و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+5 امتیاز
در آیات متعددی از قرآن به اقوام عاد و ثمود و انبیاء‌شان؛ هود و صالح و نافرمانی این اقوام از الله اشاره شده است. همچنین یادآوری شده که این اقوام پس از قوم نوح در زمین زندگی می‌کردند. آیا از این اقوام در تورات نشانه و آیاتی وجود دارد؟
در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+6 امتیاز

در خصوص عاد و ثمود و انبیایی چون هود و صالح، هیچ اشاره ای در آیات تورات وجود ندارد. 

آیات کتاب پیدایش پس از نوح و ماجرای سیل با گریزی به ماجرای بابل، بلافاصله به ابراهیم و قصص در خصوص او و ذریه او می پردازد. این بدان خاطر است که بنی اسرائیل فرزندان ابراهیم هستند و از اینروست که تاکید آیات در خصوص ابراهیم و ذریه اوست تا زنجیره ابراهیم تا موسی و موسی تا عیسی در آیات عهدعتیق و انجیل مفصل پوشش داده شود.

در حالی که قرآن بر "امییون" یعنی افراد غیربنی اسرائیلی که از تورات و انجیل بی اطلاع بودند نازل شده است:

نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَٰذَا الْقُرْآنَ وَإِن كُنتَ مِن قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَ ﴿يوسف: ٣﴾

ما نيكوترين سرگذشت را به موجب اين قرآن كه به تو وحى كرديم، بر تو حكايت مى‌كنيم، و تو قطعاً پيش از آن از بى‌خبران بودى.

از اینروست که قرآن علاوه بر اشاره ای مجمل به قصص تورات و انجیل به شرح حال امت هایی که از ذریه ابراهیم نبوده اند نیز پرداخته است مثلا عاد و ثمود. این آیات قرآن مشخص می کند که خداوند بر امت های دیگر نیز، بشیر و نذیر ارسال کرده لیکن ایشان انبیاء را استجابت نکردند. این در حالیست که مطابق قرآن بنی اسرائیل بواسطه صبر خود و توجه به انبیاء مورد توجه خداوند قرار داشتند:

وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كَانُوا يُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنَىٰ عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ بِمَا صَبَرُوا وَدَمَّرْنَا مَا كَانَ يَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَقَوْمُهُ وَمَا كَانُوا يَعْرِشُونَ ﴿الأعراف: ١٣٧﴾

و به آن گروهى كه پيوسته تضعيف مى‌شدند، [بخشهاى‌] باختر و خاورى سرزمين [فلسطين‌] را -كه در آن بركت قرار داده بوديم- به ميراث عطا كرديم. و به پاس آنكه صبر كردند، وعده نيكوى پروردگارت به فرزندان اسرائيل تحقق يافت، و آنچه را كه فرعون و قومش ساخته و افراشته بودند ويران كرديم.

بوسیله ی
سپاسگزارم
سلام
این انبیاء هود و صالح کتاب هم داشتن یا شفاهی مردم را به راه الله هدایت میکردن؟؟؟
مطابق قرآن» "من قبله کتاب موسی اماما و رحمه".... و همچنین اشاره مستقیم قرآن به "صحف ابراهیم" مشخص می شود که تنها صحف قبل قرآن، صحف ابراهیم و موسی و انبیاء بعد از موسی بوده است. همچنین اقوامی چون عاد و ثمود و شعیب و لوط، "نذر" یعنی هشدار دهندگانی داشته اند و پیامبرانشان صاحب صحیفه نبوده اند.
خیلی ممنونم از پاسخ سریع و قاطع شما
...