و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+2 امتیاز

با سلام

با توجه به پست های سابق در سایت، "عبد" به معنای کارگزار بوده و کلام الهی نیز از طریق روح القدس و واسطه امین و صاحب قدرت بر پیامبران نازل گردیده و از آنجاییکه به فرمان الله یکتا ماموریت های مختلفی از طریق آن رسولان و کارگزاران صورت می پذیرد ، در بسیاری از آیات قرآن، گوینده (گان) از ضمیر جمع برای اشاره به خودشان استفاده کرده اند، اما سوال اینجاست که مگر نه این است که ما انسان ها فقط عبد و فرمانبر الله هستیم و لاغیر، پس چرا در آیاتی نظیر ذیل:

وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحًا مِنْ أَمْرِنَا مَا كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ وَلَا الْإِيمَانُ وَلَكِنْ جَعَلْنَاهُ نُورًا نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشَاءُ مِنْ عِبَادِنَا وَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ(سوره شوری آیه ۵۲)

از "کارگزاران ما" استفاده شده؟ آیا انسان ها کارگزاران واسطه های کلام الهی هم هستند و آیا این نتیجه گیری اگر درست باشد با مفهوم توحید در تناقض نیست؟

ممنون

در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

خیر.

مطابق نص صریح قرآن، ملائکه نیز "عباد" الله هستند و عبد بودن فقط مختص انسان نیست:

وَجَعَلُوا الْمَلَائِكَةَ الَّذِينَ هُمْ عِبَادُ الرَّحْمَٰنِ إِنَاثًا أَشَهِدُوا خَلْقَهُمْ سَتُكْتَبُ شَهَادَتُهُمْ وَيُسْأَلُونَ ﴿الزخرف: ١٩﴾

و فرشتگانى را كه خود، بندگان رحمانند، دختران پنداشتند. آيا ایشان در خلقت آنان حضور داشتند؟ گواهى ايشان نوشته مى‌شود و [از آن‌] مواخذه خواهد شد.

نتیجه

سوال شما بر اساس فرض نادرستی شکل گرفته است چرا که مطابق کلام وحی، ملائکه نیز چون انس و جن، عبد خداوند هستند. توجه داشته باشید که عبد بودن بدان معناست که انس و جن و ملائکه به دستور الهی عمل میکنند وگر نه کسی که خلاف دستور الهی عمل میکند، عبد شیطان است. لذا ملاک ایمان و عمل به دستورات وحی است و لاغیر. 

** بنابراین ملائکه صرفا به رسالت خود عمل میکنند یعنی انبیاء بواسطه ملائک وحی را دریافت کرده و به بشریت ابلاغ می کنند. بدین ترتیب نبی و انسان به مانند ملائکه، موظف به اجرای دستورات الله هستند و از اینرو همه عبد الله می باشند. 

بوسیله ی
ممنون از پاسختون، منتها هدف از طرح سوال چیز دیگری بود. قطعا همه انسان ها و فرشتگان و همه من دون الله، عبد خداوند هستند. اما چرا در آیه ای که در سوال مطرح شده و در بسیاری از آیات دیگر از عبارت عبد "ما" استفاده شده و گفته نشده عبد "من"؟
این به ادبیات غالب بر زمان نزول قرآن برمیگردد وربطی به مسائلی همچون تثلیث وثنویت و الوهیت فرشتگان یا اشخاص ندارد
همانطور که ”عبادنا”استفاده شده دربسیاری ازآیات ”عبادی”نیز بکار رفته است.
یا مثلا درسوره لقمان دریک جمله مشابه خداوند برای رجوع به خودش یکبار از ضمیر مفرد استفاده کرده ویکبار از ضمیر جمع
به آیه ۱۵و ۲۳سوره لقمان نگاه کنید.
...