و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

بسم الله الرحمن الرحیم.

سلام.

آیا روح القدسی که بر محمد نازل شده همانی است که بر عیسی و موسی و ... نازل گردیده؟

بنظر می آید که ضمایر در انجیل به شخص دیگری اشاره میکند.

برای مثال خداوند اینجا اشاره میکند که تسلی دهنده ی دیگری به شما اعطا خواهد کرد:

ואני אשאלה מאבי והוא יתן לכם פרקליט אחר אשר ישכן אתכם לנצח׃(יוחנן הפרק 14 | 16)
;و من از پدر سؤال می‌کنم و تسلّی‌دهنده‌ای دیگر به شما عطا خواهد کرد تا همیشه باشما بماند،(يوحنا فصل 14 | 16)

והפרקליט תוח הקדש אשר ישלחנו אבי בשמי הוא ילמדכם את כל ויזכירכם את כל אשר הגדתי לכם׃(יוחנן הפרק 14 | 26)
;لیکن تسلّی‌دهنده یعنی روح‌القدس که پدر او را به اسم من می‌فرستد، او  همه‌چیز را به شما تعلیم خواهد داد و آنچه به شما گفتم به یاد شما خواهد آورد.(يوحنا فصل 14 | 26)

ובבוא הפרקליט אשר אשלחנו לכם מאת אבי רוח האמת היוצא מאת אבי הוא יעיד עלי׃(יוחנן הפרק 15 | 26)
;لیکن چون تسلّی‌دهنده که او را از جانب پدر نزد شما می‌فرستم آید، یعنی روح راستی که از پدر صادر می‌گردد، او بر من شهادت خواهد داد.(يوحنا فصل 15 | 26)

אולם האמת אגיד לכם כי לכתי אך טוב לכם כי אם לא אלך לא יבא אליכם הפרקליט ואם אלך אשלחהו אליכם׃(יוחנן הפרק 16 | 7)
;و من به شما راست می‌گویم که رفتن من برای شما مفید است، زیرا اگر نروم تسلّی‌دهنده نزد شما نخواهد آمد . امّا اگر بروم او را نزد شما می‌فرستم.(يوحنا فصل 16 | 7)

 

اگر روح القدوس از دهان عیسی سخن میگوید نمی شود گفت که روح القدوس به امدن مجدد خودش بشارت می دهد.برای همین این سوال پیش آمده که روحی که بر عیسی نازل شده با روحی که بر محمد نازل شده متفاوت باشد.

در شبهات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+3 امتیاز
 
بهترین پاسخ

با سلام.

روح القدس در تحت الفظ به معنای "طریقت ویژه" الهی است... و آن راه و امری است که الله بوسیله آن کلامش را بر همه انبیاء نازل کرده است. در قرآن به مانند انجیل، شاهد هستیم که این راه و امر، این طریق مقدس الهی بر خود نیز (بمانند انجیل) شهادت می دهد:

وَمَا نَتَنَزَّلُ إِلَّا بِأَمْرِ رَبِّكَ لَهُ مَا بَيْنَ أَيْدِينَا وَمَا خَلْفَنَا وَمَا بَيْنَ ذَٰلِكَ وَمَا كَانَ رَبُّكَ نَسِيًّا ﴿مريم: ٦٤﴾

و ما جز به فرمان پروردگار تو فرود نمى‌آييم. از آن اوست گذشته و آينده‌ى ما و آنچه ميان اين دو است. و پروردگار تو فراموشكار نيست

همچنین در قرآن مکتوب است ﴿التكوير: ١٩﴾ که قرآن سخن رسول کریمی است که در عرش الهی صاحب قدرت است، اما می بینیم که خود راوی این قرآن (یعنی همین رسول کریم، یا روح القدس) به آمدن خود در آینده (روز قیامت) شهادت می دهد:

يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِكَةُ صَفًّا لَّا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَٰنُ وَقَالَ صَوَابًا ﴿النبإ: ٣٨﴾

روزى كه آن روح و فرشتگان به صف ايستند، سخن نگويند مگر كسى كه الله رحمان به او اذن دهد و صواب را گويد

پس در این آیه نیز مشخص است که روح القدس بر آمدن خود در رستاخیز شهادت می دهد. 

لذا این مقوله که روح القدس بعنوان عامل دستگاه الهی می تواند بر خود در انجیل شهادت دهد، دارای نمونه قرآنی نیز هست.

بوسیله ی
انتخاب شده بوسیله ی
ویرایش شد.با تشکر
پاسخ متعاقبا تکمیل شد.
منظور از روح در این آیه جبرعیل یا روح القدس است؟؟؟؟ اگر آری پس چرا از ملاعک جدا شده است؟؟؟؟
...