و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

در این آیات کاملا واضح و مبرهن است که عیسی دارد از شخص خودش سخن میگوید ! 

12. یقین بدانید هرکه به من ایمان بیاورد آنچه را من می‌كنم خواهد كرد و حتی کارهای بزرگتری هم انجام خواهد داد، زیرا من نزد پدر می‌روم 13. و هرچه به نام من بخواهید آن را انجام خواهم داد تا پدر در پسر جلال یابد.(یوحنا 14:12-13)

البته میتوان گفت که من اول منظور روح القدس است که به گفتار عیسی اعتبار میبخشد اما بنظر می آید در من دوم به بعد عیسی در مورد شخص خودش می گوید !  چرا که می فرماید حتی کارهای بزرگتری هم انجام خواهد داد ! آیا انسان می تواند کارهای بزرگتر از پدر  را انجام دهد ؟!

ضمن آنکه در ادامه می فرماید  زیرا  من نزد پدر میروم ! 

پس دارد در مورد خود عیسی صبحت می کند ! خب دراینصورت  مگر نه بنا بود کارهای عیسی صرفا بمنظور اثبات حقانیتش به واسطه ی تایید روح القدس باشد ! ، پس چرا برای بعد از رفتنش باز هم می فرماید آنچه بنام من بخواهید انجام خواهم داد ؟!

در انجیل بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

2 پاسخ

+2 امتیاز

اول اینکه انجیل، سخن عیسی بن مریم نیست! بلکه "کلام عیسی در روح" است. این بدان معناست که تمامی ضمایر "من" به روح القدس دلالت دارد که  به اذن الله از دهان عیسی بن مریم با مردم سخن می راند، نه شخص خود عیسی:

 عیسی بدو گفت: «من راه و راستی و حیات هستم. هیچ‌کس نزد پدر جز به وسیله من نمی آید (انجیل صحیفه یوحنا فصل 14 آیه 6)

در تمامی آیات فوق، که در همان فصل مورد نظر شماست، ضمیر "من" به روح قدوسی دلالت دارد که برای هدایت انسان از دهان عیسی بن مریم با مردم سخن می راند. این مهم در همان فصل اشاره شده است:

و کلامی که می‌شنوید از من نیست بلکه از پدری است که مرا فرستاد (انجیل صحیفه یوحنا فصل 14 آیه 24)

پس این شخص عیسی  نیست که وسیله رسیدن به خداست، بلکه روحی که از جانب الله از دهان عیسی بر مردم تکلم میکند راه راستی و حیات و وسیله رسیدن به خداوند است. بعنوان مثال می فرماید:

و الان تو‌ای پدر مرا نزد خود جلال ده، به همان جلالی که قبل از آفرینش جهان نزد تو داشتم (انجیل صحیفه یوحنا فصل 17 آیه 5)

یا این شخص عیسی نیست که قبل از آفرینش جهان خلق شده است! بلکه همان روح القدس است که قبل از خلقت جهان توسط خداوند خلق شد، نه شخص عیسی! 

دوم اینکه، مساله "اسم" و درخواست کردن به اسم من است:

اسم به عملکرد یا ویژگی های چیزی دلالت دارد. یکی از کارکردهای کلام وحی آن است که علم اسماء الله را به ما می دهد و ما را با عملکردهای خداوند و خصوصیات او آشنا می نماید. مثلا کلام وحی به ما تعلیم می دهد که یکی از اسماء خداوند "غفور" است و ذیل آن ما را با بخشندگی های خداوند و صاحب مغفرت بودن او آشنا می کند. در انجیل فرموده:

و اسم تو را به ایشان شناسانیدم و خواهم شناسانید تا آن محبتی که به من نموده‌ای در ایشان باشد و من نیز در ایشان باشم. (انجیل صحیفه یوحنا فصل 17 آیه 26)

پس یکی از وظایف روح القدس آن است که خصوصیات و ویژگی های خداوند را برای ما انسانها بیان کند. در قرآن فرموده کسانیکه در خصوصیات و ویژگی های خداوند "الحاد" می کنند، مجازات سختی خواهند شد:

وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَائِهِ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿الأعراف: ١٨٠﴾

