. هر دو کتاب بر این مهم تاکید دارند که شخص رسول الله هیچگونه نقش و علمی در این تعبیرها نداشته و صرفا انتقال دهنده کلام وحی خداوند به فرعون و پادشاه بابل بوده اند. بنابر آیات مشخص شد از منظر آیات وحی، تعبیر خواب صرفا از جانب الله است و چیزی نیست که بتوان آنرا سینه به سینه به کسی انتقال یا آموزش داد. لذا هر کس که ادعای تعبیر خواب کند، یک شیاد است که اباطیل تحویل مردم می دهد تا یا اسم و شهرتی بهم برساند یا پولی به جیب بزند. 

 

بوسیله ی
...