و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+5 امتیاز

در آیه 102 سوره بقره، خداوند به اینکه در زمان سلیمان و همچنین دو پادشاه بابل یادگیری سحر رواج داشته اشاره کرده است. در این آیات اشاره شده که اگرچه شیاطین و دو پادشاه بابل سحر را یاد می دادند لیکن این دو پادشاه به مردم تذکر می دادند که این سحر، فتنه است. همچنین آیه اشاره کرده که سحر صرفا جنبه نفع دنیوی داشته و آخرت را بهیچ وجه تضمین و گارانتی نمی کند: 

وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّيَاطِينُ عَلَىٰ مُلْكِ سُلَيْمَانَ وَمَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَلَٰكِنَّ الشَّيَاطِينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّىٰ يَقُولَا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُم بِضَارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْا بِهِ أَنفُسَهُمْ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ ﴿البقرة: ١٠٢﴾

و آنچه را كه شيطان‌ها در سلطنت سليمان خوانده بودند، پيروى كردند. و سليمان كفر نورزيد، ليكن آن شيطان‌ها به كفر گراييدند كه به مردم سحر مى‌آموختند. و [نيز از] آنچه بر آن دو پادشاه، هاروت و ماروت، در بابِل فرو فرستاده شده بود [پيروى كردند]، با اينكه آن دو [پادشاه] هيچ كس را تعليم [سحر] نمى‌كردند مگر آنكه [قبلا به او] مى‌گفتند: «ما [وسيله‌] آزمايشى [براى شما ]هستيم، پس زنهار كافر نشوى.» و[لى‌] آنها از آن دو [پادشاه] چيزهايى مى‌آموختند كه به وسيله آن ميان مرد و همسرش جدايى بيفكنند. هر چند بدون فرمان الله نمى‌توانستند به وسيله آن به احدى زيان برسانند. و [خلاصه‌] چيزى مى‌آموختند كه برايشان زيان داشت، و سودى بديشان نمى‌رسانيد. و قطعاً دريافته بودند كه هر كس خريدار اين [متاع‌] باشد، در آخرت بهره‌اى ندارد. وه كه چه بد بود آنچه به جان خريدند-اگر مى‌دانستند.

آیا با این اوصاف می توان گفت که یادگیری و فراگیری سحر برای رفع گرفتاریهای دنیوی اشکالی ندارد؟!

در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+4 امتیاز

برای تسلط و تسخیر در آفرینش و پیش برد خواسته های دنیوی و رفع گرفتاریها، کلام وحی حدود و خطوط قرمز مشخصی را برای ما ترسیم کرده و تخطی از این خطوط قرمز در آیات تورات "حرام" است و علاوه بر حرمت، سبب "عذاب" شدن فرد خاطی می گردد: 

چون به زمینی که یهوه، خدایت، به تومی دهد داخل شوی، یاد مگیر که موافق رجاسات آن امتها عمل نمایی. 10 و در میان تو کسی یافت نشود که پسر یا دختر خود را از آتش بگذرانند، و نه فالگیر و نه غیب گو و نه افسونگر و نه جادوگر، 11 و نه ساحر و نه سوال کننده از اجنه و نه رمال و نه کسی‌که از مردگان مشورت می‌کند. 12 زیرا هرکه این کارها را کند، نزد خداوند مکروه است وبه‌سبب این رجاسات، یهوه، خدایت، آنها را ازحضور تو اخراج می‌کند. 13 نزد یهوه، خدایت، کامل باش. 14 زیرا این امتهایی که تو آنها را بیرون می‌کنی به غیب گویان و فالگیران گوش می‌گیرند، و اما یهوه، خدایت، تو را نمی گذارد که چنین بکنی. (تورات صحیفه تثنیه فصل 18 آیات 9 الی 14)

موارد قرمز رنگ شده در آیات فوق به صراحت در تورات حرام شده اند. حال موارد حرام شده را بصورت تک تک و با ذکر آیات بررسی میکنیم تا مشخص شود که چگونه انجام دهندگان این کارها به سزای اعمال خود می رسیدند:

1) فالگیری (قسم قسمیم)

و بلعام بن بعور فالگیر را بنی‌اسرائیل در میان کشتگان به شمشیر کشتند (صحیفه یوشع فصل 13 آیه 12)

2) غیب گویی (معونن)

و خداوند می‌گوید که در آن روز اسبان تو را از میانت منقطع و ارابه هایت را معدوم خواهم نمود. 11 و شهرهای ولایت تو را خراب نموده، همه قلعه هایت را منهدم خواهم ساخت. 12 و جادوگری را از دست تو تلف خواهم نمود که غیب گویان دیگر در تو یافت نشوند (صحیفه میکاه فصل 5 آیات 11 و 12)

3)افسونگری (منخش)

هیچ‌چیز را با خون مخورید و افسونگری نکنید و شگون مکنید (تورات صحیفه لاویان فصل 19 آیه 26)

4)جادوگری (مکشف)