و الله دارای اسامی نیکو است پس او را بدانها بخوانید و آنان را که در اسامی او کجروی کنند بزودی سزای کاری که می کردند به ایشان داده خواهد شد

نتیجه

در تمامی آیات انجیل "من" به روحی دلالت دارد که از دهان عیسی بن مریم سخن می راند. این همان روح القدس است که به اذن الله از دهان مسیح با مردم سخن گفته است. همچنین منظور از "درخواست کردن به نام من"، همان درخواست کردن در اسماء الله است. این بدان معنی است که فرد دعاهایش را باید بر مبنای اسامی (خصوصیات) خداوند طرح نماید. یعنی اگر خداوند فرموده که غافر است پس از غفران او طلب کنید که به شما داده خواهد شد. اگر فرموده ذوالجلال است پس از جلال او طلب کنید که افزوده خواهد شد. و بدین سان تمامی دعاها باید در راستای اسماء الله باشد که برای مومنین مستجاب خواهد شد. 

لذا خلاف ادعای صورت سوال شما، در هیچ کجای انجیل مجوز توسل به شخص عیسی مسیح داده نشده است.

بوسیله ی
ممنون ... یعنی شما میفرمایید طبق آیاتی که در توضیح سوالم آوردم چنانچه ما به روح القدس ایمان بیاوریم کارهای بزرگتر از   روح القدس را هم می توانیم انجام دهیم !؟!
چنانچه به روح القدس و احکامی که او از جانب الله فرستاده ایمان بیاورید، کارهایی بس بزرگتر از آنچکه عیسی در روح انجام داد را انجام خواهید داد!
+2 امتیاز

بسیاری از جملات انجیل مخصوصا صحیفه یوحنا در غالب مثل و تشبیه بیان شده اند و نیاز به نگاه عمیق و باطن گرایانه دارد بعنوان نمونه به دو پاسخ عیسی در جواب به سوال حواریون نگاه کنیم که این دید را نسبت به کلام الهی ترویج می دهد:

مثلا در دو فراز زیر عیسی به حواریون میگوید که پس از رفعت خود را به محبانش ظاهر خواهد ساخت :

انجیل یوحنا ۱۹:۱۴

بعد از اندک زمانی جهان دیگر مرا نمی‌بیند و امّا شما مرا می‌بینید و از این جهت که من زنده‌ام، شما هم خواهید زیست.

انجیل یوحنا ۲۱:۱۴

هر که احکام مرا دارد و آنها را حفظ کند، آن است که مرا محبّت می‌نماید؛ و آنکه مرا محبّت می‌نماید، پدر من او را محبّت خواهد نمود و من او را محبّت خواهم نمود و خود را به او ظاهر خواهم ساخت.

و بخاطر دید ظاهرگرایانه این سوال در ذهن یهودای حواری ایجاد می شود : چگونه عیسی برمی گردد و بقیه او را نمی بینند در حالی که ما می بینیم؟!

انجیل یوحنا ۲۲:۱۴

یهودا، نه آن اسخریوطی، به وی گفت، ای آقا چگونه می‌خواهی خود را به ما بنمایی و نه بر جهان؟

حال جواب عیسی را ببینیم:

انجیل یوحنا ۲۳:۱۴

عیسی در جواب او گفت، اگر کسی مرا محبّت نماید، کلام مرا نگاه خواهد داشت و پدرم او را محبّت خواهد نمود و به‌سوی او آمده، نزد وی مسکن خواهیم گرفت.

میبینیم که خبری از ظاهر شدن و نمایاندن فیزیکی نیست بلکه صحبت از کلام و فرمان و حضور الهی است که در زندگی ایمانداران در جریان است.

یا در موردی دیگر نیز فیلیپس از مسیح درخواست دارد که خدا را به او نشان دهد:

انجیل یوحنا ۸:۱۴

فیلِپُس به وی گفت، ای آقا پدر را به ما نشان ده که ما را کافی است.

