و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+4 امتیاز

سلام به ادمین عزیزم. مطابق پاسخ‌هایی که زحمت کشیدید به سوالات در این زمینه فرمودید: مبنای شروع هر سال در روز مِقدم در اعتدال بهاری‌ست. بسیارخب، حال ما برای انجام احکام و فرایض الهی که بخصوص در شهور حرام مشخص شده و بایستی در زمان معینی باشند چطور باید اون روز بخصوص را پیدا کنیم؟ مثلا روز دهم از ماه اول باید ده روز از روز اعتدال بهاری شمارش کنیم؟ اگر اینطور است پس دلیل خلقت بروج یا منازل خورشید در آسمان چیست؟

ضمن اینکه همانطور که مستحضر هستید هر برج آسمانی تعداد روز مربوط به خودش را دارد و این ماههای ۳۰روزه قراردادی‌ست، بنابراین بطور مثال روز شروع برج دوم و سوم و... را باید بر چه اساسی تعیین کنیم؟  وقتی ما مبنای برج اول را اعتدال بهاری قرار دهیم نمیتوانیم مبنای برج‌های بعدی را زمان ورود خورشید به منزل جدیدش قرار دهیم.

سوال دومم که داشتم، آیا روز آغاز برج هفتم با روز ورود خورشید به برج سنبله مطابقت دارد؟

تشکر از ادمین عزیز بخاطر تمام زحماتش. اجرتون با الله سبحان...

در تقویم و زمان بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+3 امتیاز

با سلام و تشکر

قبلا در این پست اشاره گردید تقویم برجی نمی تواند مبنای گاهشماری منطبق بر وحی باشد. بعبارت دیگر اگرچه تقویم برجی تقویمی بدون کبیسه است لیکن بدلیل حرکت تقدیمی سیاره زمین، در فواصل حدودا هر دو هزار سال یکبار، برج اول تغییر می کند. به زبان خلاصه، در زمان ابراهیم نبی، آدمیان برج ثور را در روز مِقَدم در طاق آسمان می دیده اند و امروز ما برج حوت را در روز مِقَدم می بینیم. این مساله با فحوای آیه 36 سوره توبه منطبق نیست چرا که مطابق این آیه، تقویم خداوند از روز خلقت آسمان ها و زمین بنیانگذاری شده است و نباید تغییری در ساختار و طول ماه های آن بوجود بیاید:

 إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ فَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنفُسَكُمْ وَقَاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً كَمَا يُقَاتِلُونَكُمْ كَافَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ ﴿التوبة: ٣٦﴾

در حقيقت، شماره ماه‌ها نزد الله، از روزى كه آسمانها و زمين را آفريده، در كتاب [علم‌] خدا، دوازده ماه است؛ از اين [دوازده ماه‌]، چهار ماه، [ماهِ‌] حرام است. اين است آيين استوار، پس در اين [چهار ماه ]بر خود ستم مكنيد، و همگى با مشركان بجنگيد، چنانكه آنان همگى با شما مى‌جنگند، و بدانيد كه خدا با پرهيزگاران است.

بنابراین، اگرچه تقویم برجی تنها تقویم بدون کبیسه است لیکن مداخله حرکت تقدیمی در ادوار دوهزار ساله، کاندیداتوری آن برای آیه 36 سوره توبه را از بین می برد. 

اما بعد:

مطالعه بیشتر آیات وحی نشان داد که تنها دستگاه گاهشماری بدون کبیسه و بدون مداخله حرکت تقدیمی، مبنای استقرار خورشید نسبت به نقطه اعتدال است. به عبارت دیگر، این نوع تقویم که ساده ترین تقویم موجود بر روی زمین است، در عین حال دقیق ترین انواع تقویم ها نیز می باشد چرا که نه دارای کبیسه است و نه حرکت تقدیمی زمین در طول ادوار بر روی آن تاثیر می گذارد.

