و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز

در قرآن اشاره شده:

وَقَالَتْ لِأُخْتِهِ قُصِّيهِ فَبَصُرَتْ بِهِ عَن جُنُبٍ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ ﴿القصص: ١١﴾

و به خواهر [موسى‌] گفت: «از پى او برو.» پس او را از دور ديد، در حالى كه آنان متوجه نبودند.

نام این خواهر چیست و در تورات چه اطلاعاتی پیرامون او مکتوب است؟

 

در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

نام خواهر موسی، مریم است:

 و خواهرش ازدور ایستاد تا بداند او را چه می‌شود. و دخترفرعون برای غسل به نهر فرود آمد. و کنیزانش به کنار نهر می‌گشتند. پس تابوت را در میان نیزاردیده، کنیزک خویش را فرستاد تا آن را بگیرد. و چون آن را بگشاد، طفل را دید و اینک پسری گریان بود. پس دلش بر وی بسوخت و گفت: «این از اطفال عبرانیان است.»  و خواهر وی به دخترفرعون گفت: «آیا بروم و زنی شیرده را از زنان عبرانیان نزدت بخوانم تا طفل را برایت شیردهد؟»  دختر فرعون به وی گفت: «برو.» پس آن دختر رفته، مادر طفل را بخواند (تورات صحیفه خروج فصل 2 آیات 4 الی 8)

او در تورات به مریم نبیه مسمی شده است:

و مریم نبیه، خواهر هارون، دف را به‌دست خود گرفته، و همه زنان از عقب وی دفها گرفته، رقص‌کنان بیرون آمدند. پس مریم در جواب ایشان گفت: «خداوند را بسرایید، زیرا که با جلال مظفر شده است، اسب و سوارش را به دریاانداخت.» (تورات صحیفه خروج فصل 15 آیات 20 و 21)

در صحیفه میکاه نبی از او در بین انبیاء و مرسلین نام برده شده است:

زیرا که تو را از زمین مصر برآوردم و تو را ازخانه بندگی فدیه دادم و موسی و هارون و مریم راپیش روی تو ارسال نمودم (صحیفه میکاه فصل 6 آیه 4)

تورات می فرماید که مریم بواسطه شکایت نادرست بر ضد موسی مبروص شد و در پایان به میانجی گری موسای نبی شفا یافت:

و مریم و هارون درباره زن حبشی که موسی گرفته بود، بر او شکایت آوردند، زیرا زن حبشی گرفته بود. و گفتند: «آیا خداوند با موسی به تنهایی تکلم نموده است، مگر به ما نیزتکلم ننموده؟» و خداوند این را شنید. و موسی مرد بسیار حلیم بود، بیشتر از جمیع مردمانی که در روی زمینند (تورات صحیفه اعداد فصل 12 آیات 1 الی 3)

مریم خواهر موسی و هارون، در قادش که در بیابان صین است وفات یافت و دفن شد:

و تمامی جماعت بنی‌اسرائیل در ماه اول به بیابان صین رسیدند، و قوم درقادش اقامت کردند، و مریم در آنجا وفات یافته، دفن شد (تورات صحیفه اعداد فصل 20 آیه 1)

بوسیله ی
با این حساب این ایه در مورد مریم مادر عیسی ع نیست؟

يَا أُخْتَ هَارُونَ مَا كَانَ أَبُوكِ امْرَأَ سَوْءٍ وَمَا كَانَتْ أُمُّكِ بَغِيًّا (19 | مريم - 28)
ای خواهر هارون! نه پدرت مرد بدی بود، و نه مادرت زن بد کاره‌ای!!»
پرسش و پاسخ فوق پیرامون مریم خواهر موسی است که از مصر با بنی اسرائیل بیرون آمد. اما آیه ای که شما آورده اید پیرامون مریم مادر مسیح عیسی بن مریم است که از خاندان سبط لاوی (فرزندان هارون) می باشد. بین آن مریم (خواهر موسی) و این مریم (مادر مسیح) قریب به شانزده قرن فاصله است.
...