و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+3 امتیاز

با سلام،

با توجه به آیه ۱۴ از سوره جاثیه، منظور از "ایام الله" چیست:

قُلْ لِلَّذِينَ آمَنُوا يَغْفِرُوا لِلَّذِينَ لَا يَرْجُونَ أَيَّامَ اللَّهِ لِيَجْزِيَ قَوْمًا بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ

به كسانى كه ايمان آورده‏ اند بگو تا از كسانى كه به روزهاى [پيروزى] خدا اميد ندارند درگذرند تا [خدا هر] گروهى را به [سبب] آنچه مرتكب مى ‏شده‏ اند به مجازات رساند.

با سپاس

در معنی کلمات بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی

1 پاسخ

+3 امتیاز

ایام الله در آیه 14 سوره جاثیه دلالت بر روزی دارد که هر قومی جزای کارهایش را می پردازد:

قُلْ لِلَّذِينَ آمَنُوا يَغْفِرُوا لِلَّذِينَ لَا يَرْجُونَ أَيَّامَ اللَّهِ لِيَجْزِيَ قَوْمًا بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ

به كسانى كه ايمان آورده‌اند بگو تا از كسانى كه به روزهاى الله اميد ندارند درگذرند، تا الله هر گروهى را به آنچه مرتكب مى‌شده‌اند به مجازات رساند. 

بنابر آیه فوق، اشاره به ایام الله در این آیه همان دلالت بر روز قیامت و روز حسابرسی است. خداوند از مومنین خواسته که از کافرانی که به جنگ با مومنین نمی پردازند، درگذشته و نسبت به ایشان غفران و عفو پیشه کنند. چرا که این کفار به ایام الله که همان روزی است که هر قومی بواسطه کارهایش مجازات می شود، ایمان ندارند. 

در آیات دیگر نیز در این خصوص می فرماید: 

يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا أَحْصَاهُ اللَّهُ وَنَسُوهُ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ ﴿المجادلة: ٦﴾

روزى كه الله همه آنان را بر مى‌انگيزد و به آنچه كرده‌اند آگاهشان مى‌گرداند. الله  [كارهايشان را] برشمرده است و حال آنكه آنها آن را فراموش كرده‌اند، و خدا بر هر چيزى گواه است.

نتیجه

در آیه 14 سوره جاثیه منظور از ایام الله اشاره به همان روز حسابرسی است که طی آن همه کفار به حسابرسی در پیشگاه الله فراخوانده می شوند. 

بوسیله ی
ممنون از پاسختون. و مورد دیگر اینکه در آیات دیگر (مانند مجادله:۶ در پاسختون) عمدتا از واژه "یوم" استفاده شده ولی چرا در جاثیه:۱۴ از واژه "ایام" استفاده شده؟
...