نتیجه:

تقویم برجی، نمی تواند کاندیدای خوبی برای آیه 36 سوره توبه باشد. لیکن محل استقرار خورشید نسبت به روز مِقَدم گاهشماری بلاتغییر و تبدیلی را بوجود می آورد که طی آن می توان صرفا با استفاده از یک چوب و سایه آن، تاریخ و ساعت را مشخص نمود. محاسبه شهور حرام (1 و 2 و 3 و 7) نیز مطابق تورات صرفا نیاز به مشخص شدن شهر 1 و شهر 7 دارد که از روز اعتدال یا مقدم محاسبه میگردد و به راحتی بر روی هر ساعت آفتابی قابل مشخص شدن است:

وَالشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَٰلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ ﴿يس: ٣٨﴾

بر این اساس، روز اول فروردین هر سال، روز آغاز شهر اول هر سال است و روز اول مهر هر سال روز آغاز شهر هفتم هر سال. این محاسبه با مبنا قرار دادن محل استقرار خورشید نسبت به اعتدالین و انقلابین انجام می گیرد و از روز خلقت آسمان ها و زمین بلاتغییر بر همین اساس باقی مانده است و تا ابد نیز اینطور باقی می ماند.

بوسیله ی
تشکر از پاسخ شما. بنابراین یعنی ما درحال حاضر ما مبنا‌ای برای محاسبه آغاز شهور بجز شهر اول و هفتم در دست نداریم؟
علی‌رغم توضیحات شما که حسب دانش بالای شما از متون وحی حاصل شده است، به نظر میرسد که در این زمینه هنوز نیاز تحقیق و مطالعه در کتب داریم تا بهتر این موضوع را درک کنیم و بنظر من این موضوع بسیار حائز اهمیت است، بطور مثال: ایام صیام که فرموده در روز اول برج هفتم آغاز و به مدت یکماه تمام بایستی ادامه پیدا کند، چطور باید پایان شهر هفتم را محاسبه کنیم؟ آیا بایستی همان ۳۰روز قراردادی را لحاظ کنیم؟!
و بعد دیگر این موضوع برابر است با اینکه دیگر بروج دوازده‌گانه آسمان دیگر غیرکاربردی و سمبلیک میشود! و پذیرش این موضوع دشوار است که الله رحمن چنین سیستم دقیق و شگفت‌انگیزی (حرکت دائم خورشید در مدار دایره‌البروج) را بدون هیچ کاربردی خلق کرده باشد مخصوصا وقتی در قرآن به این موضوع اشاره مستقیم دارد.
به هر حال از نظر من رسیدن به گاهشمار طبق آیات وحی در درجه اول اهمیت دارد(به منظور بجا آوردن صحیح احکام و فرایض) و بعد پی بردن به کاربرد بروج...
البته برای رسیدن به این مهم مبحثی هست که حتما در این مورد بزودی با شما صحبت خواهم کرد.
با تشکر مجدد از شما
ماه و منازل ماه یا حتی هلال های ماه نیز مکانیزم خارق العاده و شگفت انگیزی است اما با مقایسه آن با آیه 36 سوره توبه مشخص می شود که نمی توان از آن بعنوان مبنای گاهشماری استفاده کرد. ایضا بروج دایره البروج که علیرغم بدون کبیسه بودن نمی توانند در طول ادوار مورد استفاده قرار بگیرند.
در ضمن از آنجا که در صحیفه اشعیاء نبی به کارکرد ساعت آفتابی اشاره شده و مشخص است که قدیمی ترین و ساده ترین و دقیق ترین روش برای محاسبه تاریخ و ساعت استفاده از همین ساعت آفتابی می باشد، لذا توجه داشته باشید که برای شمارش روزهای هر ماه و شمارش پایان ماه نیز از همین ساعت آفتابی استفاده می گردد. بنابراین، شمارش روزهای ماه ها نیز به راحتی قابل اجراست.
اگه ممکنه در یک تاپیک جداگانه موضوع نحوه درست استفاده از ساعت آفتابی و محاسبه پایان هر ماه را توضیح دهید. با تشکر فراوان از شما
...