و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز
با سلام، سوالم راجع به زکات است، مشهور است اگر کسی مالی داشته باشد که زکات برایش واجب شود، ولی از پرداخت زکات پرهیز کند، همه مال مربوطه حرام میشود.

از نظر قرآن کریم، اگر کسی زکات مالش را نپردازد، آیا همه مال مربوطه حرام میشود؟

با تشکر.
در حلال و حرام بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+3 امتیاز

خیر.

در قرآن چنین حکمی مطلقا وجود ندارد و کسانیکه چنین ادعایی دارند یا باید آیه ای روشن از قرآن کریم ارائه کنند یا در حال دروغ بستن به الله و کتاب الله هستند. 

عبارت " "آتوا الزکاة" در قرآن به معنای "به پاکی گراییدن" است. یکی از راه های به پاکی گراییدن "انفاق" کردن است که در قرآن بدان بسیار توصیه شده و شرایط و حدود و قصور آن در آیات متعددی بیان شده است.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به پست احکام زکات و شرایط آن از منظر قرآن مراجعه فرمایید.

نتیجه

بیشتر دانسته های ما از زکات و انفاق و صدقات و خمس، بر اساس روایات و احادیث و حرف های پای منبری است. لیکن برای آنکه ایمان ما و عمل ما در روز قیامت مورد پذیرش قرار گیرد، صرفا ملاک ما باید قرآن کریم باشد، نه حرف این و آن ! بر همین اساس، در قرآن به انفاق کردن در سبیل الله بسیار سفارش شده است. اما اینکه کسی بگوید چون انفاق نکرده ای پس اموال تو "حرام" هستند، دروغ مطلق و عملا افترا بستن به الله است و چنین حرف هایی که بر مبنای آیات قرآن بیان نمی شوند عملا مشتی کفریات هستند. 

بوسیله ی
عبارت " "آتوا الزکاة" در قرآن به معنای "به پاکی گراییدن" است.
منظور شما از "به پاکی گراییدن"، پاکی روح است؟
پاک شدن مرام و طریقت و روش انسان. در آیات وحی روح به معنای "مرام و طریقت و روش" است نه اینکه معنای "اشباح و ارواح" را بدهد. پس از ایمان آوردن، فرد باید احکام و فرایض کتاب خداوند را در زندگی خود اجرا کند. انفاق (همان که به زکات موسوم است) یکی از این دستورات است. اینطور نیست که یک دستور انفاق کردن را اجرا کنیم و تصور کنیم که به پاکی گرایش پیدا کرده ایم! بلکه با اجرای "کل" دستورات کتاب قرآن به پاکی می گراییم.
...