 و من برای داوری نزد شما خواهم آمد و به ضد جادوگران وزناکاران و آنانی که قسم دروغ می‌خورند و کسانی که بر مزدور در مزدش و بیوه‌زنان و یتیمان ظلم می‌نمایند و غریب را از حق خودش دورمی سازند و از من نمی ترسند، بزودی شهادت خواهم داد. قول یهوه صبایوت این است (صحیفه ملاکی فصل 3 آیه 5)

5) سحر (خبر)

 پس الان‌ای که در عشرت بسر می‌بری و دراطمینان ساکن هستی این را بشنو. ای که در دل خود می‌گویی من هستم و غیر از من دیگری نیست و بیوه نخواهم شد و بی‌اولادی را نخواهم دانست. 9 پس این دو چیز یعنی بی‌اولادی وبیوگی بغته در یکروز به تو عارض خواهد شد و باوجود کثرت سحر تو و افراط سحرهای زیاد تو آنها بشدت بر تو استیلا خواهد یافت (صحیفه اشعیاء فصل 47 آیات 8 و 9)

6) سوال از اجنه (شال اوب)

پس شاؤل به سبب خيانتي که به خداوند ورزيده بود مُرد، به جهت کلام خداوند که آن را نگاه نداشته بود، و از اين جهت نيز که از صاحبه اجنّه سؤال نموده بود. 14 و چونکه خداوند را نطلبيده بود، او را کُشت و سلطنت او را به داود بن يسَّي برگردانيد (صحیفه اول تواریخ فصل 10 آیات 13 و 14)

7)رمالی (یدعنی)

 مرد و زنی که صاحب اجنه یا رمال باشد، البته کشته شوند؛ ایشان را به سنگ سنگسار کنید. خون ایشان بر خود ایشان است (تورات صحیفه لاویان فصل 20 آیه 27)

8) مسالت از مردگان (شال ال موتیم)

 وچون ایشان به شما گویند که از اصحاب اجنه و جادوگرانی که جیک جیک و زمزم می‌کنند سوال کنید، (گویید) «آیا قوم از خدای خود سوال ننمایند و آیا از مردگان به جهت زندگان سوال باید نمود (صحیفه اشعیاء فصل 8 آیات 19)

در خصوص آیه 102 سوره بقره و آیات تورات 

طبق آیات تورات، هرگونه رجوع به  فالگیر و غیب گو و افسونگر و جادوگر و ساحر و سوال کننده از اجنه و رمال و کسی‌که از مردگان مشورت می‌کند، حرام است. خداوند در تورات صراحتا فرموده که برای رفع گرفتاریها از خداوند سوال کنید، نه از این افراد! آیه 102 سوره بقره نیز دقیقا اشاره شده که بسیاری از بنی اسرائیل بجای مسئلت از پروردگار از ساحران و شیاطین تبعیت می کردند، در حالیکه قرار بود از کلام الله تبعیت کنند. چرا که بلافاصله در آیه بعدی یعنی آیه 103 سوره بقره فرموده:

وَلَوْ أَنَّهُمْ ءَامَنُوا۟ وَٱتَّقَوْا۟ لَمَثُوبَةٌۭ مِّنْ عِندِ ٱللَّهِ خَيْرٌۭ ۖ لَّوْ كَانُوا۟ يَعْلَمُونَ (سوره بقره آیه 103)

در حالیکه اگر آنها ایمان می آوردند و پرهيزگارى كرده بودند قطعاً پاداشى [كه‌] از جانب الله [مى‌يافتند] بهتر بود-اگر مى‌دانستند. 

نتیجه

در سوره بقره نیز دقیقا مانند تورات مسئلت از الله است که سبب گشایش کار انسان در دنیاست. کافی است که بعد از آیه 102، آیه 103بقره  نیز خوانده شود تا همه چیز مشخص و عیان گردد. بنابراین، قرآن نیز مشابه تورات، به لزوم اتکا به الله و کلام الله اشاره کرده و در هیچ آیه ای از قرآن به یاددادن یا فراگیری سحر یا مسئلت از مردگان یا اجنه اشاره نشده است. بلکه فرموده:

وَأَلْقِ مَا فِي يَمِينِكَ تَلْقَفْ مَا صَنَعُوا إِنَّمَا صَنَعُوا كَيْدُ سَاحِرٍ وَلَا يُفْلِحُ السَّاحِرُ حَيْثُ أَتَىٰ ﴿طه: ٦٩﴾

و آنچه در دست راست دارى بينداز، تا هر چه را ساخته‌اند ببلعد. در حقيقت، آنچه سرهم‌بندى كرده‌اند، افسون افسونگر است، و ساحر هر جا برود رستگار نمى شود.»

لذا وقت خود را برای اینکه آیا یادگیری سحر و رمالی و ارتباط با اجنه می تواند مفید باشد یا خیر، هدر ندهیم! چرا که مطابق تورات و قرآن، این کارها حرام اند و انسان مومن حرام خداوند را حلال نمی کند و حتی کافران نیز نمی توانند با انجام این کارها سبب "گشایشی" در زندگی خود شوند، مگر آنکه الله بخواهد ایشان را گمراه تر سازد.

بوسیله ی
...