عیسی در جواب چه میگوید؟! آیا فیلیپس را برای دیدار نزد خدا میبرد؟! خیر بلکه می گوید:

یوحنا :۱۴

۹عیسی بدو گفت، ای فیلیپس در این مدّت با شما بوده‌ام، آیا مرا نشناخته‌ای؟ کسی که مرا دید، پدر را دیده است. پس چگونه تو می‌گویی پدر را به ما نشان ده؟

۱۰آیا باور نمی‌کنی که من در پدر هستم و پدر در من است؟ سخنهایی که من به شما می‌گویم از خود نمی‌گویم، لکن پدری که در من ساکن است، او این اعمال را می‌کند.

بنابراین برای دستیابی به مفهوم بسیاری از سخنان عیسی نیاز به دیدی باطنی و عمیق داریم.

و اما در مورد درخواست به نام عیسی مسیح:

منظور درخواست کردن با نزدیک شدن به اسم و ویژگی های عیسی  مسیح است. یعنی ابتدا باید شخص ، رنگ و بویی الهی به خود بگیرد به چند آیه زیر دقت کنیم تا دقیقا متوجه شویم که شرط اجابت بندگی محض است نه توسل به شخصی مرده :

انجیل یوحنا ۳۱:۹

و می‌دانیم که خدا دعای گناهکاران را نمی‌شنود؛ و لیکن اگر کسی خداپرست باشد و ارادهٔ او را بجا آرد، او را می‌شنود.

انجیل یوحنا ۷:۱۵

اگر در من بمانید و کلام من در شما بماند، آنچه خواهید بطلبید که برای شما خواهد شد.

که این در "من ماندن" هم در آیه ۱۰تبیین شده است که منظور همان در محبت مسیح ماندن است و محبت مسیح هم چیزی جز اطاعت از احکام او که احکام خداست ، نیست.

۱۰اگر احکام مرا نگاه دارید، در محبّت من خواهید ماند، چنانکه من احکام پدر خود را نگاه داشته‌ام و در محبّت او می‌مانم.

بنابراین منظور از درخواست به نام مسیح معلوم شد و اما آیاتی که در متن سوال آمده به دو موضوع اشاره دارد :

۱. زمانی که مسیح در بین حواریون حضور دارد:

یوحنا:۱۴

۱۳و هر چیزی را که به اسم من سؤال کنید بجا خواهم آورد تا پدر در پسر جلال یابد.

۱۴اگر چیزی به اسم من طلب کنید من آن را بجا خواهم آورد.

۱۵اگر مرا دوست دارید، احکام مرا نگاه دارید.

در آیات بالا چون صحبت از جلال یافتن پدر توسط پسر است مشخص است که به نقش واسطه گری عیسی و معجزاتش در زمان حضورش در این دنیا اشاره دارد و از حواریون می خواهد که از او درخواست کنند و او به یاری روح القدسی که ازجانب پدر بدو بخشیده شده است این درخواست ها را انجام دهد.

اما پس از منقطع شدن رابطه عیسی مسیح با این دنیا و عروجش قضیه به چه شکل است؟

باز هم خود انجیل پاسخ را ارائه می دهد و آشکارا هرگونه واسطه گری افراد منقطع شده از این دنیا را رد می کند حتی اگر آن شخص عیسی مسیح باشد. به آیات زیر دقت کنیم:

یوحنا :۱۵

۲۳و در آن روز چیزی از من سؤال نخواهید کرد. آمین آمین به شما می‌گویم که هر آنچه از پدر به اسم من طلب کنید، به شما عطا خواهد کرد.

۲۴تا کنون به اسم من چیزی طلب نکردید، بطلبید تا بیابید و خوشی شما کامل گردد.

۲۵این چیزها را به مثلها به شما گفتم، لکن ساعتی می‌آید که دیگر به مثلها به شما حرف نمی‌زنم بلکه از پدر به شما آشکارا خبر خواهم داد.

۲۶در آن روز به اسم من طلب خواهید کرد و به شما نمی‌گویم که من بجهت شما از پدر سؤال می‌کنم،

۲۷زیرا خود پدر شما را دوست می‌دارد، چونکه شما مرا دوست داشتید و ایمان آوردید که من از نزد خدا بیرون آمدم.

نتیجه اینکه :

انجیل نیز همانند تورات و قرآن ، توسل به ارواح ،میانجی گری و شفاعت مردگان و افرادی که ارتباطشان با دنیا منقطع شده است را رد می کند.

بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
...