و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+4 امتیاز

در کتاب داوران فصل ۶ ایه ۳۶ تا ۴۰  درباره ماجرای جدعون به دنبال نشانه ای از یهوه و طلب آیتی برای اطمینان خاطر و قلب خود است:

6جدعون به خدا گفت: »اگر همانطور که وعده فرمودی، قوم اسرائیل را به وسیلٔه من نجات میدهی، 37پس من پشم گوسفند را در خرمنگاه میگذارم. اگر شبنم تنها بر پشم نشسته باشد و زمین خشک باشد، میدانم که اسرائیل به دست من نجات مییابد.« 38همینطور هم شد. وقتی صبح روز بعد از خواب بیدار شد، پشم را فشرد؛ از پشم آنقدر شبنم چکید ۳۹آنگاه جدعون به خدا گفت: »بر من  خشمگین نشو. یکبار دیگر هم میخواهم امتحان کنم. این دفعه پشم خشک بماند و زمین اطراف آ َ ن با شبنم، تر باشد.« 40خدا مطابق خواهش او عمل کرد. پشم خشک ماند و زمین اطراف آن با شبنم تر شد. 

آیا امتحان کردن خداوند و طلب آیت و نشانه کردن برای اینکه بفهمیم راه را درست میرویم و اینکه به دنبال نشانه ای از طرف خداوند باشیم درست است؟ و ایا جدعون چنین منظوری داشت؟

در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

فرشتۀ خداوند در هیات یک انسان بر جدعون ظاهر شد و جدعون برای اثبات حقانیت رسالت آن فرشته، از او طلب آیت و نشانه ای از جانب خداوند را کرد. خداوند نیز آیت و نشانه ای ظاهر ساخت و جدعون یقین پیدا کرد و ایمان آورد:

پس جدعون دانست که او فرشته خداوند است... (صحیفه داوران فصل 6 آیه 22)

توجه شود که فرشته خداوند در همانجا به جدعون اطمینان داد که وی مدیان را شکست خواهد داد:

 خداوند وی را گفت: «یقین من با تو خواهم بود و مدیان را مثل یک نفر شکست خواهی داد (صحیفه داوران فصل 6 آیه 16)

لیکن وقتی روز جنگ فرا رسید، جدعون مجددا در صدد "تجربه کردن" خداوند و طلب نشانه و آیت "شبنم" از خداوند برآمد (آیات 36 تا 40) که این صرفا نشان از شک و تردید قلب جدعون دارد. گویی که جدعون ملاقات با فرشته و ظهور آن نشانه را بالکل به فراموشی سپرده است.

نتیجه

فرشته خداوند بهنگام اعطاء ماموریت و رسالت به جدعون، آیت و نشانه ای را برای جدعون ظاهر ساخت و آیات صحیفه داوران فرموده که جدعون به یقین رسید. لیکن در هنگام جنگ با مدیان، جدعون مجددا دنبال آیت و نشانه ای از جانب خداوند می گشت که این صرفا نشان از شک و تردید موجود در قلب جدعون دارد. اما از آنجا که پرورگار بواسطۀ رحمت و لطف خود، در صدد آزاد کردن قوم بنی اسرائیل از چنگال اهل مدیان است، به این درخواست جدعون نیز پاسخ مثبت می دهد. چرا که خداوند نگران کل قوم بنی اسرائیل است در حالیکه جدعون در شک و تردید قلب خودش دست و پا می زد! 

پس:

از آنجا که به فرموده قرآن نبوت مختومه شده و پس از قرآن دیگر کلامی از جانب الله بر هیچ بشری نازل نمی گردد، پس اگر ما در کار الله شک کردیم کافی است به سراغ مطالعه قرآن و انجیل و تورات برویم. چه بسا محمد نیز بهنگام نزول قرآن در شک بود و از اینروست که الله می فرماید:

فَإِن كُنتَ فِي شَكٍّ مِّمَّا أَنزَلْنَا إِلَيْكَ فَاسْأَلِ الَّذِينَ يَقْرَءُونَ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكَ لَقَدْ جَاءَكَ الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ ﴿يونس: ٩٤﴾

و اگر از آنچه به سوی تو نازل كرده‌ايم در شک و تردیدی، از كسانی كه پيش از تو كتاب [آسمانى‌] مى‌خواندند بپرس. قطعاً حق از جانب پروردگارت به سوى تو آمده است. پس زنهار از ترديدكنندگان مباش!

بوسیله ی
...