و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+4 امتیاز
سلام.

کسانی که تنها اعمال نیک انجام میدهند و خیرات و انفاق می کنند و.... اما به خدا و رستاخیز ایمان نیاورند تکلیف آنها چه میشود آیا به بهشت می روند یا جهنم؟ نظر ایات قران و کتب منقبل در این باره چیست؟

با تشکر
در میان متنی (چند کتاب) بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+3 امتیاز
 
بهترین پاسخ

قرآن فرموده که کسی که ایمان ندارد اگر چه زمین را پر از طلا سازد روز قیامت از او پذیرفته نخواهد شد:

إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَمَاتُوا وَهُمْ كُفَّارٌ فَلَن يُقْبَلَ مِنْ أَحَدِهِم مِّلْءُ الْأَرْضِ ذَهَبًا وَلَوِ افْتَدَىٰ بِهِ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ وَمَا لَهُم مِّن نَّاصِرِينَ ﴿آل‌عمران: ٩١﴾

در حقيقت، كسانى كه كافر شده و در حال كفر مرده‌اند، اگر چه زمين را پر از طلا كنند و آن را فديه دهند، هرگز از هيچ يك از آنان پذيرفته نگردد؛ آنان را عذابى دردناك خواهد بود، و ياورانى نخواهند داشت.

همچنین فرموده که هیچ کسی نزد پروردگار پاداشی ندارد مگر بخاطر کاری که برای الله انجام داده باشد (یعنی الله را بشناسد و ایمان به او داشته باشد): 

وَمَا لِأَحَدٍ عِندَهُۥ مِن نِّعْمَةٍۢ تُجْزَىٰٓ إِلَّا ٱبْتِغَآءَ وَجْهِ رَبِّهِ ٱلْأَعْلَىٰ وَلَسَوْفَ يَرْضَىٰ ﴿الليل: 19 تا ٢٠﴾

و برای هیچ فردی نزد الله از نعماتی که داده شده پاداشی وجود ندارد مگر آنکه بجهت رضای پروردگار بلدمرتبه اش باشد که او خشنود خواهد شد

بعنوان نمونه اشاره کرده که حتی کسانیکه خانۀ الله را می سازند اما ایمان ندارند بهیچ وجه رتبه ای نزد پروردگار ندارند: 

أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَجَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَوُونَ عِندَ اللَّهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ ﴿التوبة: ١٩﴾

آيا سيراب ساختن حاجيان و آباد كردن مسجد الحرام را همانند كسى پنداشته‌ايد كه به الله و روز بازپسين ايمان آورده و در راه الله جهاد مى‌كند؟ نزد الله يكسان نيستند، و الله ظالمان را هدايت نخواهد كرد.

درپایان تاکیدات مکرر الله پیرامون إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مشخص می کند که عمل صالح و ایمان دو جزء جدانشدنی می باشند که صرفا بواسطه در کنار هم بودن مورد پذیرش الله قرار میگیرند. 

بوسیله ی
انتخاب شده بوسیله ی
تشکر از پاسخ زیبای شما.
یک مساله ی دیگر هم هست بنظرم اگر آیاتش موجود باشد کمک بیشتری در گرفتن پاسخ به این سوال میکند.
و آن این است که کسانی که رسول و پیامبری به آنها نمی رسد تکلیفشان چه میشود و آیا اصلاً قومی هستند که رسول و پیامبری نداشته باشند؟ و اگر نداشته باشند تکلیف ایمان و بهشت و جهنم انها از منظر آیات خدا چگونه میشود؟
تشکر.
خواهش میکنم. لطفا این سوال آخرتان را در قالب یک پرسش جدید طرح فرمایید. ممنون.
با این حساب،با توجه به پاسخ شما:
میتونیم بگیم که کسانی که پیام الله بهشون نرسیده جزو اصحاب اعراف هستند؟
چون اصحاب اعراف کسانی هستند که نه جهنمی هستند و نه بهشتی،
ولی این نکته هم قابل توجه هست که قرآن فرموده:"اين قرآن بر من وحی شده است تا شما را و هر کس راکه به او برسد بيم دهد"
از این آیه میتونیم نتیجه بگیریم که کسی که این قرآن بهش نرسیده تکلیفی نداره و مورد عفو پروردگار قرار میگیرد؟
آخر عدل خدا کجا رفته؟
مگر الله رحمت را بر خود واجب نکرده؟
الان در اعماق جنگل های آمازون، کلام وحی تورات و انجیل و قرآن با یک کلیک در دسترس همه است... یا نسخه مکتوب آن موجود است.... مشکل دسترسی به کلام الله نیست... شما تصور میکنید که الله باید بیاید به همه التماس کند؟؟ .... یا مردم خودشان باید به دنبال الله باشند؟ .... پس ادعای شما اینجا باطل است... کلام الهی همیشه و در همه حال در دسترس بوده است و این مردم هستند که باید پی آن باشند.
...